rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Alde vs Truma  (Luettu 42064 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 05:24
  • Vaunuilija
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #15 : 27.07.2018 kello on 13:38 »
Itsellä kaikissa vaunuissa ollut vesikiertoinen lämmitys- 27 vuotta sitten Primus ja myöhemmin Aldea. Välillä oli matkailuauto ilma lämmityksellä putkiston kera. Tuollakin pärjäsimme muutaman talvireisun, mutta kyllähän välillä meteli oli sitä luokkaa sängyn alla, että piti miettiä kuinkahan korkeelle tästä kohta noustaan.

Aihe sillain ajankohtainen, että pienen vaihtokuumeen kourissa ja käynyt mielessä, että jos säästäis ja ottas uuden vaunun ilmakaminalla. Syksyisin vain lattialämmitys on kaikkein mukavin ja aina ei olla sähkössä. Ratkaisevaa on myös se, tarviiko lämmintä vettä- ilman kanssa siihenkin taidetaan tarvita sähköä jos tarvii 5 l isompaa määrää. Itseasiassa Hymerin esitteessä ei tuostakaan puhuta lämpiääkö sähköllä vai kaasulla.

Jos talvikäyttöön ajattelee, niin Aldea suosittelen- 3 vuodenajan vaunussa voi pärjätä muullakin. Ainakin kaverini on ihan tyytyväinen.
Ja kun nykyistä vaunua olen vaihtohinnoitellut, niin myyjän ensimmäinen kysymys on ”onko Aldea”. Ehkä tuosta sijoituksesta jotain saa pois vaihtaessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:38
  • Kulkija
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #16 : 27.07.2018 kello on 14:20 »
Truma Combi tekee lämpimän veden.

Kuten yllä sanottiin, nykyisillä Trumaticeilla ei ole paljoa yhteistä vanhojen kanssa. Aldeista en sano mitään, kun en ole käyttänyt.

Kannattaa kuunnella niitä, joilla on kokemusta molemmista ja jotka perustelevat mielipiteensä. Pelkillä heitoilla ei ole mitään arvoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:41
    • circleset
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #17 : 27.07.2018 kello on 15:14 »
Oma kokemus on niin ohut, että ei varmaan pitäisi kommentoida mitään, mutta...

Edellisessä oli Alde ja nykyisessä on Truma. Kokemuksen ohuus tulee siitä, että Aldea ei tullut käytettyä kuin muutama hassu kerta ja Trumaa vain koekäytettyä. Tarvetta kun ei ole ollut. Molempien kaverina ollutta sähköistä lattialämmitystä sen sijaan on tullut käytettyä joku kerta enemmän.

Kommentointi oikeastaan kahdesta syystä.

Itse ekaa vaunua ostaessa
- tuli kommenttia että Alde on varma ja oikea valinta
- tuli kommenttia että Aldella oleva on helpompi myydä
- itse sitä mietti talvikäyttöä, ”jos sitä kuitenkin tulee”

Nyt neljän kauden jälkeen vaunua vaihtaessa tiesi, että lämmitystarve omassa käytössä on olematon. Lämmintä vettä emme ole tarvinneet kertaakaan.

Osittain talvikäyttömahdolli suuden miettimiseen liittyy ekaa ostavilla (seurannut juuri vastaavaa ekan vaunun ostajan prosessia sivusta ja tätä samaa tein siis silloin itsekin) se, että miten investointia voisi hyödyntää koko vuoden, vaikka luontaista tarvetta tälle harrastusten tms takia ei olisi.

Aldella oleva meni parissa viikossa kaupaksi eikä siitä ainakaan haittaa ollut. Tosin olisihan se pyyntikin ollut sen 2,5 k€ halvempi Trumalla... 

Nyt kalustoa vaihtaneena olen miettinyt, onko uudessa vaunussa positiiviset asiat sidoksissa tuohon lämmitysmuotoon?

Aldella olleessa Hobbyssa oli sänkyjen ja istuinten alla ”tuuletus-/välipohjat” eli joku kovalevy eristenappuloiden päällä joiden itse oletin liittyvän lämmitykseen ja/tai ilmankiertoon. Onko oletukseni oikea? Fendtissä noita ei ole, onneksi. Helpottaa tavaroiden lastausta ja siivousta huomattavasti.

