rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99  (Luettu 18473 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #30 : 7.01.2018 kello on 22:10 »
Aiheen aloittaja oli jo vastannut kyseessä olevaan viestiin, lukenut sen ja myös ymmärtänyt mistä on kysymys, joten puutuit siinä mielessä jo täysin epäolennaiseen pikkuseikkaan. Sinulle niin tärkeä nillittäminen ajoi taas kerran terveen itsekritiikin ohi.  Thumbd

Ja kiiitokset, minunkaan puolestani en edellytä ystävällisesti vastausta, vaikka tämä onkin kerrankin osoitettu juuri sinulle. Enkä kyllä sen puoleen odota vastausta mihinkään muuhunkaan viestiini, joka ei ole osoitettu sinulle.   Thumb
Kun olet vaivaa nähnyt kirjoittaaksesi viestin minulle, toki siihen vastaan.
En tiedä mitä tarkoitat sillä että aloittaja on viestiin vastannut, lukenut ja ymmärtänyt. Hienoa jos jotain apua on ollut. Keskustelu on kuitenkin jatkunut ja tämän keskustelun tuottamiin vääriin termeihin katsoin tarpeelliseksi puuttua.

Ihmiset ammateissaan tietävät alansa termit ja käytännöt. Jos joku käyttää näissä täysin väärää termiä, onko väärin korjata asia?
Itselläni ala on sähkö. Jos jonkin mielestä on väärin korjata "vahva latausvirta", voi lopettaa nillityksensä ja keskittyä omaan asiaansa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:54
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #31 : 7.01.2018 kello on 22:11 »
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.
Taitaa nykyisin olla jo kaikissa muistitoiminto....

Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #32 : 7.01.2018 kello on 22:18 »
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.

Ok, seison korjattuna ton Ctekin osalta. Bentoneista perusmallit (hopea) tippuivat standby-tilaan, samaten esim. Lidlin ihananhalpa 18€ ylläpitolaturi.

Ctekin ko. malli osaa jatkaa latausta, samaten muistaakseni ainakin se oranssi pakkaslaturi. Bentonilla Pro-mallit (musta) osaavat myös jatkaa. Tarkempaa mallinroa en nyt pysty tarkistamaan, ku oma on talvisäilössä akusta huolta pitämässä.

Nyt sitten kyllä tuli mulle kauhistuttava ajatus, josko asuinosan akut tekee kylkeensä kondenssia niin, et tulee kosteusvahinko ja homehelvetti? No, eiköhän sitä viel saa yönsä nukuttua, kun autos on muutama kosteudenimijä.  :)

Edit: Tsekkasin Moponetin akkulaturivalikoima a. Aika vähän oli mainintoja toimintomuistista tuol. Benton näyttää olevan tipahtamassa pois valikoimista, enää muutama perusmallisarjaa jäljellä. Ctekin osalta mallimerkinnät oli kans menny uusiks, numeroista kirjaintyyppeihin. Näistä muistitoimintojutui sta tais kyllä olla oma ketjunsa toisaalla, joten ei tässä ketjussa sen enempää.
« Viimeksi muokattu: 7.01.2018 kello on 22:44 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #33 : 7.01.2018 kello on 22:29 »
Ihmiset ammateissaan tietävät alansa termit ja käytännöt. Jos joku käyttää näissä täysin väärää termiä, onko väärin korjata asia?
Itselläni ala on sähkö. Jos jonkin mielestä on väärin korjata "vahva latausvirta", voi lopettaa nillityksensä ja keskittyä omaan asiaansa.

Akun tapauksessa 'vahvempi latausvirta' vaatisi enemmän latausjännitettä, jos pidetään akun vastaanottokyky ('sisäinen vastus') vakiona. Jos olet sähköalan ihmisiä, niin pitäisihän sun toi ymmärtää.  :laugh:

Käyhän muuten huomauttamassa Motonettiinkin: "Latausvirta on rajoitettu 14,1 V" (http://www.motonet.fi/fi/tuote/455510/Einhell-akkulaturi-AFEN10-automaatti). Toi on jo paljon oleellisemmassa paikassa tuo virhe!  :laugh:

Aika loivaotsaista yrittää puuttua epäolennaisiin asioihin asian jo mentyä ohi, ja yrittää saada äänensä kuuluviin joka paikassa. Sulla taitaa olla liikaa aikaa?

Mun osaltani tämä oli sit tässä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:12

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 03:11
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #35 : 7.01.2018 kello on 23:38 »
Olen käsitykseni mukaan ilmoittanut jännitteet ja kaikki mitä itse keksin.
Vastausta ei kuitenkaan ole:
a) onko akun jatkuva lataaminen hyväksi
b) onko ebl jännite ok
c) onko ducaton laturin antama jännite ok

B JA C ok käsitykseni mukaan. Olen itse myös käynyt sähköpuolen ammattitutkinnon aikoinaan. Lisäksi erinäisen määrän opintoja insinööripuolelle. En valmistunut ikinä kun töitä oli liikaa...

d) miksi akku keittää on mysteeri

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #36 : 8.01.2018 kello on 08:29 »
Aika loivaotsaista yrittää puuttua epäolennaisiin asioihin asian jo mentyä ohi, ja yrittää saada äänensä kuuluviin joka paikassa. Sulla taitaa olla liikaa aikaa?

Mun osaltani tämä oli sit tässä.
Hiekkalaatikkokamaa.

