rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mascot 9740 laturi ei siirry ylläpitotilaan  (Luettu 1948 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.08.2021 kello on 20:10
Mascot 9740 laturi ei siirry ylläpitotilaan
« : 9.01.2018 kello on 10:40 »
Mulla on 2002 Cabbyssä otsikon Mascot 9740. Sen pitäisi valmistajan prosyyrin (linkki) mukaan toimia "oranssi-keltainen-vihreä" -periaatteella:
 
http://www.mascot.no/products?catalog=24&category=80&product=149

eli tyhjää akkua ladataan ensin vakiovirralla 80%:iin asti (led on oranssi) sitten vakiojännitteellä 14.7V täyteen latinkiin (sama led muuttuu keltaiseksi) ja sitten ptäisi ledin muuttua vihreäksi ylläpitotilassa ja jännitten pudota 13.7V:iin. Mulla jää jotenkin tuohon kakkosvaiheeseen eli ei ikinä siirry ylläpitotilaan ts keittää uuttakin akkua 14.7V:lla jatkuvasti. Mittasin virran se laski lopulta 0.3A:iin ja allekin täydellä akulla. Onkohan yleinen vika, osaako joku antaa vinkkejä korjaukseen. En ole koskaan koittanut tyhjällä akulla tuota vakiovirtavaihetta eli en tiedä toimiiko sekään enkä osaa tuosta kakkosvaiheen ledin väristä varmuudella sanoa onko kelatainen vai oranssi kun näyttää olevan vähän molempia. Kaikki apu on tervetullutta. Vaikuttaa hienolta laturilta. Ei raskisi poiskaan heittää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:34
Vs: Mascot 9740 laturi ei siirry ylläpitotilaan
« Vastaus #1 : 9.01.2018 kello on 15:12 »
Mulla Detskun Mascot toimi ihan samalla tavalla. Mascotin tyyppiä en muista, mutta taitaa olla 25A malli.
Eli jäi oranssiin tilaan ja kiehutti akkua. Mulla oli vanha akku ja epäilys että kilometrit tullu täyteen
Tein akulle huollon, eli tarkastin nestepinnat ja lisäilin merkkiin asti kaikissa - sitten muutama päivä latausta Lidlistä hankitulla älylaturilla...
Kun tuon jälkeen laitoin Mascotin takaisin kiinni, toimi kaikin puolin ok.

Tuo jumppa oli toissakesänä. Viimekesän toimi kaikki ongelmitta ja tarkastaessa laturi näytti vihreää.
Ei mitään tietoa, miksi joskus jää kiehuttaan.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.08.2021 kello on 20:10
Vs: Mascot 9740 laturi ei siirry ylläpitotilaan
« Vastaus #2 : 9.01.2018 kello on 17:25 »
Kiitos kommenteista, kummallinen tuo sinunkin tapauksesi. Tässä minun mallissani on jonkinlainen timer eli tietyn ajan päästä pitäisi tippua ylläpitoon. Pitäisi tietää miten tuo timeri toimii ja mikähän on se aika. Kurkkasin jo sisäänkin. Aika hienoa tekniikkaa on. Ei ilman kunnon ohjeita kannata lähteä kolvin kanssa sähläämään. Onkohan kellään kytkentäkaaviota tai ymmärrystä toiminnasta (tai molempia).