rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät  (Luettu 10304 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Paras ratkaisu pimeäajoon on auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, noin 10 kW.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:04
  • Knaus Eifelland
Tosin useat vaihtavat lyhyelle aivan liian aikaisin.

Joskus tylsyyttäni, olen pimeässä ajaessani ruvennut kokeilemaan omaa reaktiokykyä, eli pyrin vaihtamaan lyhyet samaan aikaan vastaantulijan kanssa. No toki siinä menee sadasosia, ehkä kymmenyksiäkin, mutta se ei ole nyt pointti. Monesti nimittäin käy niin, että vastaantulija ei vaihda lyhyille ollenkaan. Onko ne tahattomia unohduksia, en tiedä, mutta kun osaa katsoa oikeaa kohtaa ajoradasta, ei siinä häikäisty ja valoa riittää molempiin suuntiin.

Edit: kohteliasuuttaan kun molemmat vaihtaa ajoissa lyhyille, jää välille aika paljon mustaa pimeää vyöhykettä, josta se sarvipää saattaa päästä yllättämään.
« Viimeksi muokattu: 4.01.2018 kello on 20:10 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:15
Onko ne tahattomia unohduksia, en tiedä, mutta kun osaa katsoa oikeaa kohtaa ajoradasta, ei siinä häikäisty ja valoa riittää molempiin suuntiin.
Näinhän se yleensä on...

Tänäänkin yksi autoilija tuli aamusella pitkät päällä vastaan koko ajan. Toki niin on kyllä mullekin käynyt välillä.
Ennen joulua meinasi käydä kyllä kalpaten, kun tuli puuauto vastaan täysillä valoilla. Oli niin kirkas valo, että olisin tarvinnut hitsauslasit. Löin kohdalla täysjarrutuksen, koska ainoa muistikuvani oli, että siinä jossain meni ajokaista. Siitä syystä itsekin kavahdan nyt näitä yltiöpäisiä valopatterien asennuksia. On lähtenyt se mopo käsistä muutamilta jo täysin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:32
Joskus unohtuu pitkät päälle tahtomatta, mutta ei se haittaa jos kohteliaisuuttaan vähän väläyttää pitkiä vastaan niin hoksaa sitte vaihtaa lyhyet.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:14
Paras ratkaisu pimeäajoon on auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, noin 10 kW.

Auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, eihän nyt ole vielä perjantai ilta? Saisivat tänne Pohjoiseen edes kiinteät katuvalot joka kylään, sekin olisi huomattava parannus nykyiseen tilanteeseen täällä jos tuolle linjalle mennään. Siihen asti minä satsaan kunnon polttimoihin auton omissa valoissa ja tehokkaisiin LED-lisävaloihin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:41
Eikö ajovaloilla (lyhyillä) tapahdu sama? Valaisevathan ne kirkkaamin etualan, tosin ei niin häiritsevästi kuin sumuvalot. Hyvillä pitkillä ajovalojen merkitys vähenee kun silmälle kirkas piste on kaukovalojen tuottama.
Etualan valaisun merkitystä pimeällä en ymmärrä. Tärkeintä on nähdä kauas. Huomaat kyllä kaikki mitkä valonsäteen katkaisevat.


Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.

Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.

Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Arvoisa MatsOnni: Edellisen argumenttisi aloitit sanalla: Luulisin. Nyt on: Mielestäni, Melko varmasti, mutta uskoisin. Ei, ei näkemisen pidä olla miellyttävää. Kun pitää näkeä jotain, se pitää näkyä hyvin.
Lainaus
Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Onhan se hyvä että jaksat kirjoitella

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:41
Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.

Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Fakta nyt kuitenkin on, että näkemisen pitää olla nimenomaan miellyttävää jos aikoo ajella pitempään kuin 30minuuttia. Tämä osaltani tästä aiheesta. 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.

Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Tämä osaltani tästä aiheesta.
Onhan toki ikävää että kokemuksesi muiden kanssa käymistäni keskusteluista on vaikuttanut mielipiteeseesi. Olisiko kannattanut omalla tyylillä ja omilla tiedoilla? Perustelemattomia vastaväitteitä on tullut, argumenttejani ei ole kumottu. Jos olen väärässä, mikä on oikea?
Oma kristallipalloni ei osaa kertoa kenenkään perehtymistä mihinkään. Missä huollatat pallosi?
Vai päätit tähän. Kiitos keskustelusta ja vakuuttavista mielipiteistä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:16
  • Eipä turhia höttyillä :)
No jo aikanaan bi-xenoissa lyhkäsethän muodostettiin pelkällä varjostimella umpion sisällä ja kun pitkät räpsäytettiin päälle, tuo varjostin vain kipattiin pois valon tieltä



Eli ne oikein suunnitellut pitkät vain täydentävät sitä lyhkästen muodostamaa valokuviota jatkaen sitä pidemmälle ja näin homma toimii. Sitten jos tuohon lyhkästen alueelle lisätään sitä valoa esim. sumareilla, on tilanne jo ihan toinen ja se pitkien näyttämän päähän näkeminen tosiaan hankaloituu. Mutta taas toisaalta myös pelkillä pitkillä ajaminen jättää sen etualan pimeäksi, pelkkä kaponen valokiila kaukaisuuteen (sillä nehän ovat oikeasti vain lyhkäsiä täydentävät valot) ja näin myös tien sivustat jäävät hämäriksi eikä ajaminen ole todellakaan enää miellyttävää. Vähän kuin koittaisit rämpiä metsässä pelkän pistevalon varassa ilman hajavaloa, ei kiwaa :-\

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !



Minun on ainakin miellyttävää ajella täällä korpitaipaleilla tämän ledlampun valolla.
Auton edusta on melko kirkas ja yllättävän pitkälle.
Nyt olen säätänyt sen näyttämään kai lähelle tuon kuvan mukaisesti koska puunlatvat eivät enää valaistu.
Välillä tuntuu ettei nuin kaukaa tarvitse näillä nopeuksilla jatkuvasti tehdä havaintoja mutta kun sieltä jonkun jalankulkijan heijastin välähtää niin onhan siinä aikaa .
Eniten vit..aaa kun jonkun on pakko mennä ohitte pimeällä niin piiitkät puistaleet taas saapi mennä lyhkäsillä kun ei sillä niin kiire ollutkaan ,edelle vain piti päästä ja ite pitää pari napsua vakkarista taas pudottaa vauhtia joksikin aikaa >:(

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
..
Eli ne oikein suunnitellut pitkät vain täydentävät sitä lyhkästen muodostamaa valokuviota jatkaen sitä pidemmälle ja näin homma toimii.
..
Tässä olen kanssasi samaa mieltä; hyvin suunnitellut ja suunnatut (pitkälle, osin vähän puihinkin kun mäkiäkin on tässä maassa).

Muut voivat olla minusta  omaamieltäänkin.  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:15
Mitäs tästä mieltä....

Led-kaukovalo Seeker9 9-36V 120W ref.37,5 12000LM




*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
^
2 kpl:ttako ajattelit (2x 120W ja ref70 yhteensä)? Joudut varmaan pimentämään omat.. aika pallomainen valaisu pikku piikillä


Yllättävän vaisusti luxeja peremmälle vrt. SEEKER20X (80W, 7040lm. ref40) 1 kpl

Tämän kun saisi riittävän korkealla, ettei tulisi tuota kirkasta etualaa. Vaan yksi vaaka isoluksikäyrä ei kerro vertikaaliominaisuu ksista yhtään mitään..

Vähän saisi suunnata enempi ylös (minun makuun). Näkyy toi paalien takainen metikkökin..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:04
  • Knaus Eifelland
No jo aikanaan bi-xenoissa lyhkäsethän muodostettiin pelkällä varjostimella umpion sisällä ja kun pitkät räpsäytettiin päälle, tuo varjostin vain kipattiin pois valon tieltä


Mulla bi-xenoneissa kun heittää pitkille, kuusenlatvatkin valaistuu. Tuntuu vähän turhalta, voisi sekin valo suuntautua ja keskittyä sinne pitkälle.