Fendissä on takatalli ja iso luukku etupään parisängyn alle, iso plussa. Miettinyt olisiko nuo mahdollisia Alden kanssa jossa lämpö tulee pattereiden kautta vai rajoittaako patterit ja putkistot noiden toteutusta?

Pääpointtina oikeasta se, että kannattaa miettiä se oikea todellinen tarve käytölle ja siten lämmitykselle. Ja yhtä lailla neuvoja ja ohjeita antaessa muistaa huomioida mikä kysyjän todellinen tarve on.

Edit: typot
« Viimeksi muokattu: 27.07.2018 kello on 17:04 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:38
  • Kulkija
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #18 : 27.07.2018 kello on 15:44 »
^

Hyvä kirjoitus. Erityisesti viimeinen kappale, joka koskee muitakin kulkineen ominaisuuksia kuin lämmitystä. Vastuu jää kuitenkin lukijalle, eivät kaikki kirjoittajat sitä tule koskaan ottamaan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:23
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #19 : 27.07.2018 kello on 16:52 »
Molemmat pannut käyttökelpoisia on nestekierto ollut noin 30v ja ilma viimeiset 10 vuotta molemmat on toimineet -20 pakkasessa kuoristahan se riippu kuin lämmön sisällä pitävät.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2018 kello on 11:07
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #20 : 27.07.2018 kello on 20:53 »
Meillä vaunu on ainoastaan koirahommia varten keväästä myöhäiseen syksyyn ja lämppärinä truma. Olen tykännyt sen nopeasta lämpeämisestä ja siitä että ilman saa todellakin kiertämään. Varmaan jokaisen käyttötarkoitus osoittaa sen oikean järjestelmän. Meillä reissut on kylmillä vkl-reissuja, jolloin truma puoltaa paikkansa. Kovilla pakkasilla en ole käyttänyt, kun ei tarvetta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:45
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #21 : 27.07.2018 kello on 21:16 »
Minua häiritsee omassa kulkineessa eniten se Truman meteli, jos on yli 5 astetta pakkasta ja puskassa ilman sähköä. Palele ei, mutta meteli on kova. Truma on sijoitettu takasängyn alle, josta kovalla pakkasella ei lämpö kunnolla leviä eteen saakka ja sängyssä nukkuessa meteli häiritsee. Tila on niin iso, että ei se jäähdyttääkseen itseä kovaa puhaltele. Edessä on lisälämpöä varten toinen Truma, joka lämmittää etuosan. Ratkaisu sekin. Luulen, että Alde toimisi paremmin ja olisi hiljainen. Jos on sähköä saatavilla, niin eroa Alden ja Truman välillä ei juuri olisi. Silloin takatruma ei nosta kierroksia meteliksi asti ja etuosan lämmityksen hoitaa 2 Ecomattia. Luulen, että alden kanssa ne Ecomatit joutaisi autotallin lämppäreiksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:20
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #22 : 27.07.2018 kello on 21:41 »
Minua häiritsee omassa kulkineessa eniten se Truman meteli, jos on yli 5 astetta pakkasta ja puskassa ilman sähköä. Palele ei, mutta meteli on kova. Truma on sijoitettu takasängyn alle, josta kovalla pakkasella ei lämpö kunnolla leviä eteen saakka ja sängyssä nukkuessa meteli häiritsee.

Tässä on juuri kyse siitä, miten koppi on rakennettu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:38
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #23 : 27.07.2018 kello on 22:17 »
Minua häiritsee omassa kulkineessa eniten se Truman meteli,

Taas kerran, mikä Truma??

