rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Itä-Eurooppaa kiertäen  (Luettu 4866 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
Itä-Eurooppaa kiertäen
« : 10.03.2018 kello on 09:32 »
Onko järkee vai ei...?

Ajatus olisi suunnata pikareissu, niin että koluaisi Itä-Eurooppaa, mutta kuitenkin kai EU maissa.
Neuvokaa, jos on sudenkuoppia, tai hyviä kohteita, joita ei kannattaisi missata. Isoilla valtateillä ajelisin vain pakon sanelemana, mutta muuten maaseudulla. Aikaa olisi varattuna n. 3 viikkoa, mutta takarajaa voin venyttää vaikka 15 viikkoon.

Elikä alku on tuttua. Viro->Latvia->Liettua->Puola.
Sitten alkavat mulle valkoiset kartanosat. Slovakia->Unkari->Romania.
Mihin Romaniasta? Pystyykö ajamaan Bulgarian kautta Kreikkaan ja sieltä ilman "papereita" Albanian, Montenegron ja Bosnian kautta Kroatiaan?

Toinen vaihtoehto olisi Kreikasta Italiaan ja sieltä ylös. Pääseekö paatilla ja mitäköhän kustantaisi, jos pääsee?

Kolmas vaihtoehto voisi olla järkevin, eli taittaisi suoraan Romaniasta Kroatiaan ja olisi sitten vaikka hieman rauhallisemmin Kroatian seuduilla.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:58
  • Kulkija
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #1 : 10.03.2018 kello on 12:58 »
Viimeinen vaihtoehto, koska aikaa on rajatusti.

Mulla hyvät kokemukset Lazy Campingiltä Slovakiasta ja Komaromin kylpylästä, jossa camping samassa. En ole käynyt kulkineella Unkaria ja Pohjois-Kroatiaa kauempana, mutta kovasti suosittelisin Bosnia-Herzegovinaa ja etenkin Mostaria, Sarajevo on kuulemmma erittäin hieno ja korkealla mun listalla. Mostar jos on reitilläsi niin voin kertoa lisääkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:41
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #2 : 10.03.2018 kello on 13:05 »
Lue KEVin matkakertomukset, niistä löytyy paljon haluamasi tietoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #3 : 10.03.2018 kello on 19:12 »
Lue KEVin matkakertomukset, niistä löytyy paljon haluamasi tietoa.
En löytänyt...

Tai sitten en vain osaa hakea.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:01
  • Autossa on pyörät
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #4 : 10.03.2018 kello on 19:23 »
En löytänyt...

Tai sitten en vain osaa hakea.
Taitaa olla hakuongelma  ::)
Mikäli ihan oikeasti haluat kysyä. Niin Romaniasta voi jatkaa Bulgariaan . sieltä vaikka Kreikkaan (viime kesänä tulin Kreikasta Bulgariaan) Sieltä voi ajella Albaniaan , tulla Montenegron kautta takaisin ja poiketa vaikka Mostariin ja Sarajevoon. Siitä Serbian läpi Unkariin.
Kaikki vapaata kulkua.
https://karavaanari.org/index.php/topic,19032.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,16574.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,13976.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,10823.0.html
Seuraavassa mennään laivalla Italiasta Kreikkaan, hinnat täytyy sun kaivaa netistä.
https://karavaanari.org/index.php/topic,4577.15.html
Voinen lisää kertoa kun kysyt. Olen ajanut koko Balkanin ja Baltian ristiin rastiin, käynyt myös Turkissa Aasian puolella vaunun kera.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #5 : 10.03.2018 kello on 19:30 »
Taitaa olla hakuongelma  ::)
Mikäli ihan oikeasti haluat kysyä. Niin Romaniasta voi jatkaa Bulgariaan . sieltä vaikka Kreikkaan (viime kesänä tulin Kreikasta Bulgariaan) Sieltä voi ajella Albaniaan , tulla Montenegron kautta takaisin ja poiketa vaikka Mostariin ja Sarajevoon. Siitä Serbian läpi Unkariin.
Kaikki vapaata kulkua.
https://karavaanari.org/index.php/topic,19032.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,16574.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,13976.0.html
https://karavaanari.org/index.php/topic,10823.0.html
Seuraavassa mennään laivalla Italiasta Kreikkaan, hinnat täytyy sun kaivaa netistä.
https://karavaanari.org/index.php/topic,4577.15.html
Voinen lisää kertoa kun kysyt. Olen ajanut koko Balkanin ja Baltian ristiin rastiin, käynyt myös Turkissa Aasian puolella vaunun kera.
Kiitos...

