rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin  (Luettu 7527 kertaa)

  • Vieras
  • sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « : 3.05.2018 kello on 19:34 »
    Eli Tuossahan tuo otsikossa tuli. Kaverilta olen kysellyt asiasta (on katsastusmies ja omaa muutoskatsastus luvat/oikeudet). Kaveri myös luultavimmin tän saa muutoskatsastaa jos projektiin ryhdyn. Eli ideana siis ostaa ns pullakori alusta mb sprinter 4 tai 5 tonninen alusta v6 moottorilla ja ilmastoinnilla sekä automaatilla. Käydä sitten alusta läpi eli maalata runko ja hytti uudelleen ja istuttaa päälle vaunu tai itse tehty kori.
    Alusta olisi vuosimallia noin 2006-2009 väliltä jos sille laskisi noin reilun 10 ke hankintahinnan. Sitten ostaisi avk:lta jonkun linkkuun luistellun vaunun missä on mahdollisimman vähän ikkunoita ja yksinkertaiset kanttiset muodot (kabe näyttäisi siltä että se on kohtuu helppo istuttaa auton rungon päälle).
    Kaverikaan ei osannut aivan varmaksi sanoa mitä vaatii että saan tuonne asunto-osan puolelle mersun oman isofixeillä olevan 2 paikkaisen istuimen. Epäili että se saattaisi onnistua laillisesti mutta tämä pitää vielä tarkistaa.

    Puoli-integroitu siis suunnitelmissa ja kaikki sängyt taakse eli parisänky jonka viereen kerrossänky. Keskivessalla oleva. Jos vaunun koria ei riittävän fiksusti saa istutettu niin jokatapauksessa sellainen pitää hankkia että saa ikkunat, lämmittimen, jääkaapin ja kasettivessan. Eihän ton korin teettäminen aivan kauheita maksa siis seinät ja katto. Eikä tosin ole rakettitiedettä tehdä itsekkään mut äkkiä sille sama neliöhinnat tulee kun koritehtaan tekemällä seinäelementille
    Plussat :
    Sais auton kunnon kantavuudelta, sellaisella alustalla kun haluaa ja aldella.

    Miinukset:
    Jälleenmyytävyys? Lopputulosta ei tiedä tulee sellainen kun sattuu tulemaan?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #1 : 3.05.2018 kello on 20:25 »
    En ole koskaan nähnyt siedettävää systeemiä, jos matkailuvaunu on yhdistetty pakuun kiinni. Tee se kori itse.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #2 : 3.05.2018 kello on 20:33 »
    Varmaan paras tulee kun teettää lämpöeristetyn korin asiantuntevalla firmalla, siitä jatkaa sit itse eteenpäin

  • Vieras
  • Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #3 : 3.05.2018 kello on 20:36 »
    Eli Tuossahan tuo otsikossa tuli. Kaverilta olen kysellyt asiasta (on katsastusmies ja omaa muutoskatsastus luvat/oikeudet). Kaveri myös luultavimmin tän saa muutoskatsastaa jos projektiin ryhdyn. Eli ideana siis ostaa ns pullakori alusta mb sprinter 4 tai 5 tonninen alusta v6 moottorilla ja ilmastoinnilla sekä automaatilla. Käydä sitten alusta läpi eli maalata runko ja hytti uudelleen ja istuttaa päälle vaunu tai itse tehty kori.
    Alusta olisi vuosimallia noin 2006-2009 väliltä jos sille laskisi noin reilun 10 ke hankintahinnan. Sitten ostaisi avk:lta jonkun linkkuun luistellun vaunun missä on mahdollisimman vähän ikkunoita ja yksinkertaiset kanttiset muodot (kabe näyttäisi siltä että se on kohtuu helppo istuttaa auton rungon päälle).
    Kaverikaan ei osannut aivan varmaksi sanoa mitä vaatii että saan tuonne asunto-osan puolelle mersun oman isofixeillä olevan 2 paikkaisen istuimen. Epäili että se saattaisi onnistua laillisesti mutta tämä pitää vielä tarkistaa.

