rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505  (Luettu 24059 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #30 : 26.09.2018 kello on 22:11 »
Miten tuo liekkivahti toimii, minulle täysi arvoitus, siis perinteinen liekkivahti

Sähköinen toimii, kuten Mjo kertoi, entiwanhasissa on se kapillaariputki.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #31 : 27.09.2018 kello on 01:06 »
Tässä kuvia




Tulitikkuaski kertoo tuon koon




Aukaistuna näyttää tältä




 Pieneen korttiin mahtuu komponentteja



Pohjalta näin



Tästä kuvasta selviää mielestäni tuon toiminta. Tuon tarkoitis on katkaista kaasuntulo kun kaappi vaihtaa kaasulta toiselle energiamuodolle. Liekkivahti tulee toiseen päähän ja solenoidi on toisessa. Jos tuo saa virtaa liittimen kautta solenoidi ei enää vedä ja jos virtaa ei tule liekkivahdin aikaansaama 10-20  mVoltin jännite  ohittaa tuon elektroniikan.

Jos siis mittaan tuohon tulevien johtojen jännitteen niin kaasulla jännitettä ei pitäisi tulla ja kaapin mennessä 12V tilaan moottorin käydessä johtoihin tulee jännite. (Tai päinvastoin, riippuen toteutuksesta). Tuo pikkumäntä liikkuu hiukan nihkeästi, se on pari cm pitkä ja liikkuu muoviputkessa.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #32 : 27.09.2018 kello on 08:12 »
Saisko piirilevyn juotospuolesta tarkemman kuvan?

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #33 : 27.09.2018 kello on 08:23 »
Mitä isoon transistoriin on kirjoitettu? Kuvasta ei selviä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #34 : 27.09.2018 kello on 11:00 »
Jotain kuvan tyylistä vois kytkentä piirilevyssä olla.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #35 : 1.10.2018 kello on 12:50 »
Ongelma ei taida olla tuossa osassa. Jääkaappi syöttää tuolle vajaa 11V sen aikaa kun kaasu palaa, kun virransyöttö loppuu esim jos irrotan johdot tuosta kaasu sammuu.
Eilen laitoin tuon paikalleen ja kaappi kylmeni parissa tunnissa niin, että termostaatti sammutti sen. Jos manuaalisesti koitan käynnistää uudestaan tai jos laitan termostaatin asennon kylmemmälle liekki syttyy, tuolle tulee virtaa ja magneettiventtiili vetää. Parinkymmenen sekunnin jälkeen tuon syötön jännite lasee parissa sekunnissa 11V -> 0V.  Jännite tuolle tulee jääkaapin piirilevyltä, sellainen on yhdessä liikkeessä saatavilla, mutta on kohtalaisen arvokas hankkia jos vika ei ole siinä

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #36 : 1.10.2018 kello on 13:45 »
Kaapin kytkentäohje liitetiedostona

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #37 : 2.10.2018 kello on 18:36 »
Toivottavasti kaapin ongelmat on nyt ratkaistu.  Whiltom oli ostanut kaappiin käyvän  kortin 4v sitten ja ja ei ollutkaan tarvinnut sitä. Tänään kävin sen ostamassa ja asensin paikalleen. Verkkovirtaan en vielä ole kaappia kytkenyt, teen sen illemmalla. 
Kaasun ja 12V välillä ainakin vaihtaa juuri niin kun pitää


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #38 : 13.03.2019 kello on 13:34 »
Eihän nuo ongelmat kuitenkaan ratkenneet kokonaan piirilevyn vaihdolla. Muutaman kerran kaappi meni vikatilaan omia aikojaan kaasukäytössä.
Helsinki Caravanin hyllyyn oli jäänyt tuollainen uudemman mallinen mötikkä siihen liekkivahdin ja kaasuventtiilin väliin. Se on ollut käytössä yli viikonlopun ja nyt näyttää siltä, että kaappi toimii oikein kaikilla energiamuodoilla ja myös kitkattomasti siirtyy energiamuodosta toiseen ongelmitta.