Sulattelen nyt nämä jutut ensin. Eka olennainen asia selvisikin tässä, että ei tarvitse mitään rajanylitysrituaale ja näissä maissa.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:01
  • Autossa on pyörät
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #6 : 10.03.2018 kello on 20:27 »
No ei, ja mikäli oikeasti haluat tietää jostain jotain, kysy.
Jotenkin tuntuu että on jäänyt lukematta vaikka aikoinaan kommentoitkin jotta meidän reissut on niin hienoja ettet omista vaatimattomista viitsi edes kirjoittaa  :-X
« Viimeksi muokattu: 10.03.2018 kello on 21:05 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #7 : 10.03.2018 kello on 21:18 »
No ei, ja mikäli oikeasti haluat tietää jostain jotain, kysy.
Jotenkin tuntuu että on jäänyt lukematta vaikka aikoinaan kommentoitkin jotta meidän reissut on niin hienoja ettet omista vaatimattomista viitsi edes kirjoittaa  :-X
Tuo jälkimmäinen kommentti pitää kyllä paikkansa...

Kyllä ovat omat menemiset aika vaatimattomia ja suunnittelemattomia olleet.
Olen kyllä lukenut juttuja, en tosin kaikkia varmaan. Sitä vain lukee eri tavalla, jos ei sillä hetkellä ole itse sinne suuntaamassa: Ei osaa myöskään kytkeä asioita, kun ei ole vielä mitään kosketuspintaa kohteisiin.
Kysyn kyllä, jos en löydä tietoa, tai en muuten tiedä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:41
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #8 : 10.03.2018 kello on 21:29 »
Tuo jälkimmäinen kommentti pitää kyllä paikkansa...

  Sitä vain lukee eri tavalla, jos ei sillä hetkellä ole itse sinne suuntaamassa Ei osaa myöskään kytkeä asioita, kun ei ole vielä mitään kosketuspintaa kohteisiin.: 

Noinhan se menee. Kyllä nuo matkakertomukset tulee luettua ja itse olen monesti taas ihmetellyt miten eri lailla ihmiset kokee asioita. Muutama vuosi sitten olimme n. viikon ennen KEViä liikenteessä ja Unkarissa vielä suunnittelimme Romaniaa ja Bulgariaa reittivaihtoehdoiks i. Unohdimme nuo ja suuntasimme Kroatiaan ja Italiaan, taidettiin vielä kiertää Haaparannan kautta kotiin, aikaa jäi sen verran yli matkasuunnitelmien muuttumisen takia.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:01
  • Autossa on pyörät
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #9 : 10.03.2018 kello on 22:35 »
Tuo jälkimmäinen kommentti pitää kyllä paikkansa...

