rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊  (Luettu 22550 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
« Vastaus #30 : 5.06.2018 kello on 09:27 »
Siis sähköllä toimiva laite pitää olla 😁
Kuinkahan nopeasti noilla aurinkopaneeleilla, esim 2x 100 kestää periaatteessa latautua tollanen 100ah akku täyteen hyvällä säällä?  Jos ajatellaan että olis tuo mun kylmäkaappi kiinni, niin kuluttaako enemmän virtaa kuin ehtii latautua?

Alta satasen näkyy saavan pienen kompurakaapin.
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/MTT50W12E/matsui-minijaakaappi-mtt50w12e-51-cm

Teoriassahan noista paneeleista voisi saada toistakymmentä ampeeria, vaan taitaa käytännön maksimi jää kympin tienoille.
Vaan onhan autossakin laturi.
Ransun 150A pitää jo pienen kylän sähköissä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:16
  • Escucha el Oi!
Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
« Vastaus #31 : 5.06.2018 kello on 09:31 »
riippuu paljon siitä, mihin sen haluaa laittaa/asentaa. itsellä on kaappimalli vaunussa "kiinteästi" ja yksi päältä täytettävä jota siirtelen autosta toiseen tarpeen mukaan jos on tarvetta.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
« Vastaus #32 : 5.06.2018 kello on 10:32 »
Minulla on tällainen auton oman jääkaapin lisäksi takatallissa, ei voi moittia, vanhempi malli kylläkin jossa ei ole wifiä. Tilasin Saksasta viime kesänä, hinta oli 700€ kotiin toimitettuna. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraaTuosta löytyy piempiäkin malleja.

  • Vieras
  • Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #33 : 5.06.2018 kello on 20:54 »
    Jos haluaa käyttää kaasua, niin ok.
    Sähkökäytölle täysin sopimaton.

    Miksi? Voi olettaa että 230 V toimittaa tehtävänsä.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:20.07.2021 kello on 18:00
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #34 : 5.06.2018 kello on 21:22 »
    Alta satasen näkyy saavan pienen kompurakaapin.
    https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/MTT50W12E/matsui-minijaakaappi-mtt50w12e-51-cm

    Teoriassahan noista paneeleista voisi saada toistakymmentä ampeeria, vaan taitaa käytännön maksimi jää kympin tienoille.
    Vaan onhan autossakin laturi.
    Ransun 150A pitää jo pienen kylän sähköissä.

    No tuo varmaan olis kelpaava mun toistaiseksi aika vähäiselle käytölle. Juu, kyllä kai tolla transitin laturilla pärjää, onko mitään arviota heittää kuinka nopeasti se lataa tuollaisen akun tyhjästä täyteen ajossa?   Sori, vähän varmaan tyhmiä kysymyksiä, en oo näihin ehtinyt vielä perehtyä oikein ja ensimmäistä kertaa omistan auton👍

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:20.07.2021 kello on 18:00
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #35 : 5.06.2018 kello on 21:23 »
    Minulla on tällainen auton oman jääkaapin lisäksi takatallissa, ei voi moittia, vanhempi malli kylläkin jossa ei ole wifiä. Tilasin Saksasta viime kesänä, hinta oli 700€ kotiin toimitettuna. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraaTuosta löytyy piempiäkin malleja.

    Tää on kova!  Olisihan se siistiä kun ois jääkaapissa Wifi 😁

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #36 : 5.06.2018 kello on 21:28 »
    Tää on kova!  Olisihan se siistiä kun ois jääkaapissa Wifi 😁

    Kuten mainitsin minulla ei ole sitä, kätevähän sillä olisi kait seurata ja säätää lämpötilaa. Mitä itse olen seurannut kaapin lämpöä etämittarilla niin eipä se kyllä paljoa muutu asetetusta eli wifi on minun mielestä lähes turha tuossa.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:20.07.2021 kello on 18:00
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
    « Vastaus #37 : 5.06.2018 kello on 21:31 »
    Mikäli lähtökohtana on kylmälaukku, niin 12V jännitteellä käyttäisin....