Tämäkin keskustelu olisi jatkunut asiallisena ellet olisi nillittänyt kirjoituksestani. Kumpikohan tässä on puuttunut epäolennaisuuksiin? Minä kirjoittaessani sähköstä akun latauskeskustelussa vai sinä kirjoitukseni sopvuudesta aiheeseen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #37 : 8.01.2018 kello on 10:16 »
Olen käsitykseni mukaan ilmoittanut jännitteet ja kaikki mitä itse keksin.
Vastausta ei kuitenkaan ole:
a) onko akun jatkuva lataaminen hyväksi
b) onko ebl jännite ok

A: Akkuahan ei 'ladata' jatkuvasti, vaan laturi huilaa välillä ja käy sitten kurkistamassa missä mennään. Homma on siis ok.
B: On.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #38 : 8.01.2018 kello on 17:38 »
A: Akkuahan ei 'ladata' jatkuvasti, vaan laturi huilaa välillä ja käy sitten kurkistamassa missä mennään. Homma on siis ok.
B: On.
mielestäni akkua voi "ladata" jatkuvasti esim 13.6 voltin jännitteellä jolloin itse purkautuminen loppuu ja akku ei ota oikeasti lataus virtaa... jos ylläpito jännite on liian suuri se laturi lataa liian paksulla VIRRALLA, sorry pakko piilo juttuilla ,;n nussioille

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:14
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #39 : 8.01.2018 kello on 18:25 »
Jos akussa on yksikin kenno osittain oikosulussa niin muut kennot kiehuu normaalilataus jännitteellä. EBL-laturit ovat automaattilatureita ja eivät ylilataa akkua vaikka ovatkin koko ajan akussa kiinni. Muistaakseni max-latausjännite on 14,4 volttia ja siirtyy aikanaan ylläpitoon ( 1 tai 6 tuntia ) 13,8 volttia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:48
  • Lempäälä
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #40 : 8.01.2018 kello on 22:23 »
Jännitteet mitattu tupakansytytinpisto kkeista eli ei kovin luotettava/tarkka mittaus:
Auton akku: Vaihtelee 12.7 ja 13.2V välillä.
Hupiakku: 13.7V tuntumassa.
   Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet. 
   Onko sulla mahdollista lainata/ostaa oikeaa yleismittaria? Sillä saa tarkemmat mittaukset. sitten voit kysellä miten mitataan, ellet muista koulu ajoistasi. Myös Whats App kuvapuhelu tutulle karavaanarille (netistäkin) voisi helpottaa asiaa?
Jos akussa on yksikin kenno osittain oikosulussa niin muut kennot kiehuu normaalilataus jännitteellä.
  Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
   On mennyt ohi, että minkä verran käytät 12 V. virtaa, entä montako akkua sulla on käytössä?
  Oma tapa on latailla vain tarvittaessa kotipihassa--tuolla puskissa ei ollenkaan--eikä tuttavien mökeilläkään. Tosin aina mukana nykyaikainen roikka, johon molempiin päihin adapteri, mökkitalkoissa käytettykin rakennushommiin.
 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 03:11
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #41 : 8.01.2018 kello on 22:32 »
   Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet. 
   Onko sulla mahdollista lainata/ostaa oikeaa yleismittaria? Sillä saa tarkemmat mittaukset. sitten voit kysellä miten mitataan, ellet muista koulu ajoistasi. Myös Whats App kuvapuhelu tutulle karavaanarille (netistäkin) voisi helpottaa asiaa?  Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
   On mennyt ohi, että minkä verran käytät 12 V. virtaa, entä montako akkua sulla on käytössä?
  Oma tapa on latailla vain tarvittaessa kotipihassa--tuolla puskissa ei ollenkaan--eikä tuttavien mökeilläkään. Tosin aina mukana nykyaikainen roikka, johon molempiin päihin adapteri, mökkitalkoissa käytettykin rakennushommiin.
 

No yleismittarin käyttö kyllä aika tuttua ja jopa löytyy. Tosin ei reissussa mukana kun unohdin.

Autossa nyt 100Ah akku (vapaa-ajan motonet). Ja 95Ah akku ducatossa.
Molemmat uusittu viime kesänä noin 5v iässä.

Campingeillä olen sähkössä, puskassa 12v ja hupiakkuun on liitetty 1000W halpa invertteri jolla käytellään kahvinkeitintä, mikroaaltouunia ja ladataan läppäreitä.

Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #42 : 9.01.2018 kello on 09:13 »
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.

Ei se laturi sinne rajattomasti virtaa työnnä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #43 : 9.01.2018 kello on 09:29 »
Eipä taida nykyiset älylaturit olla yhtä kestäviä, kuin vanha kunnon Matti. Mulla vaunu on 18 vuotias ja Matti on ollut viimeiset 10 vuotta kokoajan päällä.

Mulla on yksi Benton älylaturi mykistynyt alle 5 vuotta vanhana satunnaiskäytössä. Exide 7A on vielä toiminnassa. On hyvä laite.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:11
  • Kulkija
Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
« Vastaus #44 : 9.01.2018 kello on 11:07 »
... puskassa 12v ja hupiakkuun on liitetty 1000W halpa invertteri jolla käytellään kahvinkeitintä, mikroaaltouunia ja ladataan läppäreitä.

Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.

Helpoin "korjaus" olisi siirtyä kahvinkeitossa kaasuun. Pressopannu, pulputuspannu eli perkolaattori tai tavallinen.