rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Autorouten siirto koneelta toiselle  (Luettu 5830 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Autorouten siirto koneelta toiselle
« : 22.06.2018 kello on 16:25 »
Surface ja oma kotikone tilttasivat....

Miten Autorouten lisenssin saisi siirrettyä uudelle koneelle?
Nyt tulee ilmoitus, että lisenssi on jo käytössä. Ne kun on siellä tiltanneissa koneissa. Vanhat matkareitit merkintöineen on kyllä tallennettu, mutta milläs katselet. Parin viikon ajan saa katsella ilman lisensiä ja sitten se on siinä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #1 : 22.06.2018 kello on 18:50 »
Oliko siinä joku lisenssikin?  :o

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #2 : 23.06.2018 kello on 22:03 »
Oliko siinä joku lisenssikin?  :o
Se on sellainen "Product Key"....

Heitin pyyhkeen kehään AutoRouten osalta. Onneksi mulla on tallessa karttojen ajetuista reiteistä ja kohteista kuvat, mutta ei se nyt ihan sama asia ole.
Nyt olen koittanut opetella Hereä. Karttoja lataillut läppäriin ja harjoitellut reittien linkittämistä kännykkään.
Sitä vielä mietin, josko läppärin Hereen saisi GPS paikannuksen. Olisi helppo tiirailla isommalta näytöltä ja kartalta. Sellainen jälkikin AutoRouten tapaan ajetuista pätkistä olisi kiva. En ole sellaisia täppejä vielä löytänyt. Lieneekö toiveajattelua.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:53
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #3 : 23.06.2018 kello on 22:17 »
Soita Microsoftille, minä olen soittanut monta kertaa ja aina olen saanut avun.
Yhteys tiedot löytyy MS:sivulta ja apua saa suomeksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:39
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #4 : 23.06.2018 kello on 22:36 »
Sitä vielä mietin, josko läppärin Hereen saisi GPS paikannuksen. Olisi helppo tiirailla isommalta näytöltä ja kartalta. Sellainen jälkikin AutoRouten tapaan ajetuista pätkistä olisi kiva. En ole sellaisia täppejä vielä löytänyt. Lieneekö toiveajattelua.

Aikanaan kun veneilin, niin mulla oli karttaplotterina pc ja siinä tuollainen https://www.kauppasatama.fi/tuote/GPS-106S/GlobalSat-BU353S4-GPS-USB-liitoksella-magneettikiinnitys-48-kanava gps-vastaanotin. En muista, mitä kaikkia toimintoja siinä oli. Mutta muistaakseni mm reitin tallennus. Ja taisi olla suunnittelukin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #5 : 25.06.2018 kello on 10:56 »
Aikanaan kun veneilin, niin mulla oli karttaplotterina pc ja siinä tuollainen https://www.kauppasatama.fi/tuote/GPS-106S/GlobalSat-BU353S4-GPS-USB-liitoksella-magneettikiinnitys-48-kanava gps-vastaanotin. En muista, mitä kaikkia toimintoja siinä oli. Mutta muistaakseni mm reitin tallennus. Ja taisi olla suunnittelukin.
Mulla on sama GPS käytössä...

Siihen ja muihinkin saa kai lisävarusteena jäljen.

Nyt homma on kehittynyt siten, että käytän Heren webbipohjaista karttasovellusta, johon merkkaan kohteet. Nämä linkitän sitten kännykän Hereen. Sillä sitten navigoin.

PC:lle saa myös oman Hereen perustuvan "Kartat" sovelluksen. Taitaa olla vakiona 10 versiossa. Siihen olen ladannut kaikki tarvitsemani kartat ja sillä pitäisi pystyä navigoimaan ilman nettiä.
Jostain syystä tämä ohjelma ei tunnista ulkoista GPS vastaanotinta. Olen kokeillut USB ja BT vastaanotinta ja vieläpä eri läppäreillä. Alla lukee vain "Ei GPS signaalia". Mistään ei löydy tästä ohjelmasta ohjetta. Liekö edes toimiva GPS:n kanssa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:11
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #6 : 26.06.2018 kello on 19:33 »
Minä olen hankkinut kunnon navigaattorin, ei tarvitse räplätä PC:n kanssa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #7 : 13.07.2018 kello on 10:07 »
Surface ja oma kotikone tilttasivat....

