Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

Aurinkopaneeli lakkasi lataamasta

(1/3) > >>

Aakku:
Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään....

Auto seisonnassa ja kolmepäivää sitten aurinkokennot latasi normaalisti.
Tänään katsoin, niin auton mittari näytti 11,9V, elikä ilmeisesti 185 Ah hupiakku oli tyhjentynyt. Säätimen mittari näytti kennoilta tulevan enää 10 V.
Laitoin nyt verkkolaturin lataamaan, mutta se ei vikaa poista. Mistä lähtisin vikaa paikallistamaan. Sulakkeet oli ehjät kennon ja akun väliltä. Voisiko säädin olla simahtanut ja vaikuttaako 30 asteen lämpö?
Säädin väliisä on Tracer mppt säädin. Voiko se rikkoutuessaan tyhjentää akun? Aika nopeasti akku tyhjeni, kun ainoastaan radion heräte ja kello oli päällä.

smy:
Oliskohan säädin seonnut. 185Ah akku ei ihan pikkuvirroilla parissa päivässä tyhjene (jos ei sökö)

Itse yleismittarilla mittaisin jännitteen joka tulee paneeleilta. Voisi myös kokeills irroittaa tuon säätimen akusta niin näkee onko akku silti tyhjä parissa päivässä.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: smy - 30.07.2018     kello on 20:43 ---Oliskohan säädin seonnut. 185Ah akku ei ihan pikkuvirroilla parissa päivässä tyhjene (jos ei sökö)

Itse yleismittarilla mittaisin jännitteen joka tulee paneeleilta. Voisi myös kokeills irroittaa tuon säätimen akusta niin näkee onko akku silti tyhjä parissa päivässä.

--- Lainaus päättyy ---
Säätimeen liitetty lisänäyttö näyttää nyt 10 V jännitettä. Tosin nyt alkaa jo olla ilta....

Mistäköhän välistä muualta sitä kennon jännitettä voisi mitata? Olen ymmärtänyt, että niitä piuhoja ei ole kovin terveellistä lähteä irrottelemaan, jos lataus käynnissä.

Humoristi:
Kokeile irrottaa johto aurinkopaneelilta ja sitten akulta että tracerissä ei ole virtaa ollenkaan. Eli periaatteessa resetointi.
Kerran tehny oma tracer että jumittuin eikä ladannut. Kaikki Virrat kun käytti säätimeltä pois alkoi toimimaan

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: humoristi - 30.07.2018     kello on 21:17 ---Kokeile irrottaa johto aurinkopaneelilta ja sitten akulta että tracerissä ei ole virtaa ollenkaan. Eli periaatteessa resetointi.
Kerran tehny oma tracer että jumittuin eikä ladannut. Kaikki Virrat kun käytti säätimeltä pois alkoi toimimaan

--- Lainaus päättyy ---
Kokeilen sitä aamusella....

Yritin ladata verkkovirralla huonolla menestyksellä.
Auton verkkolaturista tuli oikein kunnolla voimasavut ulos. Onneksi vikavirtasuoja oli lauennut. Valtavan savun hälvennettyä kaivoin surkean laturin ulos poterostaan. Tähän asti olen ladannut Ctecillä, mutta kuinka nyt sitten meninkin  kokeilemaan. Edellisellä kerralla kärähti samalla tavalla, mutta ei näin pahasti.
Ei kannata varmaan enää korjata, joten mikä tilalle.


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View