rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton vaihto vaunuun  (Luettu 48626 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:08
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #90 : 20.01.2018 kello on 16:40 »
On. Sitä ihmettelen kun kahdessa ketjussa itketään 13 napaisesta pistokkeesta.
Eikös se ole helppo laittaa ?

Suomessa ollaan jääty pahasti jälkeen tässä asiassa. Muistaakseni jo -8o luvun alun Mersuissa tehdasasennettu pistoke oli 13 napainen. Kun vielä se 7 napainen kytketään eri tavoilla. Jotkut syöttää jatkuvaa plussaa siitä ja toiset sumuvalon ja liikenteessä näkee sitten noita jatkuvasti palavalla sumuvalolla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #91 : 20.01.2018 kello on 17:51 »
Kun vielä se 7 napainen kytketään eri tavoilla. Jotkut syöttää jatkuvaa plussaa siitä ja toiset sumuvalon ja liikenteessä näkee sitten noita jatkuvasti palavalla sumuvalolla.

Laki kun ei vaadi muutettavaksi kytkentää tälle päivälle.
Kun joku joskus on kiskonut matkailuvaunua ja halunnut ladata vaunun akkua, niin hamaan maailman tappiin se sumuvalo palaa nyky peräkärryjen kanssa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 09:16
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #92 : 20.01.2018 kello on 17:59 »
KEV: tuskin täällä pistokkeista sen kummemmin itketään, kunhan asiasta keskustellaan. Itse ainakin ihmettelen itselleni uutta asiaa. Ikäni olen jarruttomia peräkärryjä vanhalla pistokkeella vetäny ja kaikki on pysyny hyvin perässä  :D Vaunut sen sijaan on uutta minulle vähän joka suhteessa  :o

Pamaus: suotta pahoittelet, eipä minulla ennen ollut tietoa noista parkkivalo säännöksistä. Nyt olen hivenen viisaampi  Thumb

Peruutusvalon tarpeellisuus ei hirveästi hetkauta. Jos se kerran pitää olla, niin samahan se vaikka toimisikin. Enemmän itse arvostan vaunun akun latausta ja mahdollisesti jääkaapin toimintaa ajon aikana.

Pistokkeen vaihto on helppo, jos auto on johdotettu valmiiksi 13 piuhalla. Vaihtaa vain pistokkeen ja kytkee loputkin piuhat. Uudemmissa autoissa näin on usein, varsinkin jos auton ostanut syystä tai toisesta onkin halunnut 7 napaisen pistokkeen.

Hommaa on enemmän, jos koko johdotuksen joutuu vaihtamaan. Ja maksaakin jo hiukan enemmän.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #93 : 20.01.2018 kello on 19:13 »
KEV: tuskin täällä pistokkeista sen kummemmin itketään, kunhan asiasta keskustellaan.
Et ehkä sinä, mutta kautta aikojen tuo on ollut vaikea kustannuserä , kuten tämä EEC-kaapeli.
Vaikka olisi kuin kallis kalusto , ei tuohon saa kukaan rahaa laittaa. Jollakin vippaskonstilla jaetaan se 7 napaisen ainoa vapaa monelle kohteelle.
Vaikka tekee releistön sinne ja jollain ohjaa. Ettei vaan muutamaa euroa tartte tarpeelliseen laittaa. Kumma juttu .
Ei tuo ole yleisimpiin käyttämiini hirveästi maksanut , itse laittanut valmiilla kaapeleilla.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 09:16
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #94 : 6.02.2018 kello on 12:26 »
Kiitokset taas kerran. Todennäköisesti olisin tullut Motonetista 10 e peilit taskussa ja myöhemmin ihmetellyt, miksei peilit pysy paikallaan  :o

Emukilta ei Sportageen näyttäisi merkkikohtaista peiliä löytyvän, joten pitää alkaa universaaleja katselemaan.

Emukiltahan löytyy merkkikohtaiset peilit ja hyvät onkin.

Suomesta en Sportagen peilejä löytänyt, Saksassa on suurempi valikoima.

Löytyy myös muihin merkkeihin:

https://www.campingshopwagner.de/product_info.php/info/p46019_EMUK-Spiegel-100400-fuer-Kia-Sportage-3-Bj--10-15.html


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #95 : 12.02.2018 kello on 08:45 »

Vaikka olisi kuin kallis kalusto , ei tuohon saa kukaan rahaa laittaa. Jollakin vippaskonstilla jaetaan se 7 napaisen ainoa vapaa monelle kohteelle.


