rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön  (Luettu 14848 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:31
  • Lempäälä
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #15 : 15.01.2018 kello on 22:38 »
  Hain tänään tuon Bilteman pallopään:
  http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Kosteusmittari-2000034777/
   Olen yrittänyt opetella sen käyttöä, verrokkina on tuo Bilteman piikkimittari, siihen en koskaan oikein innostunut, tosin on sillä paikkansa tulevaisuudessakin. Kyllä tämä pallo tuntuu kätevämmältä käyttää, eikä jää reikiä. :D "Päälaella" ohjeen mukaan mitataan, mutta kyllä sivukin näyttää liki samaa lukemaa.
  Tuo lukemien tulkitseminen onkin sitten opin aihe tulevaisuudessa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:33
  • Eläkeläinen
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #16 : 16.01.2018 kello on 00:08 »
  Hain tänään tuon Bilteman pallopään:
  http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Kosteusmittari-2000034777/
   Olen yrittänyt opetella sen käyttöä, verrokkina on tuo Bilteman piikkimittari, siihen en koskaan oikein innostunut, tosin on sillä paikkansa tulevaisuudessakin. Kyllä tämä pallo tuntuu kätevämmältä käyttää, eikä jää reikiä. :D "Päälaella" ohjeen mukaan mitataan, mutta kyllä sivukin näyttää liki samaa lukemaa.
  Tuo lukemien tulkitseminen onkin sitten opin aihe tulevaisuudessa.
Minäkin ajattelin hakea tuon Bilikan mittarin.
"Tahko" tuolla toisessa ketjussa neuvoi mittaamaan tuolla "pallopäämittarilla" ja jos on epäilyttäviä paikkoja niin niiden tarkistus piikkimittarilla.
Eipähän tarvi reiittää koko vaunun tapetteja  :laugh:

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #17 : 16.01.2018 kello on 13:20 »
Tuossa on hyvä juttu kosteusmittaamisest a, sekä jokunen laitekin...

https://rakennusmaailma.fi/testissa-pintakosteusosoittimet/

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:31
  • Lempäälä
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #18 : 16.01.2018 kello on 18:47 »
  ^ Kiitos hyvästä linkistä. Thumb
  Olinkin hiukan ihmeissäni kun muutamasta nurkasta sain ison tuloksen. :(
  Mutta tuon jutun mukaan alle 10 cm. nurkasta mitaten noi tuppaa laskemaan nolempien seinien kosteuden yhteen.
  Tosin tuolla puusta mitattu 45 pitäisi olla vielä kuivan puolella--piikkimittarista taas ei niin isoa lukua taida tulla.
  Ajattelin että noin ohuissa seinissä ( n. 22 mm.), ulkopelti sekottaisi, mutta sellaista en vielä huomannut. Mutta jos haittaisi välissä voisi käyttää kuivaa puun palaa.   

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:31
  • Lempäälä
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #19 : 21.01.2018 kello on 21:53 »
  Hain tänään tuon Bilteman pallopään:
  http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Kosteusmittari-2000034777/
   Olen yrittänyt opetella sen käyttöä, verrokkina on tuo Bilteman piikkimittari,
  Tuo lukemien tulkitseminen onkin sitten opin aihe tulevaisuudessa.
  Oon leikkinyt näillä mittareilla, tankannut ohjeita epätoivoisesti.
  Viisi vrk. 48*48 kuusi ja n. 16 mm. koivuvaneerinpala olleet likoamassa. Kuusessa pallopää näytti 43 -42 vaiheilla, piikki 32. Jos oikein tulkitsen tuota taulukkoa niin alle 50 olisi kuiva, kertokaa jos olen ymmärtänyt väärin?
 


  Tulitikkuaskin kokoisessa vaneerin palassa näytti 63, piikki mittarissa loppui luvut.
  Pannuhuoneella ollut  48*48 pallo 8-11 piikki 00. Puuvajassa ollut syksystä asti 48*48 pallo15-16  piikki10-12.
  Laitoin märän 48*48 päälle piikkimittarin muovi pakkauksen, jossa kaksi kartonkia sisällä, paksuus n 1.25 mm. lukema putosi 4 numeroo, . Ilmeisesti ei tapeetit haittaa!
  Metallia tai käsi jos likellä, kyllä lukema nousee.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:31
  • Lempäälä
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #20 : 25.01.2018 kello on 06:22 »
  Eipä sitten kukaan ole kirjoittanut "pallopään" käyttöohjetta?
  Mittailin ilmeisesti kuivaa vessan ja pannuhuoneen (vaatekaapin) väliseinää, jossa näkee rakenteen hyvin. Alkuperäisessä on rimakehikko kaapin puolella, vessan puolella "pahvi". Vajaa kymmenen vuotta siten liimasin vaneerin päälle vessan puolelle, joten piilossa ei ole metallia. Pallopää näytti vajaata 20.
  Päätin pistää mittarin piippaamaan 30:stä, ulvomaan 50:stä. Sikäli kun ääntä kuului, aloin kiertämään kohdetta, yleensä hiljeni, ellei niin piikkiä läpi.Yksi kohde löytyi, jossa 40-60 näytti, siinä sitten yhdessä kohden piikkimittarista loppui lukemat, tätä kohtaa jo avasinkin, enkä turhaan.
  Toinen kohta jäi tarkkailuun.
  Metallista yleensä näyttää 100. Nurkissa metelöi laskeehan se molempien seinien kosteuden yhteen, lisäksi kulmalista on turhan likellä.
  En sitten tiedä että onko tämä oikea tapa, en parempaakaan keksinyt?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:21
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #21 : 25.01.2018 kello on 09:03 »
Toi Bilteman pallopää mittari näytti ilmeisesti auton kattorakenteen poikittais "puut" niilä kohdin kukema nousi ja paljon (en muista lukemaa, mutta kovasti nousi ) Kaveri oli hankkinut kyseisen mittarin ja olin mukana kun hän mittaili autoaan.
Itsekkin olen ajatellut hankkia jonkun mittarin, nyt kun autokin vaihtui. Pitäisi jonkun ammattimiehen opastuksella harjoitella mittarin käyttöä. ( mittarin mittauatekniikka ja tulosten tulkitseminen vaatii varmasti opastusta ). Löytyisköhän täältä (pirkanmaalta halukasta neuvojaa asiassa?).

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #22 : 25.01.2018 kello on 09:41 »
Piikkimittari on vähemmän herkkä väärille tulkinnoille ja oikein käytettynä piikeistä ei jää käytännössä näkyviä jälkiä.
Itseasiassa väittäisin, että piikkimittarilla on melkein mahdoton saada tahattomasti vääriä mittaustuloksia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:31
  • Lempäälä
Vs: Kosteusmittari asuntoautokäyttöön
« Vastaus #23 : 25.01.2018 kello on 21:31 »
 ^ Minä en tuolla Bilteman piikkimittarilla oo saanut yhtään lukemaa työntämättä kunnolla sisään.
  Yksi kohde löytyi, jossa 40-60 näytti, siinä sitten yhdessä kohden piikkimittarista loppui lukemat, tätä kohtaa jo avasinkin, enkä turhaan.
  Tässäkin piikit piti työntää kokonaan sisään, jotta lukemat loppui.
  Mulla on luulo että piikkimittari mittaa vain piikkien välistä, eli jos pinta on kuiva näyttää 00, vaikka syvällä olisikin märkää?
  Muistelen kirjanoppineinen sanoneen, että puuta on vaikea kuivata alle 10% kosteuteen, saati saada pysymään normaali olosuhteissa.