rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Alde vastaan Primus 2490.  (Luettu 13715 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Alde vastaan Primus 2490.
« : 30.12.2017 kello on 17:33 »
Mielestäni Primus 2490 on parempi. Mutta, kun se ottaa palamisilman suoraan ulkoa (pakkasesta), kun Alde ottaa palamisilmaan lämpöä poistoilmasta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #1 : 30.12.2017 kello on 17:41 »
Joo minulla oli tuossa edellisessa pikku-Lmc:ssä tuo Primus 2490.  Eipä siinä mitään vikaan ollut, ja hienosti kipinä sytytti pannun.

Nyt nykyisissä molemmissa vaunuissa on tuo Alde 3000, eikä niissäkään mitään vikaa ole ollut.

Varmaan suurin noin periaatteellinen ero on tuo lämminvesi systeemi. Kyllähän tuo Alde 3000 pesee Primuksen siinä mennen tullen ja palatessa.

Ja joskus muuten Primus 2490 jätti palokaasut etukoteloon, kun tuulenpuuska kävi Primuksen pakoputkeen ja haju tuli ikävästi sisälle.

Aldessa on puhallin tuotakin hoitamassa, ja rakenne sellainen, että savut eivät voi edes tulla sisälle.

Muttahan onhan tuo 2490 hyvä ja yksinkertainen pannu ja oikein toimiva.


*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:20
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #2 : 30.12.2017 kello on 19:44 »
Mielestäni Primus 2490 on parempi. Mutta, kun se ottaa palamisilman suoraan ulkoa (pakkasesta), kun Alde ottaa palamisilmaan lämpöä poistoilmasta.

Ei poistoilmasta vaan pakokaasulämmöstä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #3 : 30.12.2017 kello on 19:58 »
Ei poistoilmasta vaan pakokaasulämmöstä.

Aivan. Luulisin että sillä on kaasun kulutukseen jonniinmoinen merkitys.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:44
  • viva la France
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #4 : 30.12.2017 kello on 20:01 »
Lämmin ilma sisältää happea vähemmän eli vähän kaksinkertanen piippu juttu ;)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:20
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #5 : 30.12.2017 kello on 20:06 »
Lämmin ilma sisältää happea vähemmän eli vähän kaksinkertanen piippu juttu ;)

Olin just kirjoittamassa samasta asiasta. Raja on kuin veteen piirretty viiva, eli missä se hyöty kulkee. Minun ammattitaito ei riitä sen kertomiseen. :-[

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #6 : 30.12.2017 kello on 20:11 »
Olin just kirjoittamassa samasta asiasta. Raja on kuin veteen piirretty viiva, eli missä se hyöty kulkee. Minun ammattitaito ei riitä sen kertomiseen. :-[

Eikä minun. Mutta jos Primus hörppii sisäänsä pakkasilmaa ja Alde pakokaasulämmöstä haalistunutta ilmaa, niin sillä lienee merkitystä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #7 : 30.12.2017 kello on 20:20 »
Eikä minun. Mutta jos Primus hörppii sisäänsä pakkasilmaa ja Alde pakokaasulämmöstä haalistunutta ilmaa, niin sillä lienee merkitystä.

En tiedä mikä tuossa on käytännön ero, kun eihän se Primuksen pannukaan ota sitä pihailmaa ihan suoraan. Siellähän se pannu on kotelossa. Että onko ero paloilman otossa Alden ja Primuksen välillä kovinkaan suuri. En tiedä.

Eiköhän se oleellisin asia ole palopesä ja pannun rakenne.

Primus pannuhan kylmenee nopeampaa, kun ei ole toiminnassa, kuin Alde, ja Alden ympärillä on myös ns lämminvesivaraaja, joten ajattelisi, että tässä mielessä Alde on tehokkaampi.

 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #8 : 30.12.2017 kello on 20:31 »
Ahah. Taisi väliin tulla yksi valvojahonokki, kun kirjoitukset poistuu. No olkoon tämä nyt tässä. Ajattelin vain, että jos virittäisi keskustelun ihan karavan aiheesta.  ::)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #9 : 30.12.2017 kello on 20:33 »
Ahah. Taisi väliin tulla yksi valvojahonokki, kun kirjoitukset poistuu. No olkoon tämä nyt tässä. Ajattelin vain, että jos virittäisi keskustelun ihan karavan aiheesta.  ::)

Mielestäni ei ole poistunut mitään tekstejä, tai en ainakaan ole huomannut.  Kirjoita vain,  mitä mieleen asiasta tulee....

Hyvä aihe.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:40
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #10 : 30.12.2017 kello on 20:57 »
minä annan priimukslämpärille  10:nen pistettä ( ei ole turhia härpäkeitä)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:35
  • Callengr
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #11 : 30.12.2017 kello on 21:25 »
minä annan priimukslämpärille  10:nen pistettä ( ei ole turhia härpäkeitä)
Samoin! Ei turhia puhaltimia virtaa viemässä!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #12 : 30.12.2017 kello on 21:49 »
Primus pannuhan kylmenee nopeampaa, kun ei ole toiminnassa, kuin Alde, ja Alden ympärillä on myös ns lämminvesivaraaja, joten ajattelisi, että tässä mielessä Alde on tehokkaampi.

Tästä löytynee todellakin eroa Primuksen ja Alden välillä. Primuksesta menee aika paljon(?)  hukkalämpöä harakoille, kun taas Alde on sisätilassa ja lämmittää sitä ulkokuorellaan. Tosin marginaalisista tehoista lienee kysymys.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:20
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #13 : 30.12.2017 kello on 22:32 »
En tiedä mikä tuossa on käytännön ero, kun eihän se Primuksen pannukaan ota sitä pihailmaa ihan suoraan. Siellähän se pannu on kotelossa. Että onko ero paloilman otossa Alden ja Primuksen välillä kovinkaan suuri. En tiedä.

Eiköhän se oleellisin asia ole palopesä ja pannun rakenne.

Primus pannuhan kylmenee nopeampaa, kun ei ole toiminnassa, kuin Alde, ja Alden ympärillä on myös ns lämminvesivaraaja, joten ajattelisi, että tässä mielessä Alde on tehokkaampi.

Ottaa ilman suoraan pihalta. Ilman otto Aldeen nähden on suuri. Onko sillä käytännössä merkitystä, en osaa sanoa. Missä se raja kulkee?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Alde vastaan Primus 2490.
« Vastaus #14 : 30.12.2017 kello on 22:42 »
Ottaa ilman suoraan pihalta. Ilman otto Aldeen nähden on suuri. Onko sillä käytännössä merkitystä, en osaa sanoa. Missä se raja kulkee?

Nyt ei ymmärrä. Tuossa minun edellisessä LMc:ssä, jossa oli Primus 2490, ei ollut mitään ottoputkea ulos, josta primus olisi erikseen ottanut ilman ulkoa. Kyllä ainakin siinä pannussa paloilma tuli siihen primukseen etukotelon sisältä, pannun vierestä.  Ja varsinkin talvella, siinä etukotelossa, se primuksen kohta oli aina selvästi lämpimämpi kuin ulkoilma, kun vielä primus oli ns koteloitu omaan pieneen osioon siinä etukotelossa.

Olen voinut kyllä ymmärtään asia väärinkin, vai onko Primuksessa olemassa sellaisia versioita,  missä ottoilma otetaan erillisellä putkelta pihalta etukotelon ulkopuolelta.