rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunujen keulojen muotoilua  (Luettu 19350 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Asuntovaunujen keulojen muotoilua
« : 7.03.2018 kello on 22:09 »
Vuosien saatossa vaunujen keulassa on tapahtunut monenlaisia muutoksia.

Erityisesti Solifer on tehnyt virtaviivaisia keuloja.

Virtaviivaisella keulalla on myös ongelmansa.



Koska katto on ns pyöreä, eikä siinä ole yhtään kulmaa, eikä tukea keskellä, niin katto saattaa notkahtaa.

Jokainen voi testata tätä ottamalla A4 paperin käteen ja laittamalla paperin kaareen, niin paperi antaa keskeltä periksi ja notkahtaa.

Jos verrataan katon keulan rakennetta saman ikäiseen Kabeen, niin huomataan, että kaben keulan katon osa on ns "terävämpi" ja tämän tekee katosta tukevamman, mutta samalla ilmanvastus kasvaa.



Liian pyöreä keula heikentää katon rakennetta, mutta vähentää ilmanvastusta. Ja taas liian kulmikas rakenne antaa tukevamman rakenteen, mutta lisää ilmanvastusta.

Adrian innovatiivinen iso "keulaikkuna" on ollut erinomainen ratkaisu kaarevaan keularatkaisuun.

Tällä isolla ikkunalla on saatu keulasta kaareva ja samalla tukeva. Eikä keulaosa enää kärsi notkolle menosta, koska isolla keulaikkunalla saadaan keulan rakenteeseen jäykkyyttä.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
« Vastaus #1 : 7.03.2018 kello on 22:25 »



Tevetec-vaunun rationaalinen funkkismuotoilu on pitkän tutkimustuloksen ja kehityksen ansiosta. Nurkissa käytettävä 3mm vahva kulmaRAUTA aikaansaa sopivan marssivauhdin kohdilla polaarisen pyörreilmanvirtauks en jolloinka optimaalisessa 45 asteen kulmassa oleva kattoloivennus toimii "daunforssin" tavoin rauhoittaen vaunun menoa vetoauton epäturbulentin ilmamassan jälkeisessä tyhjiössä.
Myöskin huomioitavaa romukotelon suorastaan huomaamaton muotoihin uppoava tyylikkyys, Jokainen kulma on tarkkaan harkittu kokonaisuus tässä harmoonisessa muotojen ja rajoilla leikittelyn ilotulituksessa. Innovatiivisen sijoittelun johdosta vaunun ja kotelon välissä on 5 senttiä tarkkaan harkittua ilmatilaa joka aika-avaruusjatkumossa on poimunopeutta tavoiteltaessa äärimmäisen tärkeä syöttäen alhaalla sijaitsevaa kylmempää ilmaa jälkipolttotapahtum aan. !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 19:45
Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
« Vastaus #2 : 7.03.2018 kello on 22:32 »
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tevetec-vaunun rationaalinen funkkismuotoilu on pitkän tutkimustuloksen ja kehityksen ansiosta. Nurkissa käytettävä 3mm vahva kulmaRAUTA aikaansaa sopivan marssivauhdin kohdilla polaarisen pyörreilmanvirtauks en jolloinka optimaalisessa 45 asteen kulmassa oleva kattoloivennus toimii "daunforssin" tavoin rauhoittaen vaunun menoa vetoauton epäturbulentin ilmamassan jälkeisessä tyhjiössä.
Myöskin huomioitavaa romukotelon suorastaan huomaamaton muotoihin uppoava tyylikkyys, Jokainen kulma on tarkkaan harkittu kokonaisuus tässä harmoonisessa muotojen ja rajoilla leikittelyn ilotulituksessa. Innovatiivisen sijoittelun johdosta vaunun ja kotelon välissä on 5 senttiä tarkkaan harkittua ilmatilaa joka aika-avaruusjatkumossa on poimunopeutta tavoiteltaessa äärimmäisen tärkeä syöttäen alhaalla sijaitsevaa kylmempää ilmaa jälkipolttotapahtum aan. !

Voiko tuota kauneuden sinfoniaa tuon paremmin kuvailla.  Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:25
Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
« Vastaus #3 : 7.03.2018 kello on 22:34 »
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tevetec-vaunun rationaalinen funkkismuotoilu on pitkän tutkimustuloksen ja kehityksen ansiosta. Nurkissa käytettävä 3mm vahva kulmaRAUTA aikaansaa sopivan marssivauhdin kohdilla polaarisen pyörreilmanvirtauks en jolloinka optimaalisessa 45 asteen kulmassa oleva kattoloivennus toimii "daunforssin" tavoin rauhoittaen vaunun menoa vetoauton epäturbulentin ilmamassan jälkeisessä tyhjiössä.
Myöskin huomioitavaa romukotelon suorastaan huomaamaton muotoihin uppoava tyylikkyys, Jokainen kulma on tarkkaan harkittu kokonaisuus tässä harmoonisessa muotojen ja rajoilla leikittelyn ilotulituksessa. Innovatiivisen sijoittelun johdosta vaunun ja kotelon välissä on 5 senttiä tarkkaan harkittua ilmatilaa joka aika-avaruusjatkumossa on poimunopeutta tavoiteltaessa äärimmäisen tärkeä syöttäen alhaalla sijaitsevaa kylmempää ilmaa jälkipolttotapahtum aan. !

Siinäpä se tuli muutamaan lauseseen tiivistetysti  Thumb Ja hätätilan vallitessa tuon saanee kohtuulliseen toimintakuntoon pienellä vaivalla?

  • Vieras
  • Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #4 : 7.03.2018 kello on 22:36 »
    Emäntä ihastui tuohon adrian panorama ikkunaan ja onhan se hieno. Sitten kun minä sellaisen (ehjä jonkun puun tai junan alle jääneen saan käsiini) niin laitteilla alkaa olla yleensä jo se 5-10 vuotta ikää. Aikamoinen vuotoriski ja sitten Paljonkohan tuo mahtaa kerätä kondenssivettä kylmillä keleillä onko kokemusta?


    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 19:45
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #5 : 7.03.2018 kello on 22:42 »




    Miust tuon Knaussin keula on nykyvaunuista ehkä tyylikkäin. Muutenkin tuo vaunu miellyttää sisältä ja ulkoa. (Vähän salaa ihaillutkin)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:16
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #6 : 7.03.2018 kello on 22:55 »
    Erityisesti Solifer on tehnyt virtaviivaisia keuloja.

    Onko tästä jotain faktaa, vai onko asia vain 'katsojan silmässä'?

    Erityisesti Solifer on tehnyt virtaviivaisia keuloja.
    Virtaviivaisella keulalla on myös ongelmansa.
    Koska katto on ns pyöreä, eikä siinä ole yhtään kulmaa, eikä tukea keskellä, niin katto saattaa notkahtaa.

    Kulmahan ei sinänsä ratkaise, vaan se onko katon sisällä tukia ja kuinka pitkällä taitekohta on keulasta.

    Jos verrataan katon keulan rakennetta saman ikäiseen Kabeen, niin huomataan, että kaben keulan katon osa on ns "terävämpi" ja tämän tekee katosta tukevamman, mutta samalla ilmanvastus kasvaa.

    Kuten edellä sanoin.
    Vaikka Solivieteriin tekisi terävän kulman, se ei muuttaisi tilannetta.

    Adrian innovatiivinen iso "keulaikkuna" on ollut erinomainen ratkaisu kaarevaan keularatkaisuun.
    Tällä isolla ikkunalla on saatu keulasta kaareva ja samalla tukeva. Eikä keulaosa enää kärsi notkolle menosta, koska isolla keulaikkunalla saadaan keulan rakenteeseen jäykkyyttä.

    Saadaanko?
    Siellä missä ikkuna alkaa ja loppuu, on sekä ikkunassa että rungossa tukevampi kohta.
    Keskeltä itse ikkuna on aika 'pletku', jos siellä kerrosten välissä ei ole mitään tukevoittamassa.
    Lisäksi tuollainen ikkuna tuo mukanaan lisää vuotoriskiä.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
    • ---
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #7 : 8.03.2018 kello on 05:50 »
    Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:47
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #8 : 8.03.2018 kello on 07:11 »
    Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

    Mulla sama homma omassa, no onhan se jo ehtoo puolellakin. Itse olen ajatellut että antaako pitkässä vaunussa teräsrunko (alusta) sen verran liikettä että ulkokuori ei kestä. Näyttää että sivuseinätkin tipahtanut jonkin verran, kaapeissa sivuseinän kohdalla rakoa suhteessa kattoon eli seinä kantaa.  :(

    Soliferin tehtaalla varmaan ollut paperiton toimisto kun ei oo A4:lla testanneet  ;D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #9 : 8.03.2018 kello on 07:27 »
    Pieninongelmahan tuo on, jos tuollaisen oot havainnut, ku itse en ole. Tutkinpa asiaa, mutta käyttöönhän tämä ei vaikuta.  LMC seinän ongelmista huolestuisin enemmän, kun eivät ainakaan 720 tahdo nipussa pysyä,  jos oikein kunnolla reissataan. Vasen seinänpullona ja oven yläpuolelta pelti murtunut poikki. Oon miettinyt mistä tuo johtuu, niin seinän eriste liian ohut, että pääsee liikaa notkumaan. Kaapit ovat seinässä kiinni ja nekin pitäisi ehkä hieman tukevoittaa, ku ilmarakokin puuttuu.. Oon kiinnittänyt tähän huomiota, niin ei ole yhden sormen käsissä tämä havainto.

