rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.  (Luettu 3303 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:50
  • Eye never sleep
Mitäpä mieltä olette, kumpaan väliin pääkytkin tulisi sijoittaa,  paneelin ja säätimen, vai säätimen ja akun väliin? Mielellään perustelut mukaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:22
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #1 : 27.02.2018 kello on 21:50 »
Mitä haluat katkaista katkaisimella? Panelin tuoton?  Silloin itse laittaisin säätimen ja panelin väliin. Toisaalta säätimen ja akun välissä suojaa koko panelijärjestelmän. Miksi kytkin?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:58
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #2 : 27.02.2018 kello on 22:03 »
Molempiin  :) paneelin ja säätimen väliin ja säätimen ja akun väliin.
Kun lataus halutaan pois (esim talvella)
Niin ensin suljetaan paneelin ja säätimen välinen virta.
Ja sitten akun ja säätimen välinen virta.
Eli jos sulkee akun ja säätimen ensin se voi rikkoa säätimen
Ainakin näin trackerin lataus säätimen ohjeissa mainittiin.
Ja siksi myös akun ja säätimen väliin katkaisin koska säädin kuluttaa virtaa ja voi imasta akun tyhjäksi esim talvisäilössä.
Joku voi selkeämminkin ilmaista  ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:50
  • Eye never sleep
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #3 : 28.02.2018 kello on 10:36 »
Molempiin  :) paneelin ja säätimen väliin ja säätimen ja akun väliin.
Kun lataus halutaan pois (esim talvella)
Niin ensin suljetaan paneelin ja säätimen välinen virta.
Ja sitten akun ja säätimen välinen virta.
Eli jos sulkee akun ja säätimen ensin se voi rikkoa säätimen
Ainakin näin trackerin lataus säätimen ohjeissa mainittiin.
Ja siksi myös akun ja säätimen väliin katkaisin koska säädin kuluttaa virtaa ja voi imasta akun tyhjäksi esim talvisäilössä.
Joku voi selkeämminkin ilmaista  ;D
Tuosta säätimen rikkoontumisvaarast a Puhutaan, mutta mikä sen rikkoo jos sen irrottaa akusta paneelien ollessa kytkettynä? Tracer bn asennusohjeessa neuvotaan ensin kytkemään kaikki valmiiksi ja viimeksi kytketään säädin akkuun. Onko nyt kyseessä säädinkohtainen asia?
Kaksoiskytkimen periaate lienee hyvä humoristin mainitsemista syistä johtuen. Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #4 : 28.02.2018 kello on 11:37 »
Ehjänä on pysynyt vaikka hoidan asian akun ja säätimen välillä ihan sulakkeen irroittamisella.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #5 : 28.02.2018 kello on 14:36 »
Minulla on käytössä mökillä ja autossa säädin joka käyttää pelkästään akkujännitettä säätäpiirien toimintajännitteenä, jos akku on irti säädin on täysin pimeä (kuormaliittimestäkä än ei tule mitään ulos vaikka paneelit olisi päällä), koska säätöpiirit on pois pelistä. Tämän säätimen ohjeissa ei ole neuvottu sen kummemmin kytkentä/poiskytkentä järjestystä. Periaatteessa minun säätimessä voisi käyttää pelkästään akun pois kytkevää pääkytkintä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Pääkytkimen sijoitus Aurinkopaneelijärjestelmään.
« Vastaus #6 : 28.02.2018 kello on 14:55 »
Minulla on käytössä mökillä ja autossa säädin joka käyttää pelkästään akkujännitettä säätäpiirien toimintajännitteenä, jos akku on irti säädin on täysin pimeä (kuormaliittimestäkä än ei tule mitään ulos vaikka paneelit olisi päällä), koska säätöpiirit on pois pelistä. Tämän säätimen ohjeissa ei ole neuvottu sen kummemmin kytkentä/poiskytkentä järjestystä. Periaatteessa minun säätimessä voisi käyttää pelkästään akun pois kytkevää pääkytkintä.
Muistatko mikä säädin sinulla on?