    Puoli-integroitu siis suunnitelmissa ja kaikki sängyt taakse eli parisänky jonka viereen kerrossänky. Keskivessalla oleva. Jos vaunun koria ei riittävän fiksusti saa istutettu niin jokatapauksessa sellainen pitää hankkia että saa ikkunat, lämmittimen, jääkaapin ja kasettivessan. Eihän ton korin teettäminen aivan kauheita maksa siis seinät ja katto. Eikä tosin ole rakettitiedettä tehdä itsekkään mut äkkiä sille sama neliöhinnat tulee kun koritehtaan tekemällä seinäelementille
    Plussat :
    Sais auton kunnon kantavuudelta, sellaisella alustalla kun haluaa ja aldella.

    Miinukset:
    Jälleenmyytävyys? Lopputulosta ei tiedä tulee sellainen kun sattuu tulemaan?

    80-luvulla eräs tuttava istutti uusiin alustoihin  pakasta vedettyjä matkailuvaunuja tilaustyönä. Tuo tekotapa tuohon aikaan tuolla lailla oli ihan ok. Kaikella kunnioituksella ajatustasi kohtaan, itse en lähtisi tekemään kuvaamallasi tavalla, ellei olisi ajatuksena valtava työmäärä ja odottamattomista yllätyksistä pitävä henkilö. Siis, tämä on vain henk.kohtainen tuntemukseni. Olen rakennellut ja parhaillaakin rakennan retkeilyautoa joten totean tämän kokemukseni pohjalta, edellä esille tulleet ajatukseni.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:10
    • viva la France
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #4 : 3.05.2018 kello on 20:38 »
    Kattele www.bimodil.de malleja, voi löytyä ideoita.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:10.07.2022 kello on 15:20
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #5 : 3.05.2018 kello on 21:03 »
    Täysin toteuttamis kelpoinen. Ainoa ongelma tulee olemaan nuo asuntoosan istuimet jos pakko saada lailliset matkustus paikat menee poikkeusluvan puolelle kun ei olis lattiaa mihin olis tyypihyväksyttyjä kiinnikeitä penkeille.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #6 : 3.05.2018 kello on 21:15 »
    Täysin toteuttamis kelpoinen. Ainoa ongelma tulee olemaan nuo asuntoosan istuimet jos pakko saada lailliset matkustus paikat menee poikkeusluvan puolelle kun ei olis lattiaa mihin olis tyypihyväksyttyjä kiinnikeitä penkeille.


    Minusta jollain valmistajalla on joku alumiiniprofiili joka liimataan oikealla liimalla lattiaan ja siihen saa hyväksyttävästi vyölliset penkit kiinni

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:10.07.2022 kello on 15:20
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #7 : 3.05.2018 kello on 21:30 »
    Niin on mut pitäis olla lattia mihin se on hyväksytty mersuun löytyy kyl.  eikös pullakorin lattia lopu etupenkkien taakse

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:12
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #8 : 3.05.2018 kello on 21:31 »
    En ole koskaan nähnyt siedettävää systeemiä, jos matkailuvaunu on yhdistetty pakuun kiinni. Tee se kori itse.

    Näin juuri yhden, vaan ulos kävellessäni unohdin ottaa kuvan, kun ei ollut juuri siinä oven edessä.   :(

    Minusta jollain valmistajalla on joku alumiiniprofiili joka liimataan oikealla liimalla lattiaan ja siihen saa hyväksyttävästi vyölliset penkit kiinni

    Alle tonnilla saa, jollainhan oli täällä projektissa sellainen.
    Toinen asia, voiko sen liimata vanerilattiaan.
    Toinen konsti olisi hommata matkailuauton rautapaketti.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
    • Kulkija
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #9 : 3.05.2018 kello on 22:43 »
    En ole koskaan nähnyt siedettävää systeemiä, jos matkailuvaunu on yhdistetty pakuun kiinni. Tee se kori itse.

    No nyt ollaan samaa mieltä.

