rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: (Talvi)säilytys: yksinkertainen pulpettikattoinen katos vaunulle, kokemuksia?  (Luettu 47339 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Sehän se on pahinta viikonloppuna lämmöt, viikolla kylmänä, lumi katolla sulaa ja vesi jäätyy, varmasti pikkuhiljaa alkaa saumat aueta.
Kausipaikalla ei viritellä katoksia ::) :-*

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:22
  • Eläkeläinen
Rehellinen lumitalvikaan ei ole niin paha kuin märkäpaskaloska ja pakkasen sekä plussan puolella sahaava keli.
Tuo just aiheuttaa sitä kosteutta vaunun sisälle.On hyvä keksintö nuo kosteuden poistajat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Mulla nuo kosteudenpoistajat eivät tunnu imevän juuri mitään...

Viimeisin kikkani on laittaa sähköinen oikea kosteuden poistaja siinä vaiheessa, kun kireä pakkanen lauhtuu plussalle. Kosteus putoaa tunnissa normaaliksi. Pakkasella vekotin ei toimi, mutta ei tarviikaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:22
Itse en näe minkäänlaista järkeä seisottaa (arvokastakin) kalustoa talven armoilla pihalla jos ei ole pakko mutta jokainenhan saa tehdä vehkeillään mitä lystää.

Sulla onkin isompi tontti...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:22
  • Eläkeläinen
Mulla nuo kosteudenpoistajat eivät tunnu imevän juuri mitään...

Viimeisin kikkani on laittaa sähköinen oikea kosteuden poistaja siinä vaiheessa, kun kireä pakkanen lauhtuu plussalle. Kosteus putoaa tunnissa normaaliksi. Pakkasella vekotin ei toimi, mutta ei tarviikaan.
Eipä ole niistä sähköisistä mitään kokemusta kun puskissa ei löydy pistorasioita  ;)
Nuo tavalliset on kyllä meillä toimineet hienosti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Eipä ole niistä sähköisistä mitään kokemusta kun puskissa ei löydy pistorasioita  ;)
Nuo tavalliset on kyllä meillä toimineet hienosti.
Elikä ei ole kyse talviseisottamisest a...

Puskissa kosteuden saan matalaksi lisäämällä lämmitystehoa ja avaamalla ylhäältä luukkua enemmän. Syksyn viileämmillä keleillä toimii aika hyvin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:03
  • Escucha el Oi!
Saa nähdä missä muodossa tuo tuleva lakimuutos tulee ja koska.

Joku korkeusrajoitus tulee varmaan katoksiinkin, mutta mikä se sitten on? Toivottavasti sellainen että caravankatoksen saa jokainen rakentaa ilman lupaa.  Thumb
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/688fdfea-763a-4f6b-bb67-c00ae6b17a16

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:22
  • Eläkeläinen
Elikä ei ole kyse talviseisottamisest a...

Puskissa kosteuden saan matalaksi lisäämällä lämmitystehoa ja avaamalla ylhäältä luukkua enemmän. Syksyn viileämmillä keleillä toimii aika hyvin.
Talviseisonta aikaan laitetaan enemmän noita kosteudenpoistajia. Paljon kertyy vettä niihin.
Mökillä talviseisonnassa eikä siellä ole verkkovirtaa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:36
  • Kotkan poikii ilman siipii
Talviseisonta aikaan laitetaan enemmän noita kosteudenpoistajia. Paljon kertyy vettä niihin.
Mökillä talviseisonnassa eikä siellä ole verkkovirtaa.
Aikoinaan kosteudenpoistajia kokeilin, yhtään vettä ei niihin mun adriassa kertynyt, ainoastaan kovaksi möhkäleiksi muuttuivat.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:05
Aikoinaan kosteudenpoistajia kokeilin, yhtään vettä ei niihin mun adriassa kertynyt, ainoastaan kovaksi möhkäleiksi muuttuivat.
Mulla kans eka kova möhkäle ja sitten tulee lientä pohjalle, lopuksi vain tyhjä pussukka. Viimetalvena 2 yhtäaikaa teki näin. Oulun korkeudella, sijaintikin vaikuttaa kuin kosteutta kertyy.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:17
Paikka vaikuttaa - paljonko lämpö vaihtelee ja pääseekö aurinko paistamaan seinään.
Jo se pussukan muuttuminen kovaksi osoittaa sen tehon.  Yleensä 4kk jälkeen pussukka on kova köntti ja sitten maalis-toukokuu seudussa alkaa olla pääasiassa nesteenä purkin pohjalla. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:03
  • Escucha el Oi!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009072513.html

tänään hyväksyttiin tuo uusi rakennuslaki, niin päästään pian (2024) helpommin rakentelemaan katoksia tai talleja matkailukulkimille  Thumb



30neliön talli tai 50neliön katos  Thumb Tai kai sitä saa molemmatkin tehdä jos tilaa ja rakennusoikeutta riittää?

Voisin kuvitella, että näihin mittoihin alkaisi pian tulemaan valmiita talli-/katos-pakettejakin suomalaisilta valmistajilta?
kunhan saavat kunnolla selvyyden mitä saa rakentaa ja mitä ei. Onko jossain esim määritelty vielä näille maksikorkeudet tai tilavuudet? varmasti jotkut rajat siihenkin tulee. Toivottavasti ei ole mitään typerä henkilöautotalleja  :-[

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:32
on siinä edelleen kunnan/kaupungin omat rajoitukset kaavassa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:12
Mielenkiinnolla odottelen koskeeko tuo neliörajoitus suoraan sisätiloja vai rakennusala-neliöitä eli sitä mitä rakennus vie "avaruudesta katsoen".

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:17
Kyllähän rakennusala aina mitataan rakennuksen/lämpöeristeen ulkopuolelta. Jos katoksessa on yli 50% seiniä, se syö rakennusalaa. Räystäitä ei mitata.

Minä kans odottelen mielenkiinnolla millaisia riitoja tästä syntyy, kun kaikki vastuu on jatkossa rakentajalla.  ;D