Miten Autorouten lisenssin saisi siirrettyä uudelle koneelle?
Nyt tulee ilmoitus, että lisenssi on jo käytössä. Ne kun on siellä tiltanneissa koneissa. Vanhat matkareitit merkintöineen on kyllä tallennettu, mutta milläs katselet. Parin viikon ajan saa katsella ilman lisensiä ja sitten se on siinä.
Homma osittain ratkaistu...

Lähdin reissuun AutoRouten parin viikon kokeilujaksolla.
Homma toimi hyvin siihen asti kunnes takaraja täyttyi. Matka kesti hieman pidempään, joten ihan kaikkea en ehtinyt reitistä tallentaa. Ei ollut CD:tä mukana, niin homma tyssäsi.
Kotona kopioin vanhan AR CD:n kovalevylle. Sieltä se latautui liki normaalisti ja taas AutoRoute aukesi. Epänormaalia on nyt se, että ohjelma ei herjaa mistään kokeilusta, tai aktivoimisesta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #8 : 13.07.2018 kello on 10:27 »
Off-Topic:
Aikanaan kun veneilin, niin mulla oli karttaplotterina pc .. En muista, mitä kaikkia toimintoja siinä oli. Mutta muistaakseni mm reitin tallennus. Ja taisi olla suunnittelukin.
Jos ei siitä hyvin monta vuotta ole, olisko ollut Navionics?

Itse käytän sitä. Linkkautuu mm. Raymarineen omalla wifillä, jolloin kaikki syvyysdata (oma kaikuluotaus) tallentuu reittiin myös. Voi sitten omia reittejä katsella jälkikäteen omilla tarkemmilla pohjanluotauksilla ihan millä laitteella tahansa kun käyttää samaa tiliä. Löytyy myös ihan web versiokin https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating eikä vaadi lisenssiä - tälläkin voi suunnitella reittejä etukäteen, mikä vielä tärkeämpää vesiliikenteessä kuin tiepuolella, kun ei ole varsinaista tiestöä. Hyvin automaattireitistys kin toimii kun liian pitkiä legejä yritä kerralla..

Aika OT, mutta menkööt vähäisenä..  :)

Itse MS Autoroute/Autoroute GPS (=MS Microsoft Streets & Trips) pysähtyi versioon 2013 ja tapettiin 2014. Taitaa kartatkin olla siltä ajalta - ei kait niillä huku, mutta eksyy hetkeksi  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #9 : 13.07.2018 kello on 11:17 »
Aika OT, mutta menkööt vähäisenä..  :)

Itse MS Autoroute/Autoroute GPS (=MS Microsoft Streets & Trips) pysähtyi versioon 2013 ja tapettiin 2014. Taitaa kartatkin olla siltä ajalta - ei kait niillä huku, mutta eksyy hetkeksi  :D
Ei tiestö juurikaan muutu....

Ihan promillen verran voi reitti kulkea kartalla tien ulkopuolella.
Aivan samalla tavalla juuri päivitetyt Here ja TomTom hukkaa tiensä. Unkarissa ja Romaniassa Tomppa ja Here alkoivat mennä ympyrää, kun ajautui uusille niille tuntemattomille teille. AutoRoutesta saattoi silloin ottaa kompassisuunnan ja pääsi reitille takaisin. Naveilla on kuitenkin helppo navigoida ja AutoRouten tarkoitus on vain näyttää isommalla kartalla missä mennään ja mennäänkö väärään suuntaan. Sitten se ajetun reitin tallennus on se toinen juttu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:45
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #10 : 13.07.2018 kello on 11:43 »
Ei tiestö juurikaan muutu....
..
Minusta ihan tarpeeksi pitääkseni kartat ajantasalla - ihan viime viikollakin totesin, että vasta kesäkuun päivityksessä Garminiin Taavetti-Lpr väli on muutakin kuin mettäajoa  ;D