  • Vieras
  • Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #10 : 3.05.2018 kello on 22:55 »
    Kyllä olen nähnyt asiallisestikkin tehtyjä omavalmiste autoja mut valtaosa on näitä että vaunu kyytiin ja menoksi. Lattia rakenteen kannalta se koppi olisi kyllä Parahin tehdä kokonaan uusi. Tai siis teettää elementit koritehtaalla. Täytyisi sielä lattian sisällä olla penkin kiinnitykset kunnossa. Mut jos projektiin ryhtyy niin se vaunu pitää jokatapauksessa ostaa että saa ikkunat ja lämmityksen ja jääkaapit jne. Vaikka asiallisestikkin olisi tehty niin jälleenmyyntiarvoa ei juuri ole. Vaihtoehto B  olisi ostaa joku vaurioitunut fiksu peli jonka korjais itselle kuntoon kuten on vaunukin tehty itselle. Mut ne menee heti kun tulee avk:lle että haukkana pitää olla asialla ja se 30 tonnia heti takataskussa (tai no on siinä 7 päivää aikaa maksaa). Ja harvoin tulee mitään kovin järkevää projektiaihiota kun pohjaratkaisun ja alustan pitäisi natsata yhteen. Yksi s hymer oli vuosi sitten mersun 519 alustalla. Se meni johonkin likemmäs 50ke mut jäi siitä tekijälle vielä aika erotus ehjän hintaan.
    Etenkin itse projektissa huolettaa tuo lisäpenkin kiinnitys kun pullakorissa on vain runkopalkit ja runkopalkin sivussa korikannakkeet. Voisikohan poikkeuslupaa heru moiseen jos leikkaisi vahvemmasta metallista kun itse penkin Kisko on niin metallilevyn joka tulisi runkopalkkeihin kiinni? Kukaan ei varmasti tuollaiseen mistään valmistajan taholta kirjoita yhtään mää dokumenttia. Vaikka sen leimalla läpi saiskin niin ei se siitä kiinnityksestä laillista tee jos jotain sattuu...

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:39
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #11 : 3.05.2018 kello on 23:07 »
    http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewtopic.php?f=2&t=5872 siinä on myös linkki mese foorumiin. jos siitä löytyisi ajatuksia.

  • Vieras
  • Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #12 : 4.05.2018 kello on 07:06 »
    https://m.nettikaravaani.com/mercedes-benz/sprinter/1496000?vifAdCount=3&vifNav=Y
    Tuossa on jollain ollut vähän sama ajatus. Pullakoriin näyttäisi tuo olevan tehty ja katon etureuna viistotettu vähän. Oikeastaan aika ajatuksella tehty muotoilu ja fiksun näköinen omatekeleeksi. Ei välttämättä mikään paha kun olis maali päällä ja valmis. Väittäisin että helpommalla tekee uuden korin kuitenkin kun alkaa pullakopasta vääntämään, niissä kun tapaa olla ovia aina jonkinverran, lisälämmitin tai kylmäkone jne.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
    • Kulkija
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #13 : 4.05.2018 kello on 07:55 »
    Yksi s hymer oli vuosi sitten mersun 519 alustalla. Se meni johonkin likemmäs 50ke mut jäi siitä tekijälle vielä aika erotus ehjän hintaan.

    Sitä taidettiinkin täällä erikseen käsitellä. Tekijä ei yrittäessään hetikohta myydä paljoa hiiskunut siitä, että oli kolaroitu.

    En tiedä, paljonko tekijälle jää, kun Saksasta saa tuollaisia jo alle 70 tuhannella, tietenkin varustuksesta riippuen.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:16
    Vs: sormet syyhyäis matkailuauto projektiin
    « Vastaus #14 : 4.05.2018 kello on 20:33 »
    https://www.autotalli.com/vaihtoauto/36140794/Ford/Transit/2012/Oulu?pos=7&page=1&searchType=usedCar
    tuollaisessa ei ois ongelmaa matkatessa penkkien kanssa, tämän tyyppisen ohjaamon olen nähnyt m-auton alustassa tehdastekoisena.