rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa  (Luettu 10587 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #15 : 14.07.2018 kello on 23:46 »
Slovakia on aika kaunis maa ja kantatiet hyväkuntoisia...

Sielläkin tuli enimmäkseen ajeltua mutkateitä sinne tänne.
Yhden yön olin camping Trusalovassa, joka oli kiva pieni paikka. Mutta muuten vain luonnon helmoissa.
Piti käydä Terchovan kylässä rauhoittumassa luonnonpuistossa, mutta niin oli päättänyt miljoona muutakin. Melkein olisi tarvinnut jonotusnumeron kansallispuistoon pääsyyn. Osaltaan saattoi vaikuttaa kansallinen vapaapäiväkin.
Pyöräilybuumi näyttää olevan valtaisa. Joka puolella on isompia ja pienempiä ryhmiä polkemassa yhtä mäkeä ylös ja toista alas.
Kyllä sinne pyörien prätkien sekaan mahtui silti mutkittelemaan ja maisemat oli kauniit vuoristossa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #16 : 16.07.2018 kello on 17:43 »
Unkarin puolelle tultaessa teiden kunto heikkeni...

Maantiet, jotka meillä sanotaan kantateiksi, olivat Unkarissa kapeita lähiökatuja. Näin ainakin koillisosassa. Liekö sitten hieman takapajulaa.
Virkavalta on kiitettävästi kadulla. Minäkin olin poliisin jutuissa neljä kertaa. Jutusta ei vain meinannut tulla välillä mitään, kun ei ollut yhteistä kieltä. Kerrankin neljä poliisia pyöri ympärillä, eikä yksikään osannut englantia. Yhden kerran sain puhaltaa ja yhden kerran piti näyttää kaikki paperit. Tiedot kirjattiin ruutuvihkoon. Kerran ehtoolla kyseltiin muuten vain, mihin olin menossa Unkarista. Yhden kerran käännytettiin tieltä takaisin ilmeisesti kolarin takia.
Sama kiinnostus liittyi myös raja-aseman toimintaan. Romaniaan mennessä Romanian rajavartijat olivat hyvin ystävällisiä, mutta takaisin tullessa Unkarin puolelle meni aikaa. Edessä oleva Sveitsiläinen auto joutui perusteelliseen tarkastukseen ja siinä odotellessa meni puoli tuntia. Omalla kohdalla meni hieman sutjakkaammin, mutta tullimies riemastui, kun ei minulla ollut kansainvälistä rekisteriotetta. No kyllä se kotimainenkin sitten lopulta kelpasi. Auton kaikki luukut toki piti avata tarkastettavaksi. Näin siis Romaniasta Unkariin mennessä.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #17 : 16.07.2018 kello on 17:47 »
Omalla kohdalla meni hieman sutjakkaammin, mutta tullimies riemastui, kun ei minulla ollut kansainvälistä rekisteriotetta. No kyllä se kotimainenkin sitten lopulta kelpasi. Auton kaikki luukut toki piti avata tarkastettavaksi. Näin siis Romaniasta Unkariin mennessä.
Ei koskaan mitään hässäkkää, voi ne sisälle vilkaista ettei ole kuljin täynnä tulevia eu-kansalaisia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:19
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #18 : 16.07.2018 kello on 18:12 »
Kaliningradista tultaessa Venäjän rajalla oli ihan mukava tulli tarkastus ja virkailijat oli todella ystävällisiä. Oltiin ainoat rajan ylittäjät siellä. Puolassa sitten menikin aikaa jokunen tunti. Auto tarkastettiin ihan normisto, paperit otettiin pois. Jossain vaiheessa tulli tuli ja laski oluet jääkaapista ja viinit. Piti selvittää paljon löpö tankattiin Venäjällä. Toinen tovi meni ja meidät ohjattiin halliin tarkastusta varten. No eihän kuljin sinne mahtunut eikun rekka halliin. Siellä tekivät aivan samanmoisen tarkastuksen kuten tullissa. Ei ole paljoa rajanylittäjiä kun sanoivat ottavansa joka neljännen auton halliin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #19 : 17.07.2018 kello on 18:30 »
Romania yllätti ainakin minut....

