Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Asuntovaunujen keulojen muotoilua

<< < (2/14) > >>

Petrooli:




Miust tuon Knaussin keula on nykyvaunuista ehkä tyylikkäin. Muutenkin tuo vaunu miellyttää sisältä ja ulkoa. (Vähän salaa ihaillutkin)

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: pamaus -  7.03.2018     kello on 22:09 ---Erityisesti Solifer on tehnyt virtaviivaisia keuloja.

--- Lainaus päättyy ---

Onko tästä jotain faktaa, vai onko asia vain 'katsojan silmässä'?


--- Lainaus käyttäjältä: pamaus -  7.03.2018     kello on 22:09 ---Erityisesti Solifer on tehnyt virtaviivaisia keuloja.
Virtaviivaisella keulalla on myös ongelmansa.
Koska katto on ns pyöreä, eikä siinä ole yhtään kulmaa, eikä tukea keskellä, niin katto saattaa notkahtaa.

--- Lainaus päättyy ---

Kulmahan ei sinänsä ratkaise, vaan se onko katon sisällä tukia ja kuinka pitkällä taitekohta on keulasta.


--- Lainaus käyttäjältä: pamaus -  7.03.2018     kello on 22:09 ---Jos verrataan katon keulan rakennetta saman ikäiseen Kabeen, niin huomataan, että kaben keulan katon osa on ns "terävämpi" ja tämän tekee katosta tukevamman, mutta samalla ilmanvastus kasvaa.

--- Lainaus päättyy ---

Kuten edellä sanoin.
Vaikka Solivieteriin tekisi terävän kulman, se ei muuttaisi tilannetta.


--- Lainaus käyttäjältä: pamaus -  7.03.2018     kello on 22:09 ---Adrian innovatiivinen iso "keulaikkuna" on ollut erinomainen ratkaisu kaarevaan keularatkaisuun.
Tällä isolla ikkunalla on saatu keulasta kaareva ja samalla tukeva. Eikä keulaosa enää kärsi notkolle menosta, koska isolla keulaikkunalla saadaan keulan rakenteeseen jäykkyyttä.

--- Lainaus päättyy ---

Saadaanko?
Siellä missä ikkuna alkaa ja loppuu, on sekä ikkunassa että rungossa tukevampi kohta.
Keskeltä itse ikkuna on aika 'pletku', jos siellä kerrosten välissä ei ole mitään tukevoittamassa.
Lisäksi tuollainen ikkuna tuo mukanaan lisää vuotoriskiä.

-------:
Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

0yxxy0:

--- Lainaus käyttäjältä: Viemäs -  8.03.2018     kello on 05:50 ---Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

--- Lainaus päättyy ---

Mulla sama homma omassa, no onhan se jo ehtoo puolellakin. Itse olen ajatellut että antaako pitkässä vaunussa teräsrunko (alusta) sen verran liikettä että ulkokuori ei kestä. Näyttää että sivuseinätkin tipahtanut jonkin verran, kaapeissa sivuseinän kohdalla rakoa suhteessa kattoon eli seinä kantaa.  :(

Soliferin tehtaalla varmaan ollut paperiton toimisto kun ei oo A4:lla testanneet  ;D

pamaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Viemäs -  8.03.2018     kello on 05:50 ---Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

--- Lainaus päättyy ---

Harmi homma nillä joilla näin on, eipä ole omassa LMC:ssä seinä vielä murtunut, vaikka 7 vuotta olen k.o. vaunulla reissannut.

Mitenkähän tämä liittyy aiheeseen ?

Mutta jos palataan aiheeseen esim LMC keulan muotoilu, esim vm 2000-2010 on aika perinteinen, ei mitenkään erityisen virtaviivainen. Katossa selvä kulma, ja heti keulassa kaksi kattoikkunaa. Keulan rakennetta tukevoittaa vessa, joka on keulassa. Ja keulaan on tullut pitkä väliseinä. Tällä on osin vaikutusta keulan rakenteeseen.

Aika monessa saksalaisessa vaunussa vessa on keulassa, sillä saadaan tavallaan myös aisapainoa.



Se miten tuo adria ajan kanssa käyttäytyy on jännä nähdä. Toisaalta onhan näitä isoja heki-kattoikkunoita ollut jo aika monta vuotta, eikä niissä ole tainnut sen suurempia ongelmia olla. Periaatehan on sama, koko vain kasvanut.

Tuo adrian keulan ideahan on mielestäni vähään aikaan vaunuiluissa oikeasti uusi idea ja Kabehan otti siitä myös samantien kopin. Ja hyvä niin. Lisävaruste jonka hinta on 1250 €.



Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View