Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊

<< < (3/13) > >>

CamperBoy84:

--- Lainaus käyttäjältä: Leader dog -  3.06.2018     kello on 11:34 ---Panelin ja katon väiin on hyvä jättää ilmarako, jäähdytystä varten. Suoraan kattoon liimattava voi olla hankala kiinnittää katon pokkausten vuoksi.
Kehyksellisen voi kiinnittää L-kulma alumiineilla  ja alle jää tuuletusrako.

--- Lainaus päättyy ---

Joo eihän se katto todellakaan tasainen ole, sellasia kohokkeita ja uria menee pituus-suunnassa, voi olla että helpompi tuo mainitsemasi...  Pitääpä käydä huomenna katsomassa jostain kaupasta paikanpäällä.

CamperBoy84:

--- Lainaus käyttäjältä: Leader dog -  3.06.2018     kello on 11:43 ---Kaffekeitin, micro ja jääkaappi (kompura-malli) on se ns. kulutus, valoja et kauheesti kesällä tarvitse.
Kaksi AGM-akkua (n.90ah.) riittää jos vaan on panelit katolla ja ei tee kymmenelle ihmiselle ruokia.
Jotkut kuulemma varmuuden vuoksi käyttää autoa kun  invertteriä kunnolla kuormitettaessa.
Pelkkä yksinään kytketty tavallinen 100ah. happoakku antautuu nopeasti invertterin kanssa.

--- Lainaus päättyy ---

Mitäs mieltä tällaisesta?  Ja mitä eroa onko 1 iso vaiko 2 pienempää?

https://www.puuilo.fi/AKKU-AGM-220-Ah-518x276x242mm

Leader dog:
Yksi iso voi olla hankala sijoittaa, kaksi pientä (90ah.) löytää usein helponmmin paikkansa.

SeaSharky:
https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/aurinkopaneeli-taipuisa-100w-p39022556, minulla on 4kpl tuollaisia auton katolla, on hyvä ja kevyt paneeli, mutta kiinnitys pitää olla hyvin suunniteltu kun ajoviima pakkaa repimään irti etureunasta ruuvikiinnityksessä, olen joutunut etureunaa teippaaaan kun on kiinnitetty ruuveilla alumiini neliöputkeen. Pitäisi olla alumiini lista jonka kanssa ruuvata paneeli kiinni.
En tiedä ihan tarkkaan noiden inverttereiden virrankulutusta pieneneekö se suoraviivaisesti kun invertteri pienenee, itsellä on yksi 90w invertteri (päätemuuntajalla varustettu malli) joka kuluttaa 90mA ilman kuormaa. En ole kokeillut näin pienellä invertterillä jääkaappia, ei ehk' toimisi, mutta jos toimisi, olisi melko sopivan pienivirtanen.

SeaSharky:
Itse olen suosinut tavallisia vapaa-ajan akkuja, ovat puolta halvempia kuin AGM-akut ja varmempia, esim 110Ah:n akun saa vähän yli 100Eur Puuilosta tai Kärkkäiseltä ym. ja ovat hyviä akkuja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View