Ennakkokuvitelmista poiketen heti rajalta lähdettäessä tiet olivat hienossa kunnossa. Rakennukset olivat tyylikkäitä ja vanhemmatkin talot hyvin pidettyjä.
Ihmisten ystävällisyys oli myös silmiin pistävää. Jo rajan pinnassa kohteliaasti opastettiin ja jotenkin tuntui, että suomalaisuus oli arvossaan. Jo huoltsikoillakin oli miltei joka kerta tankkaaja halutessaan.
Muutamat ruokapaikat, joissa kävin olivat siistejä ja kohtuuhintaisia.
Maasto ja maisemat oli ainakin siellä missää liikuin, hyvin kauniita. Vuoristoisia ja kumpuilevia.
Romania olikin ainoa maa jossa maksoin tietullimaksun. Siellä maksullisia teitä oli vähän joka sortin tielaaduilla. Tiemaksu oli peräti 3€ viikolta.
Mun matkailu perustuu pitkälti ajamiseen, joten en juuri nytkään mitään motareita kuluttanut. kantatiet olivat hyviä, joskin rekkaliikenne on yhtä rasittavaa, kuin Puolassakin. Maisemateitä olisi ollut kiva ajaa maltilla, mutta kun aina oli rekka puskurissa. Reunaan vain välillä, niin niistä pääsi hetkeksi. Aluksi yllätyin vapaana liikkuvista kotieläimistä tien laidoilla. Siellä oli tavanomaisia lampaita, mutta kun oli lehmiä, sikoja ja hevosiakin ilman liekaa. Kertaakaan niistä ei vaaraa kuitenkaan ollut, vaikka yhden lehmälauman takia piti hieman odottaakin.
Minun ajoni on vähän motoristiajon tyylistä autolla tiestön osalta. Tie, jota varsinaisesti etsin ajaakseni oli Transalpina (DN67). Kuvittelin mielessäni sen olevan vuoristossa oleva serpentiinitie jyrkkine nousuineen ja laskuineen. Vuoriston läpi se kulkikin, mutta se olikin kaunis solatie, joka kulki korkeiden vuorenseinämien välissä. Yleensä vielä virtaavan joen vierellä. Motoristeja sillä tiellä oli runsaasti, mutta onneksi ei juurikaan rekkoja. Korkeuserot sillä tiellä oli melko maltillisia. Muitakin kauniita vuoristoteitä jokien vierellä tuli ajettua, mutta ne olivat melko vilkasliikenteisiä.
Romanian teille kuuluu vielä erottamattomasti hevoskärryt. Ihmettelin sitä kontrastia, kun rattaiden edessä oli mun näkemykseni mukaan huippuhyvin pidetty hevonen, tai joskus parikin, mutta vedettävänä rähjäiset kärryt täynnä romua, tai polttopuurisuja. Olivatko nämä todella köyhiä, vai oliko se elämäntapa. Monesti kärryissä oli yksi, tai pari lastakin matkassa. Köyhyyttä oli ympärillä, mutta silti varakkaan oloisiakin oli paljon. Yhtään suoranaista kerjäläistä kerjäämässä en kuitenkaan nähnyt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:58
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #20 : 17.07.2018 kello on 20:01 »
Romania yllätti ainakin minut....
Ihmisten ystävällisyys oli myös silmiin pistävää. Jo rajan pinnassa kohteliaasti opastettiin ja jotenkin tuntui, että suomalaisuus oli arvossaan. Jo huoltsikoillakin oli miltei joka kerta tankkaaja halutessaan.


Suomalaisia kohdellaan entisissä itäplokin maissa hyvin ja jopa sankareina.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #21 : 17.07.2018 kello on 23:13 »
Romania yllätti ainakin minut....

Hyvä kertomus. Pidetään mielessä seuraavalla viisivuotiskaudella . KEV aikanaan jo Romaniaa kehuikin.

Oletko yöpynyt puskissa vai käyttänyt alueita/stellplatzeja?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #22 : 18.07.2018 kello on 18:13 »
Oletko yöpynyt puskissa vai käyttänyt alueita/stellplatzeja?
Puskissa tuli yövyttyä...