    Väliin johto, jossa on akkuvahti ja lisäksi starttiakku pois kylmälaukkukäytöstä .

    Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:06
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
    « Vastaus #38 : 5.06.2018 kello on 21:37 »
    Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...
    Ei varmaan kulutuksessa välttämättä eroa...

    Kysymys oli pakettiautosta, jossa luonnostaan on 12V jännite. Siksi suosisin 12V kylmälaukkua.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #39 : 5.06.2018 kello on 22:08 »
    Miksi? Voi olettaa että 230 V toimittaa tehtävänsä.

    Toimittaa mutta kun tarkoitus on olla pois piuhan päästä, niin kulutus on turhan suurta.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #40 : 5.06.2018 kello on 22:10 »
    Juu, kyllä kai tolla transitin laturilla pärjää, onko mitään arviota heittää kuinka nopeasti se lataa tuollaisen akun tyhjästä täyteen ajossa?   Sori, vähän varmaan tyhmiä kysymyksiä, en oo näihin ehtinyt vielä perehtyä oikein ja ensimmäistä kertaa omistan auton👍

    Ei sitten aavistustakaan mutta aina on sähkö riittänyt.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
    « Vastaus #41 : 7.06.2018 kello on 19:55 »
    Oli puhetta noista taipuisista paneeleista, itse olen kiinnittnyt neliöputkeen ruuveilla ja keskellä on vielä putki alempana ja siinä solukumi talla joka nostaa paneelia keskeltä hieman ylöspäin etureunaan pitää laittaa vielä tuuliohjain joka pitää paneelin etureunan paikannaan ettei tuuli revi sitä.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:39
    • viihtyy puskissa
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
    « Vastaus #42 : 29.06.2018 kello on 13:36 »
    Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...

    Se ero siinä tulee, kun invertterillä muutetaan 12 volttia 230 voltiksi, niin siinä kuluu ylimääräistä tehoa invertterin hyötysuhteesta johtuen. Mulla on Waeco- merkkinen kompressorikylmälau kku ollut työautoa varten useita vuosia. Niitä on kovasti eri kokoisia, mutta tuolle muistaakseni ilmoitettu kulutus jossakin tietyissä olosuhteissa oli luokkaa 30 ampeerituntia vuorokaudessa. Semmoinen peltier- elementillä oleva kylmälaukku 48 wattia vie jatkuvasti 4 ampeeria, eli 24x4, 96 Ah per vuorokausi, eli käytännössä ei oikein enää toimi reisussa pelkällä aukku- ja aurinkosähköllä. Sama sitten absorptioperiaattee lla olevassa kaapissa tai laukussa, eli ne kaasu- kautta sähkötoimiset. 230 voltin tavallisia kompressorilla olevia pikkukaappeja on porukka menestyksellisesti käyttänyt invertterin kanssa, niiden vuorokausikulutukse sta osaa varmaan joku muu sitten kertoa paremmin?

    Eeli

    Edit:

    Vielä vähän lisää aiheesta, kun vaunun sain siivottua ja kaapin kylmäksi :) Tämä mun tavallinen pienehkö vaunun kaasu- ja sähkötoiminen kaappi vie 12 voltin sähköä noin 10 ampeeria, eli se olisi sitten 240 Ah per vuorokausi...
    « Viimeksi muokattu: 29.06.2018 kello on 13:47 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
    Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
    « Vastaus #43 : 29.06.2018 kello on 15:53 »
    230 voltin tavallisia kompressorilla olevia pikkukaappeja on porukka menestyksellisesti käyttänyt invertterin kanssa, niiden vuorokausikulutukse sta osaa varmaan joku muu sitten kertoa paremmin?

    100 litrainen vie 25Ah verran/vrk + intikan häviöt, joten Waecon laatikot ovat melko huonoja hyötysuhteeltaan.

  • Vieras

  •