Olen aivan samaa ihmetellyt. Autoissa minulla on ollut iät ajat tuo 13-napainen mutta kärryjen osalta olen joutunut päivittelemään pistokkeita ja joskus sen kaapelinkin keskukselle asti. Pieni kustannuserä verrattuna hyötyyn (toimivuus ja tarpeellisuus).

Kovasti on tullut viime aikoina nettikaravaania selailtua. Kauhian vaikeaa valkata mieleistä vaunua kun ei raaski loputtomasti laittaa niihin rahaa. Ja merkki/mallituntemuskin on tuolla vaunupuolella ohut, kokemuksia ei ole kovin monesta merkistä, saati mallista...

Hobbyt (Premium mallit etenkin) istuu silmään ja pohjaratkaisukin olisi juuri sopiva esim. tässä: https://www.nettikaravaani.com/hobby/premium/1487891

Ei niin korea ulkoa mutta muuten rahalle olisi enemmän vastinetta tässä: https://www.nettikaravaani.com/hobby/560/1490519

Mutta, muistikuvat hieman kevyehköistä ratkaisuista ja laatuongelmista arveluttaa...

Pefletit olisi ainakin minun mielikuvissani laadukkaampia. Beduin mallit olisi sopivalla pohjaratkaisulla mutta yleensä tuollaisella kaminamallisella trumalla https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/beduin/1485245

Tämä tosin Aldella mutta edelleen näissä häiritsee L-keittiön puute ja vähän arkisen näköinen sisustus. 
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/beduin/1487354

Kabet ei ole ihan niin ylihintaisen oloisia käytettynä, mutta niissä harvoin tulee vastaan mieluisaa pohjaa. L-keittiön puute rassaa. Sisustus myös näissä järjestään sellainen mikä ei oikein silmää miellytä ainakaan kuvissa, jotenkin hyvin vanhanaikaisen näköinen.
https://www.nettikaravaani.com/kabe/royal/1477181
Tuon vaunun osalta ongelmana on vielä myyjän mykkäkoulu. Ei vastannut puhelimeen eikä viesteihin...

Olikos näissä Kabeissa jotain yleistä ongelmaa lattian kanssa, eli vaneri tuppaa erkanemaan eristeestä?


Polareissa on valikoimaa ollut aikas vähän. Ainut mitä itselle on tarttunut: https://www.nettikaravaani.com/polar/620/1487542
Siinäkin mielestäni hinta hiukan suolainen -08 vaunuksi ja teliä en kaipaa. Ja sisustuksen osalta sama vaiva kuin Kabessa, näyttää -80 luvun sisustukselta...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #96 : 12.02.2018 kello on 10:16 »
i.m.h.o Sinun autosi sisustus näyttää ihan yhtä laadukkaalta ja "vanhanaikaiselta" kuin Polarinkin.
Ei mitään hilavitkutinkrumelu ureja.  Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #97 : 12.02.2018 kello on 10:43 »
Näin on . Mutta kun vaihtaa niin mieluusti vaihtaisi vähän tuoreempaan. Ja sen mielellään huomaisi muustakin kuin trafin nettisivujen ajoneuvotietolomakk eesta.

Eikä Polarin tai Kaben osalta kyse ole hilavitkuttimista. Vaan ihan kaapistojen tyylistä ja värisävyistä. Mutta, toisaalta jos niiden laatu on selvästi parempi kuin minun silmiini tyylikkäämpien niin kyllä silloin laatu menee edelle. Mutta, onko näin?

Miten noiden kaappien, luukkujen ja hyllyjen materiaalit? Hymerissä olen tykännyt kun kaikki on umpitavaraa, siis ei mitään lastuista kasattua vaan puuta ja vähintään 12mm vaneria.

Entä korit ja niiden tiiveys? lämmittimet, jääkaapit sun muut on samaa huttua jokaisessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #98 : 12.02.2018 kello on 11:03 »
Näin on . Mutta kun vaihtaa niin mieluusti vaihtaisi vähän tuoreempaan. Ja sen mielellään huomaisi muustakin kuin trafin nettisivujen ajoneuvotietolomakk eesta.

