Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
SeaSharky:
Minulla on asuntopuolella 100Ah ja 180Ah ja kun laittaa auton käyntiin niin kyllä virtaa menee alussa n.40A asunto-osan akuille vaikka auton laturin jännite on alhaisempi kuin hyvien esim. solarsäätimien.
Mökillä minulla on sarjassa 4kpl 110Ah akkuja (48v) ja aggregaatilla ladatessa menee yli 30A virtaa. Alussa minulla oli vain 16Ah automaattisulake ja yllättävän hyvin se pysyi päällä vielä 30A virralla, eli sinä voisit kokeilla laittaa laittaa johdon väliin vaikka 20A automaattisulakkeen (siis sama mitä käytetään normaali 230v sähköasennuksissa) ja jos on täysi oikosulku se kyllä lävähtää heti, mutta jos vain on kyse isosta latausvirrasta niin se ei laukea heti.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 18.07.2018 kello on 00:01 ---Yleensäkin sulakkeen palaminen on merkki siitä että johonkin menee liikaa virtaa. 30A on sellainen virta että jossain on tehty isosti jotain väärin. Onko jokin akku täysin tyhjä? Sen ottama virta voisi selittää sulakkeen palamisen.
--- Lainaus päättyy ---
30A on olematon virta akun lataamiseen.
Jos siihen väliin haluaa sulakkeen, 100A on lähempänä.
Meillä ei ole paukkua ollenkaan, voi sitten syöttää isompaa virtaa toiseenkin suuntaan.
Sehän on vaan niinkuin olisi autossa tupla-akut.
CamperBoy84:
Aika mielenkiintoiseksi meni, pitää vielä kysässä sähkärin mielipidettä asiaan..
No entäs tämä kaavio.., mitä mieltä, aika isoja ampeereja suositellaan valmistajalta, jos nyt oikein ymmärrän.
elwari:
Mun mielestä nuo ovat ihan käypäisiä, kun johdon poikkipinta-ala sitten vaan on tuo mainittu, eli kovin pienillä johdoilla ei kannata lataussähköäkään tehdä, saati sitten ne isolta invertteriltä akkuun olevat. Johdon pituus vaikuttaa myös, jos on matkaa enempi, sitten vaan paksumpaa johtoa, ettei häviä liikaa jännitettä matkalle. Lataussähkössä ei saisi olla liikoja häviöitä, että hupiakut latautuvat kunnolla, puoli volttia alkaa mun mielestä jo olla siinä ja siinä.
Taas editoidaan, ei tule kaikki kerralla mieleen...
Tässä tapauksessa, kun ilmeisestikin hupiakut tulee pakun tavaratilaan ja latausjohto vedetään moottoritilasta jotakin sopivaa reittiä, on syytä olla sulake molempien akkujen plusnavan lähellä, ja siltikin vielä vetää johto taipuisaan suojaputkeen, kurkkuletku, saa esim. Motonetista.
elwari:
Jotenkin tähän tyyliin sitä voisi ajatella, saisi olla 16 neliön kaapelia tuo akkujen välinen.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta