Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
MatsOnni:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 19:28 ---Eikö ajovaloilla (lyhyillä) tapahdu sama? Valaisevathan ne kirkkaamin etualan, tosin ei niin häiritsevästi kuin sumuvalot. Hyvillä pitkillä ajovalojen merkitys vähenee kun silmälle kirkas piste on kaukovalojen tuottama.
Etualan valaisun merkitystä pimeällä en ymmärrä. Tärkeintä on nähdä kauas. Huomaat kyllä kaikki mitkä valonsäteen katkaisevat.
--- Lainaus päättyy ---
Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.
Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: MatsOnni - 4.01.2018 kello on 20:59 ---Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.
Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
--- Lainaus päättyy ---
Arvoisa MatsOnni: Edellisen argumenttisi aloitit sanalla: Luulisin. Nyt on: Mielestäni, Melko varmasti, mutta uskoisin. Ei, ei näkemisen pidä olla miellyttävää. Kun pitää näkeä jotain, se pitää näkyä hyvin.
--- Lainaus ---Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
--- Lainaus päättyy ---
Onhan se hyvä että jaksat kirjoitella
MatsOnni:
Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.
Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Fakta nyt kuitenkin on, että näkemisen pitää olla nimenomaan miellyttävää jos aikoo ajella pitempään kuin 30minuuttia. Tämä osaltani tästä aiheesta.
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: MatsOnni - 4.01.2018 kello on 22:01 ---Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.
Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Tämä osaltani tästä aiheesta.
--- Lainaus päättyy ---
Onhan toki ikävää että kokemuksesi muiden kanssa käymistäni keskusteluista on vaikuttanut mielipiteeseesi. Olisiko kannattanut omalla tyylillä ja omilla tiedoilla? Perustelemattomia vastaväitteitä on tullut, argumenttejani ei ole kumottu. Jos olen väärässä, mikä on oikea?
Oma kristallipalloni ei osaa kertoa kenenkään perehtymistä mihinkään. Missä huollatat pallosi?
Vai päätit tähän. Kiitos keskustelusta ja vakuuttavista mielipiteistä.
HiTec:
No jo aikanaan bi-xenoissa lyhkäsethän muodostettiin pelkällä varjostimella umpion sisällä ja kun pitkät räpsäytettiin päälle, tuo varjostin vain kipattiin pois valon tieltä
Eli ne oikein suunnitellut pitkät vain täydentävät sitä lyhkästen muodostamaa valokuviota jatkaen sitä pidemmälle ja näin homma toimii. Sitten jos tuohon lyhkästen alueelle lisätään sitä valoa esim. sumareilla, on tilanne jo ihan toinen ja se pitkien näyttämän päähän näkeminen tosiaan hankaloituu. Mutta taas toisaalta myös pelkillä pitkillä ajaminen jättää sen etualan pimeäksi, pelkkä kaponen valokiila kaukaisuuteen (sillä nehän ovat oikeasti vain lyhkäsiä täydentävät valot) ja näin myös tien sivustat jäävät hämäriksi eikä ajaminen ole todellakaan enää miellyttävää. Vähän kuin koittaisit rämpiä metsässä pelkän pistevalon varassa ilman hajavaloa, ei kiwaa :-\
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta