Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99

<< < (2/10) > >>

smy:

--- Lainaus käyttäjältä: Stara - 31.12.2017     kello on 14:36 ---
Ei auta kysyjää? Hänellä EBL99 !

--- Lainaus päättyy ---

Kyse on myös tykkääkö nuo akut siitä että niihin on aina virtaa tyrkyllä. Ei siis pelkästään laturikohtainen kysymys.

Aakku:
Minä en luottaisi mihinkään laturiin vartioimatta....

Tällä hetkellä lataan yhdeksää harrastepelin akkua. Olen käyttänyt Ctekin latureita, joista pari on jäänyt nalkkiin ja ladannut akut kuiviksi.
Retkeilyautossa on 20 vuotta vanha laturi. Sen varassa en lataa seisonnassa, vaan erillisellä älylaturilla.
Kokeilin sellaista tapaa, että latasin akkua ajastimella puoli tuntia päivässä, mutta akku ei jännitteen mukaan tullut täyteen. Nyt lataan kaikkia akkuja kerran kuukaudessa ja retkeilyauton akkua tarvittaessa täyteen. Sen akut ovat kiinni järjestelmässä ja siten pienessä kulutuksessakin.
Eksoottiset 6V akut ja pienemmät akut lataan vain silloin, kun olen itsekin kotosalla. Akku ja sen ympäristö on aika pommi, jos jotain menisi pieleen.
Tämä ei vastaa kysyjälle muuta, kuin jatkuvan latauksen osalta.

mjh48:
Meillä on autossa EBL99 ja kun olemme jossakin alueella on laturi aina käytössä.
Tosi viikko taitaa olla pisin aika jonka olemme olleet paikoillaan, mitää ongelmaa ei ole tuosta ainakaan vielä tullut, edellinen akku kesti 8 vuotta.
Akku olisi ehkä vieläkin toiminut, mutta kun osoitti kapasiteetin puutosta, niin vaihdoin

Lisäys
Tuo laturi on suunniteltu jatkuvaan lataukseen, mutta kuten kaikki laitteet, sekin voi viottua.

Koivumutkan herra:

--- Lainaus käyttäjältä: smy - 31.12.2017     kello on 14:59 ---Kyse on myös tykkääkö nuo akut siitä että niihin on aina virtaa tyrkyllä. Ei siis pelkästään laturikohtainen kysymys.

--- Lainaus päättyy ---

Tykkääkö akut tosiaan jatkuvasta latauksesta?
Paljonko 12V akun jännite saa pudota, kun on syytä ladata?
Minulla ollut auto seisomassa kuukauden, ja hupiakun seka auton akun jännite on 11,9V.

Stara:

--- Lainaus käyttäjältä: Koivumutkan herra - 31.12.2017     kello on 15:33 ---Tykkääkö akut tosiaan jatkuvasta latauksesta?
Paljonko 12V akun jännite saa pudota, kun on syytä ladata?
Minulla ollut auto seisomassa kuukauden, ja hupiakun seka auton akun jännite on 11,9V.

--- Lainaus päättyy ---

Muista syistä johtuen sattui kohdalle tänään tuollainen juttu ,,,

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa--yleisimpia-virheita-on-kaksi/962sQfSS

Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View