Ollut monta C6002:ta. Ovat jonkun verran äänekkäitä kun pakkasella lämmittää kylmää autoa. Mutta kun asumislämpö on saavutettu, niin eipä juurikaan huomaa. Combista, mikä on nyt, en vielä osaa sanoa. Ei tullut tietystä syystä viime talvena reissattua ja auto ollut vasta vuoden.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:45
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #24 : 28.07.2018 kello on 09:27 »
^ C6002 EH. Kuten kirjoitin, niin sähkövastukset pelastavat, mutta ei ne puskassa auta. Siitä etutrumasta en tiedä mikä malli. Puhaltaa neljästä suuttimesta, eikä lämmitä vettä. Oisko joku 3000 sarjalainen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:54
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #25 : 28.07.2018 kello on 11:47 »
Se on todennäköisesti trumatic e2400 siellä etuosassa, minulla samanlainen, en vaan ole päässyt vielä kokeilemaan mutta ei sekään kaikkein hiljaisimpia ole.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:45
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #26 : 28.07.2018 kello on 13:04 »
Ei ole sekään hiljainen ei. Täällä moni käyttää ilmaisua "trumalla pärjää". Olen samaa mieltä. Trumalla pärjää tai selviää ja alden kanssa voi olla kuin kotona.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:54
  • hymer starline 655 316 cdi A
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #27 : 28.07.2018 kello on 13:16 »
Olen koekäyttänyt sitä sängyn alla olevaa trumaa , minusta se oli yllättävän hiljainen , ainakin hiljaisempi kuin edellisessä autossa . Kunhan talvi tulee niin pääsee kokeileen mitä sieltä sängyn alta kuuluu ja häiritseekö unia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #28 : 28.07.2018 kello on 13:55 »
Taitaa vaikuttaa korin valmistaja paljon noihin ääniin ja toimivuuteen yleensäkin. Mulla on ollu jokusen kerran lainassa auto, toinen oli halvemman pään ajokki, toinen kalliimman. Molemmissa truma (joku 6000:n kaiketi ja vedet lämpesi molemmissa). Halpiksessa ilma kiersi huonosti ja lämpötila ei ollut tasainen, melusta en muista, ainakin nukuttua sai. Kallimmassa ollaan yövytte enemmänkin, myös kovalla pakkasella ja laite toimi varsin hyvin, eikä lämmityksen jälkeen elämöinyt pahemmin.

Sen sijaan, nyt oli lainavaunu aldella ja kesäkelit oli tuossa alkuun suht viileät, niin yöllä lämmitys toimi pätkittäin.  Ensimmäisenä yönä alde herätteli tasaisin välein hurinalla ja reilulla poksahduksella, muutoinhan se on hiljainen. Ja lämpö oli mukavan tasainen. Sikäli, alden hiljaisuutta kehuttaessa unohtuu startin meteli. Varmaan mukavampi kylmemmässä, kun poltin saa toimia yhtäjaksoisesti. Toisena yönä väsyttikin sen verta enemmän, ettei enää häirinnyt.

Mutta, autoa etsiessä, lämmitin ei ainakaan mulle ole kynnyskysymys.

Puskaparkkeilun näkökulmasta kysymys, kumpi vie vähemmän virtaa? veikkaisin aldea, josko veden kierrättäminen kuluttaisi vähemmän kuin ilman puhaltaminen, mutta miten on ja onko erolla merkitystä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:38
  • Escucha el Oi!
Vs: Alde vs Truma
« Vastaus #29 : 28.07.2018 kello on 14:08 »


Puskaparkkeilun näkökulmasta kysymys, kumpi vie vähemmän virtaa? veikkaisin aldea, josko veden kierrättäminen kuluttaisi vähemmän kuin ilman puhaltaminen, mutta miten on ja onko erolla merkitystä.

kesällä harvemmin tarttee lämmintä vettä mihinkään(ainakaan itse) niin trumalla ei ole pakko lämmittää vettä... voisin veikata että ainakin silloin truma on energiapihimpi? faktaa ois kyllä kiva lukea jos jollain on  Thumb

Mulla ei ole aldesta kokemusta, primuksesta ja trumasta vain. Duunissa olen tottunut nukkumaan webaston melussa, niin siihen nähden truma on ainakin todella hiljainen. Pari kertaa olen herännyt ja luullut että se on sammunut, mutta ei. Puhallin ei ole ollut täysillä, eikä sen tarvitsekaan täyttä höökätä. ainakaan kesällä. (talvesta ei ole kokemusta)