    Harmi homma nillä joilla näin on, eipä ole omassa LMC:ssä seinä vielä murtunut, vaikka 7 vuotta olen k.o. vaunulla reissannut.

    Mitenkähän tämä liittyy aiheeseen ?

    Mutta jos palataan aiheeseen esim LMC keulan muotoilu, esim vm 2000-2010 on aika perinteinen, ei mitenkään erityisen virtaviivainen. Katossa selvä kulma, ja heti keulassa kaksi kattoikkunaa. Keulan rakennetta tukevoittaa vessa, joka on keulassa. Ja keulaan on tullut pitkä väliseinä. Tällä on osin vaikutusta keulan rakenteeseen.

    Aika monessa saksalaisessa vaunussa vessa on keulassa, sillä saadaan tavallaan myös aisapainoa.



    Se miten tuo adria ajan kanssa käyttäytyy on jännä nähdä. Toisaalta onhan näitä isoja heki-kattoikkunoita ollut jo aika monta vuotta, eikä niissä ole tainnut sen suurempia ongelmia olla. Periaatehan on sama, koko vain kasvanut.

    Tuo adrian keulan ideahan on mielestäni vähään aikaan vaunuiluissa oikeasti uusi idea ja Kabehan otti siitä myös samantien kopin. Ja hyvä niin. Lisävaruste jonka hinta on 1250 €.




    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:16
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #10 : 8.03.2018 kello on 09:00 »
    Mulla sama homma omassa, no onhan se jo ehtoo puolellakin. Itse olen ajatellut että antaako pitkässä vaunussa teräsrunko (alusta) sen verran liikettä että ulkokuori ei kestä.

    Ei se vaunun runko ole niin vahva, että päälle voi rakentaa korttitalon.
    Kyllä se lujuus tulee kokonaisuudesta, nykyautojen tyyliin, kun tuulilasia ei saa liimata kun suoralla alustalla, jottei kori jää kieroon.
    Oven kohdalla kun ei ole tukea/lujuutta, se on helposti 'naks'.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:37
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #11 : 8.03.2018 kello on 09:15 »
    Toisaalta onhan näitä isoja heki-kattoikkunoita ollut jo aika monta vuotta, eikä niissä ole tainnut sen suurempia ongelmia olla. Periaatehan on sama, koko vain kasvanut.

    Eikös Hekit ole lähinnä suoria lätkiä keskellä kattoa, kun tuossa Adrian tapauksessahan ikkuna on kaareva, etukulman yli = näiden ikkunoiden mahd. ongelmat ovat siis melko erilaiset ???

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #12 : 8.03.2018 kello on 09:28 »
    Enkä mitenkään keksi kuinka tuo ikkuna tukevoittaa tuota keulan rakennetta. Mielestäni iso aukko jossa täytteeän lerppu muovi ei voi lähtökohtaisesti lisätä rakenteen jäykkyyttä.

  • Vieras
  • Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #13 : 8.03.2018 kello on 09:38 »
    Eikös Hekit ole lähinnä suoria lätkiä keskellä kattoa, kun tuossa Adrian tapauksessahan ikkuna on kaareva, etukulman yli = näiden ikkunoiden mahd. ongelmat ovat siis melko erilaiset ???
    Juuri näin. Tuo adrian panorama lasi on ihan avattava samantyyppinen ruutu kun seinässäkin. Pitäähän ne seinässäkin tosin mutta miten sitten käyttäytyy 10cm lumikerroksen alla 10 vuoden iässä -sen aika näyttää mutta hieno se on ja tekee keulasta valoisan. Kaben vastaavaa toteutusta en ole tutkinut mutta minusta tuota ei tarvitsisi saada auki ollenkaan.

    Tuo on totta että saksalaisissa on tuo vessa usein keulassa ja tukevoittaa rakennetta. Soliferin keulaa kun pesi harjan kanssa niin pelti notkui ja painui (ok tähän on rakenteellinenkin syy kun sisä ja ulkopinta ovat irti toisistaan). Hobbyssa on myös tuo vessa keulassa ja siinä ei kyllä liikehdintää tapahdu samaan tyyliin.


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Asuntovaunujen keulojen muotoilua
    « Vastaus #14 : 8.03.2018 kello on 09:40 »
    Pamaus! Toi Kaben etukeittiö on todella tyylikäs mutta epäkäytäytännölline n. Se todetiin siinä vaiheessa, kun oltiin vaunua valtsemaassa.( ja tämä perustuu tosi asiaan).