Kyllä ovat omat menemiset aika vaatimattomia ja suunnittelemattomia olleet.
Olen kyllä lukenut juttuja, en tosin kaikkia varmaan. Sitä vain lukee eri tavalla, jos ei sillä hetkellä ole itse sinne suuntaamassa: Ei osaa myöskään kytkeä asioita, kun ei ole vielä mitään kosketuspintaa kohteisiin.
Kysyn kyllä, jos en löydä tietoa, tai en muuten tiedä.
Sitten odotamme vaan kirjoituksia reissustanne. Tuo kaus meneminen johtuu meillä lähinnä siitä että lähimmät paikat on koluttu vuosikymmenien mittaan moneen kertaan. Silloin tuntee löytäneensä jotain uutta. Taas jos menee 20-30 vuoden päästä uudelleen, moni paikka on uusi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.04.2024 kello on 09:16
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #10 : 11.03.2018 kello on 11:45 »
Voihan reitistä tehdä mielenkiintoisen koukkaamalla valko-venäjän ja ukrainan kautta moldovaan ja sieltä romaniaan jonka jälkeen taas "normaalireitillä".
Ajelin tuolla joulukuussa yrittäen päästä krimille omalla autolla mutta se jäikin vain yritykseksi. Rajan ylitykseen en saanut lupaa ja kiertäen venäjän kautta itäukraina, olisi tehnyt parin tuhannen kilsan lisäkilometrit joten Odessaan matka vei.
Valko-venäjällä tiet hyvässä kunnossa ja mukava kulkea matkakulkineellakin . Ukrainassa saa vauhtia tiputtaa mutta kyllä sielläkin pärjää varsinkin pääteillä. Pienemmillä saakin sitten ajella rauhallisesti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #11 : 6.06.2018 kello on 22:39 »
No ei, ja mikäli oikeasti haluat tietää jostain jotain, kysy.
Jotenkin tuntuu että on jäänyt lukematta vaikka aikoinaan kommentoitkin jotta meidän reissut on niin hienoja ettet omista vaatimattomista viitsi edes kirjoittaa  :-X
Nyt olen uudelleen lukenut Itä-Euroopan matkakertomuksia...

Haparoiden suunnittelen lähtöä. Sellaisia alkeellisia kysymyksiä on tullut alkuun mieleen, ettei jämähtäisi heti alkumetreille.

Miten välttämättömiä ovat tiemaksut vaikkapa Romaniassa ja Bulgariassa? Onko helppo maksaa, vai selviääkö maksuttomilla teillä? Eivät liene kalliita, mutta ajelen lähes aina pikkuteitä.

Miten rahanvaihto sujuu? Onnistuuko suoraan automaatista nosto?

Sitten se turvallisuus. Autoliitto kovin varoittelee, mutta voiko mitenkään jättää autoa turvallisesti parkkiin?


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:26
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #12 : 6.06.2018 kello on 22:43 »
Oletko facepuukissa?

Siellä "KARAVAANARIT ULKOMAILLA" osiossa on eräs juuri Romaniassa.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:01
  • Autossa on pyörät
Vs: Itä-Eurooppaa kiertäen
« Vastaus #13 : 6.06.2018 kello on 22:45 »
Nyt olen uudelleen lukenut Itä-Euroopan matkakertomuksia...

Haparoiden suunnittelen lähtöä. Sellaisia alkeellisia kysymyksiä on tullut alkuun mieleen, ettei jämähtäisi heti alkumetreille.

Miten välttämättömiä ovat tiemaksut vaikkapa Romaniassa ja Bulgariassa? Onko helppo maksaa, vai selviääkö maksuttomilla teillä? Eivät liene kalliita, mutta ajelen lähes aina pikkuteitä.

Miten rahanvaihto sujuu? Onnistuuko suoraan automaatista nosto?

Sitten se turvallisuus. Autoliitto kovin varoittelee, mutta voiko mitenkään jättää autoa turvallisesti parkkiin?
Romanian ja Bulgarian tiemaksut on niin olemattomia joten ostaa vaan rajalta sellaisen. Voivat muuten tarkistaa seuraavalla rajalla että sinulla on sellainen.
Se koskee muitakin teitä kuin moottorisellaisia :)
Onnistuu automaatista suoraan ja rajallakin on vaihtopaikkoja.
Eipä tuolla ole ollut epäturvallista koskaan.
En kuitenkaan suosittele umpikännissä mennä haastaan riitaa paikallisten kanssa, en muuten missään
Tosin en usko että se tapana onkaan kulkimella ulkomailla liikkujilla. Halkopinomiehet erikseen ;)