rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Virtaa aurinkopaneeleilla?  (Luettu 13497 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.07.2018 kello on 19:13
Virtaa aurinkopaneeleilla?
« : 17.01.2018 kello on 14:53 »
Olen alkanu miettiä aurinkosähköä lämmitysmuotona.
Kokemuksia/mitä kaikkea typykkä tarvisi jotta tarkenisi silloinkin kun on sähkökatko?


Niin, asuntoautoa olis tarkoitus :)
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018 kello on 17:32 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:37
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #1 : 17.01.2018 kello on 15:09 »
Rekkakuorma akkuja olis hyvä.

Kerro nyt kuitenkin, mitä aiot lämmittää.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #2 : 17.01.2018 kello on 15:59 »
Aurinkokeräimillä saa aika hyvin lämpöä talteen. Vaatii ison varaajan johon sitä lämpöä kerää, ei kyllä kulkimeen saa järkevää ja riittävää mahtumaan

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #3 : 17.01.2018 kello on 17:23 »
Olen miettinyt myös joskus samaa asuntoauton veden lämmitykseen, ei katolla tarvis olla kovin suuri lämmönkeräysputki jonka kautta kulkisi vaikka glykolikierto lämminvesivaraajaan, olisi aina kesällä kohtuulämmintä vettä käsienpesuun ja tiskaamiseen, ei aina tarvitsisi laittaa kaasua päälle, minullakin täytyy aina ottaa ulkoseinästä kansi pois paloaukon päältä ennen kuin voi kaasulämmittimen laittaa päälle, ei viitsisi joka pienen pysähdyksen takia laittaa kaasua päälle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:37
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #4 : 17.01.2018 kello on 17:48 »
Olen alkanu miettiä aurinkosähköä lämmitysmuotona.
Kokemuksia/mitä kaikkea typykkä tarvisi jotta tarkenisi silloinkin kun on sähkökatko?
Niin, asuntoautoa olis tarkoitus :)

Unohda.....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #5 : 17.01.2018 kello on 17:59 »
olisi aina kesällä kohtuulämmintä vettä käsienpesuun ja tiskaamiseen, ei aina tarvitsisi laittaa kaasua päälle, minullakin täytyy aina ottaa ulkoseinästä kansi pois paloaukon päältä ennen kuin voi kaasulämmittimen laittaa päälle, ei viitsisi joka pienen pysähdyksen takia laittaa kaasua päälle.

Mikä lämmitin, joka ei napista lähde päälle.  ::)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:57
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #6 : 17.01.2018 kello on 18:34 »
Olen alkanu miettiä aurinkosähköä lämmitysmuotona.
Kokemuksia/mitä kaikkea typykkä tarvisi jotta tarkenisi silloinkin kun on sähkökatko?


Niin, asuntoautoa olis tarkoitus :)

Kuinka pitkä katkos pitäisi pärjätä ja pitäisikö se riittää ainoana lämmityksenä?
Pohjoisen talvessa paistaa senverran vähän päivälläkin, että pakko olisi varautua täysillä akustoilla koko katkon ajalle.
Välttävä määrä täysiä akkuja olis 200-300Ah sähkötöntä tuntia kohden.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #7 : 17.01.2018 kello on 19:13 »
Asuntoauton lämmitin toimii 12 voltilla, ei se isoja akkuja tarvitse, tosin kysymys on aika epäselvä, että onko ainoa lämmitysmuoto ja mitä lämmitetään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #8 : 17.01.2018 kello on 19:48 »
Mikä lämmitin, joka ei napista lähde päälle.  ::)
Lähtee napista, mutta Truma vesilämmittimessä on suojakansi ulkoseinässä, se täytyy ottaa pois, muuten ei liekki pala, suoja on ihan hyvä, ei pöly ja vesi pääse palotilaan ajaessa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
« Vastaus #9 : 17.01.2018 kello on 21:17 »
Missä riittää kantavuus akku määrälle jota tuohon tarvitaan? Kyllä kesä ja aurinko aika menee mutta tuotto loppuu kuin seinään syksyn tullen.
Edit. Tietysti tarkennusta vaatisi kysyjän kysymys mutta koettaisin edelleen pärjätä kaasulämmittimellä. ..

  • Vieras
  • Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
    « Vastaus #10 : 17.01.2018 kello on 21:53 »
    Missä riittää kantavuus akku määrälle jota tuohon tarvitaan? Kyllä kesä ja aurinko aika menee mutta tuotto loppuu kuin seinään syksyn tullen.
    Edit. Tietysti tarkennusta vaatisi kysyjän kysymys mutta koettaisin edelleen pärjätä kaasulämmittimellä. ..
    Minulle ei oikein aukea koko aurinkopaneli homma tosi tarpeita on monenlaisia. Silloin kun sieltä kovasti energiaa saataisiin (hienolla kesäkelillä ) niin mihin sitä niin paljon kuluu? Telkkari ja lämmitys (vain öisin kesäaikaan ) nikn pyörii aika pitkään 200ah akustolla. Ja siirtymillä ne akut kuitenkin latautuu täyteen. Itse tuota aurinkopanelia mietin mutta en oikein nähnyt siinä mitään ideaa joten laitoin tupla akut

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
    « Vastaus #11 : 17.01.2018 kello on 22:27 »
    Minulle ei oikein aukea koko aurinkopaneli homma tosi tarpeita on monenlaisia. Silloin kun sieltä kovasti energiaa saataisiin (hienolla kesäkelillä ) niin mihin sitä niin paljon kuluu? Telkkari ja lämmitys (vain öisin kesäaikaan ) nikn pyörii aika pitkään 200ah akustolla. Ja siirtymillä ne akut kuitenkin latautuu täyteen. Itse tuota aurinkopanelia mietin mutta en oikein nähnyt siinä mitään ideaa joten laitoin tupla akut
    Vastaan omasta puolestani eli vaunuilevana. Koska ei minulla lataudu auton töpselistä joten laitoin itselleni 200Ah akun. Virransyöjinä on lähinnä invertterin kautta toimiva jääkaappi ja CPAP-laite öisin. 2vrk:tta akku kestää sadekelillä. Niitä päiviä varten minulla on agre. Muutoin kaksi panelia katolla hoitaa mainiosti lataustarpeen.  Thumb Kesällä ei juuri muuhun virtaa kulu, koska oleskelemme ulkona aamusta iltaa ja kännykät ym latautuu siirtymissä.

  • Vieras
  • Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
    « Vastaus #12 : 17.01.2018 kello on 22:34 »
    Vastaan omasta puolestani eli vaunuilevana. Koska ei minulla lataudu auton töpselistä joten laitoin itselleni 200Ah akun. Virransyöjinä on lähinnä invertterin kautta toimiva jääkaappi ja CPAP-laite öisin. 2vrk:tta akku kestää sadekelillä. Niitä päiviä varten minulla on agre. Muutoin kaksi panelia katolla hoitaa mainiosti lataustarpeen.  Thumb Kesällä ei juuri muuhun virtaa kulu, koska oleskelemme ulkona aamusta iltaa ja kännykät ym latautuu siirtymissä.
    Ilmeisesti olet jälkeenpäin vaihtanut jääkaapin erilaiseen? Meillä riitti viikon syksyllä akkuvirta tuolla vajaalla 200ah mut tosiaan jääkaappi oli toki kaasulla.
    Olen paneeleita järkeillyt lähinnä siitä syystä että tulisiko pitkässä juoksussa edullisemmaksi ottaa kausipaikallakin sähkö paneeleilla talteen. 30 cent/kwh veloittavat mittarin mukaan meiltä mutta meneehän siinä tovi ennenkuin paneelien ja säätimien hinta on edes tienattu.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
    « Vastaus #13 : 17.01.2018 kello on 22:39 »
    Ilmeisesti olet jälkeenpäin vaihtanut jääkaapin erilaiseen? Meillä riitti viikon syksyllä akkuvirta tuolla vajaalla 200ah mut tosiaan jääkaappi oli toki kaasulla.
    Olen paneeleita järkeillyt lähinnä siitä syystä että tulisiko pitkässä juoksussa edullisemmaksi ottaa kausipaikallakin sähkö paneeleilla talteen. 30 cent/kwh veloittavat mittarin mukaan meiltä mutta meneehän siinä tovi ennenkuin paneelien ja säätimien hinta on edes tienattu.
    Juu, kaasukaappi sai lähteä ja kompressorikaappi on ollut loistava. 12V kompurakaappi olisi ollut niin kallis että päädyin perinteiseen kaappiin ja virta intikalta.On monta vuotta palvellut oikein hyvin.
    Panelin kun löytää 1€/W ja säätimen saa muutamalla kympillä vaikka e-bay sta. En osaa sanoa kauanko menee että kamat tuottaa itsensä takaisin mutta itselläni on tämä järjestely oikein hyvä. Puskassa kuitenkin 92% reissuista vietetään  :)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:24
    • Eye never sleep
    Vs: Virtaa aurinkopaneeleilla?
    « Vastaus #14 : 17.01.2018 kello on 22:41 »
    Minulle ei oikein aukea koko aurinkopaneli homma tosi tarpeita on monenlaisia. Silloin kun sieltä kovasti energiaa saataisiin (hienolla kesäkelillä ) niin mihin sitä niin paljon kuluu? Telkkari ja lämmitys (vain öisin kesäaikaan ) nikn pyörii aika pitkään 200ah akustolla. Ja siirtymillä ne akut kuitenkin latautuu täyteen. Itse tuota aurinkopanelia mietin mutta en oikein nähnyt siinä mitään ideaa joten laitoin tupla akut
    Nuo akut kun tyhjäksi reisussa päästää niin ajamalla niitä ei enää oikein kunnolla täyteen saa, mutta paneelit tässäkohtaa tulevat oivalliseksi avuksi. tämä tietenkin tapauksessa, kun ei ole leirialueella maasähkössä öitä.  Paneelit varmistavat  myös akkujen täyden varauksen kolmena vuodenaikana, eikä tarvi sähköLetkun päässä autoa pitää kun ei ole likkeessä. Thumb