Jotenkin näytti, ettei Romaniassa oikein olisi Camping kulttuuria.
Sanotaan, että siellä on yli 170 camping aluetta, mutta ei niistä vahingossakaan kerrota tien varsissa. Eipä juuri ollut karavaanareitakaan.
Pariin itseään camping alueeksi mainostavaan tutustuin, mutta ne olivat lähinnä mökkikyliä, tai hotelleja. Romaniassa on varmasti hyvä majoittua, jos vaikka olisi henkilöautolla liikkeellä. Itse en olisi tohtinut jättää matkailuautoa yöksi tyhjilleen mökki- tai motellimajoituksen ajaksi. Toisaalta en varsinaisesti mitään camping alueita etsinytkään, koska mulla rattaat pysähtyivät yleensä niin myöhään illan suussa.
Mikäli camping alueet olisi tärkeitä, niin perehtyisin tarjontaan tarkasti ja tekisin myös varasuunnitelmia pettymyksien varalle.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #23 : 18.07.2018 kello on 21:12 »
Tuossa 42 kpl https://www.eurocampings.co.uk/romania/
Tuossa läjä, osa varmaan samoja
http://www.magbaztravels.com/content/view/407/30/
Ja on niitä lisääkin. Olen kiertänyt itse joka puolella ko. maata.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #24 : 18.07.2018 kello on 21:17 »
Tuossa 42 kpl https://www.eurocampings.co.uk/romania/
Tuossa läjä, osa varmaan samoja
http://www.magbaztravels.com/content/view/407/30/
Ja on niitä lisääkin. Olen kiertänyt itse joka puolella ko. maata.
Juu kyllä niitä on varmasti paljonkin...

Uskoisin olevan varsin hyviäkin. Juurikin noihin listauksiin kannattaa tutustua etukäteen, mikäli camping on tärkeä.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #25 : 18.07.2018 kello on 21:22 »
Juu kyllä niitä on varmasti paljonkin...

Uskoisin olevan varsin hyviäkin. Juurikin noihin listauksiin kannattaa tutustua etukäteen, mikäli camping on tärkeä.
Se on ainakin välillä tärkeä, pakko pyykkiä pestä jne Ja sekin tarjonta mukavaa kartoittaa etukäteen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #26 : 19.07.2018 kello on 07:42 »
Mikäli camping alueet olisi tärkeitä, niin perehtyisin tarjontaan tarkasti ja tekisin myös varasuunnitelmia pettymyksien varalle.

Eikös Romaniassakin toimi netti samalla hintaa/samassa kiintiössä kuin Suomesssa?

Viimeiset pari vuotta on ollut todella helppo muuttaa nopeasti suunnitelmia ja etsiä vaikka kesken ajon uutta aluetta, stellplatzia,
tutustumiskohdetta tai mitä vaan, kun netti pelaa eikä laskusta ole huolta.  :)

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #27 : 19.07.2018 kello on 08:06 »
Eikös Romaniassakin toimi netti samalla hintaa/samassa kiintiössä kuin Suomesssa?

Viimeiset pari vuotta on ollut todella helppo muuttaa nopeasti suunnitelmia ja etsiä vaikka kesken ajon uutta aluetta, stellplatzia,
tutustumiskohdetta tai mitä vaan, kun netti pelaa eikä laskusta ole huolta.  :)
Tuolla itäisessä Euroopassa on miltei poikkeuksetta netti tarjolla alueen puolesta (wlan) vaikka nykyään on tuo kiintiö.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:07
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #28 : 19.07.2018 kello on 08:09 »
Eikös Romaniassakin toimi netti samalla hintaa/samassa kiintiössä kuin Suomesssa?
Toimi mulla ainakin Soneran liittymällä, kun on EU maa....

WLAN on avoimena Itä-Euroopassa varsin yleisesti. Esimerkiksi huoltoasemilla voi tehdä tarkennuksia WLAN:n voimalla.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
  • Autossa on pyörät
Vs: Aakku harhailemassa Itä-Euroopassa
« Vastaus #29 : 19.07.2018 kello on 08:14 »
Toimi mulla ainakin Soneran liittymällä, kun on EU maa....
Jos nyt unohdettais se "jotta toimii **** kortilla" tuo EU kiintiö on nykyään käytössä jokaisella operaattorilla

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_fi.htm

Lainaus
Kohtuullisen käytön politiikka ja datakatot
Kotimaanhintaisissa verkkovierailuissa puheluiden eikä tekstiviestien määrää ole rajoitettu. Kotimaanhintaiseen datansiirtoon sen sijaan sovelletaan sääntöjä ja rajoituksia, jotka riippuvat sopimustyypistä.
Joissakin erityistapauksissa (ks. jäljempänä) voit joutua maksamaan lisämaksun dataroamingista, kun olet käyttänyt kohtuullisen suuren määrän roamingdatapalveluj a kotimaan hintaan. Lisämaksu vastaa EU:n laajuista datapalvelujen enimmäistukkuhintaa (vuonna 2018: 6 euroa / gigatavu dataa + alv). Tämä tukkutason verkkovierailumaksu on korkein, mitä kotimainen operaattorisi voi joutua maksamaan ulkomaiselle operaattorille käyttämistäsi datan roamingpalveluista.