Viime kuussa kun tuli suhattua pakkauudella chevyllä Torontoa ja Ontarion provinssia, todettiin koko autokunnan voimin navigaattorien ylivertaisuus. Siellä kun on motarilla kaistoja ajoittan 8:kin samaan suuntaan. Motarin keskialueella (siis viheriöalueet korvattu) Express Lane (2-3 kaistaa), joka ruuhka-ajan mukaan vaihtaa kulkusuuntaansa. Lisänä käytössä Ruutu-kaista (vastaa kimppakyytiä) - meitä kun Suburissa oli 7 hlöä, niin oikeutettuja oltiin.. Sirius Satelliitti -linkin kautta (vastaa TCM:ää, mutta kun isossa maassa ei FM-kantavuus oikein riitä) värkit reitittää, ruuhkakierto ja kaistaopastus pelaa hienosti - sitä todellakin tarvitsee kun kaistat erkanee kilometrejä ennen, joskus kahteen eri otteeseen.
Valtavaan automäärään kun huomioidaan "maan tapa", siis +20km/h rajoituksiin (piste/sakkoraja kerrottu kyltein) - virrassa pitää todellakin pysyä mukana. Eurorekkoja tuplaisommat painaa ihan vakiona 110-120km/h ohi nysvääjistä. Tulis aika seikkailu paperikartoilla.. en kaipaa niitä aikoja kun on tekniikkaa tilalle.
Kylläpä nauratti, sitten reissun jälkeen ajaa Suomen ruuhkaisinta väylää,joka vastasi ihan lähiöbaanaa kanukkilassa  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #11 : 13.07.2018 kello on 12:01 »
Minusta ihan tarpeeksi pitääkseni kartat ajantasalla - ihan viime viikollakin totesin, että vasta kesäkuun päivityksessä Garminiin Taavetti-Lpr väli on muutakin kuin mettäajoa  ;D
Garminin uunituore päivitys on kieltämättä jo vanhentunut...

GPS on hyvä nurkissa, mutta jos oudoilla paikoilla liikkuu, niin aika mielivaltaisesti navi kierrättää. Isommasta kartasta näkee hyvin, kun mennään metsään.
Kotinurkissa voi tehdä reittitestejä. Monesti näkee heti, että reitti on järjetön.
Kaikenkaikkiaan navi on hieno keksintö ainakin yksin ajaessa, tai jos on surkea kartturi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #12 : 13.07.2018 kello on 12:08 »
Meillä mennään yleensä 7 tuuman näytöllä ja karttanäkymällä. Suunnilleen oikeaan suuntaan tietää silloin menevänsä. Ja tarvittaessa zoomaa/ selaa näyttöä. Paperikartta tietty aina mukana.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #13 : 13.07.2018 kello on 12:24 »
Meillä mennään yleensä 7 tuuman näytöllä ja karttanäkymällä. Suunnilleen oikeaan suuntaan tietää silloin menevänsä. Ja tarvittaessa zoomaa/ selaa näyttöä. Paperikartta tietty aina mukana.
Sellaisella 7" näytöllä itsekin jatkoin, kun AR lopetti toimintansa...

Käytössä on iso kartta, karttakirja, Here PC versio ja AutoRoute. Varsinaisesta navigoinnista huolehtii Garmin, Here ja TomTom.
Win 10 sisältäisi mainion ilmaisen "Kartat" sovelluksen Heren pohjalta. Siihen saa ladattua maakohtiset kartat offline käyttöön Se ei vain tunnista ulkoista USB GPS:ää ja on siksi torso sovellus.
Toinen vaihtoehto olis "Maps Pro". Siinä ongelmana on hankalampi offline käyttö. Sama ongelma Googlen kartoillakin

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Autorouten siirto koneelta toiselle
« Vastaus #14 : 13.07.2018 kello on 14:23 »
Sellaisella 7" näytöllä itsekin jatkoin, kun AR lopetti toimintansa...

Käytössä on iso kartta, karttakirja, Here PC versio ja AutoRoute. Varsinaisesta navigoinnista huolehtii Garmin, Here ja TomTom.
Win 10 sisältäisi mainion ilmaisen "Kartat" sovelluksen Heren pohjalta. Siihen saa ladattua maakohtiset kartat offline käyttöön Se ei vain tunnista ulkoista USB GPS:ää ja on siksi torso sovellus.
Toinen vaihtoehto olis "Maps Pro". Siinä ongelmana on hankalampi offline käyttö. Sama ongelma Googlen kartoillakin
Ei se ms-kartat tartte ulkoista gps:sää.