Vaimo käyttää autoa paljon yksin, en viitsi lähteä mukaan hänen reissuille näin talviaikaan, mieluummin puuhastelen omia kotona. Tämän takia haluan, että kaikki toimii ja ettei tarvitse ohjeistaa puhelimen välityksellä miten kannattaa kokeilla ongelmia ratkaista.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #39 : 13.03.2019 kello on 15:53 »
Älä vanhaa mötikkää pois heitä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #40 : 13.03.2019 kello on 15:56 »
Auton kaappiin minä tuon jätin. En edelleenkään luota tuohon kaappiin 100% ja tuo mötikkä on yksinkertaisesti rakennettu ja korjattavissa.

On minulla se vanha piirilevykin tallella. Sitten kun liikun taas vaimon seurana minulle jää aikaa miettiä miten sen vahavalun saa irti ja mahdollisesti irrottaa se.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #41 : 13.03.2019 kello on 17:16 »
Taitaa olla tekemätön paikka.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.06.2023 kello on 06:52
  • Helsinki
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #42 : 14.03.2019 kello on 10:54 »
Hei,

Minulla sama kaappi ja sama vika -03 Detskussa. Olen ymmärtänyt että lämpö riikkoo ohjauskortin ajan miittaan. Itse olen sen kerran uusinut ja parissa vuodessa sama vika. Se kortti on niin ahtaassa ja tuulettamattomassa paikassa kaapin päällä, että kuumenee liikaa. Eräällä italialaisella keskustelupalstalla näin juttua tästä ja olivat viritelleet tuulettimen ja jäähdytysrivaston kortin päälle. Viittaisi tämänkin siihen että kuumuus tuhoaa kortin. En nyt vain löydä linkkiä palstalle enää  :(

Ohjauskorttia olen käynyt näyttämässä eräälle tunnetulle elektroniikkakorjaa jalle ja hän nosti heti kätensä pystyyn kun näki kortin. Mietti ensin, että voisiko kokeille jotain happoliuotusta hartsille, mutta ei sittenkään, kun tekee vain takuutöinä.

Eipä muu auta kuin metsästää joko uusi kortti (ei kylläkään löydy mistään enään kuin tuurilla) tai toimiva käytetty kortti. Mun kaappia rassattiin Helsinki Caravanissa ja tuomio oli koko kaapin vaihto eri malliseen. Asentajalta löytyi sattumalta samanlainen toimiva käytetty kaappi toimivalla ohjauskortilla. Ostin sen ja vaihdan itse. Tässä ohjauskortin päällikuoresta oli sahattu raakasti osa pois. Varmaankin liian lämpiämisen takia?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #43 : 14.03.2019 kello on 11:12 »
Lämpeneminen voi olla yksi syy tuon ongelmiin. Tuon olen usealla korjaajalla käyttänyt ja ton kaapin tekniikka on ollut käytössä vain lyhyen ajan, kukaan ei tunne sitä ja Dometic nosti myös kätensä pystyyn.

Piirikortin siirtäminen jääkaapin yäpuolella olevaan kaappiin oli kohtalaisen helppoa ja paikka ei olisi yhtä lämmin.
Osien ei saa oikeastaan mistään ja itse löysin tuon piirikortin kun kyselin jokaisesta kohdalle osuvasta kaasuhuollosta, samoin tuo mötikkä oli jäänyt Helsinki Caravaaniin ylimääräiseksi koska sitä ei aikoinaan tarvittukaan kun jotain kaappia korjasivat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Dometic RA/RM-2D Malli: RM6505
« Vastaus #44 : 28.08.2019 kello on 15:50 »
Päivitystä

Kaappi on nyt vuoden verran toiminut moitteettomasti. Kaikki energiamuodot toimii ja siirtyminen muodosta toiseen toimii suunnitellusti