Eikä Polarin tai Kaben osalta kyse ole hilavitkuttimista. Vaan ihan kaapistojen tyylistä ja värisävyistä. Mutta, toisaalta jos niiden laatu on selvästi parempi kuin minun silmiini tyylikkäämpien niin kyllä silloin laatu menee edelle. Mutta, onko näin?

Miten noiden kaappien, luukkujen ja hyllyjen materiaalit? Hymerissä olen tykännyt kun kaikki on umpitavaraa, siis ei mitään lastuista kasattua vaan puuta ja vähintään 12mm vaneria.

Entä korit ja niiden tiiveys? lämmittimet, jääkaapit sun muut on samaa huttua jokaisessa.
Ilmankierto, pattereiten määrä , eristys, jne on joka mallissa ja merkissä omansa.
Samoin rakenne ja materiaalit.
Lisäksi vakiovarustus heittelee paljonkin.
Saksasta haet jonkun niin siinä ei edes akkua.
Pohjoismaisissa taas kaikki.
On tuore ja jätevesisäiliöt sisällä , nestekiertoiset lattialämmitykset , on patjat , petauspatjat , tunturikytkimet, radiot ,antennit, antennivahvistimet , kaiuttimet , jne.
Mutat sisustan näön ostaa jokainen silmillään , toivottavasti myös järkeä käyttäen  ;)
Itselläni omat kestäneet käyttöä kiitettävästi.
Tosin jos pakka kunnossa niin kai eroa noissakin on vuosimallien mukaan.





*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #99 : 12.02.2018 kello on 11:53 »
Ilmankierto, pattereiten määrä , eristys, jne on joka mallissa ja merkissä omansa.
Samoin rakenne ja materiaalit.
Lisäksi vakiovarustus heittelee paljonkin.
Saksasta haet jonkun niin siinä ei edes akkua.
Pohjoismaisissa taas kaikki.
On tuore ja jätevesisäiliöt sisällä , nestekiertoiset lattialämmitykset , on patjat , petauspatjat , tunturikytkimet, radiot ,antennit, antennivahvistimet , kaiuttimet , jne.

Tuo varustusasia ei ole ongelma. Osaan ne katsoa ja arvioida niiltä osin mitä itse tarvitsen. Rakenne ja materiaalit on vaikeampi, siksi niistä kyselenkin. Toki niiden osalta tiedän että eroja on, eli enemmän tarvitsisi vastaksia minkälaisia eroja ja missä mitäkin rakennetta käytetään noin yleisluontoisesti.

Antennit, antennivahvistimet, kaiuttimet sun muut on minulle toisarvoisia. Radiot on halpoja ja yleensä ne on kaikissa hinnasta riippumatta surkean ja vanhan yhdistelmiä. Eli, arvo niiden osalta - 5,- kun pitää viedä ongelmajätekierräty kseen. Telkkaria ei tule katsottua antennin kautta vaan peilaan kännykästä nettistreamin telkkariin... Tosin, yleensä lomalla en jaksa katsoa koko töllöä, muutakin tekemistä. Kaiuttimet on aina huonot, se on lähtökohta merkissä kuin merkissä. Tunturikytkimillä sun muilla ei ole paljon merkitystä meille. Patjat ja petarit on mitä on. Mutta normaalikokoiseen parisänkyyn ostaa aika helposti uudet.

Eli, nuo korin ja kalusteiden materiaalit ja toteutustavat kiinnostavat, ei tuo helposti vaihdettava tai meille tarpeeton sälä. Lämmitys on rajatapaus. Talvella emme usein vaunua käytä, ehkä satunnaisesti kerran talvessa jos sitäkään. Mökit on tunturin kupeessa sitä varten että niissä poikkeamme talvisin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #100 : 12.02.2018 kello on 13:00 »
Itse en näe noita "helposti vaihdettavaksi" säläksi.
Esim patjat joutuu teettämään, ei vakiomittaa.
En tiedä sakujen kaiuttimista.
Itsellä vakiona 4" ja 6,5" 2tiet ja tuo dvd-radio syöttää kuvasignaalin myös telkkarille ,
minkä paikkoja vaunussa 4 kpl. Kaikissa antenni/12v ja 220 syötöt.
Mutta jyvitykset sen mukaan mitä itse kokee tarpeelliseksi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:17
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #101 : 12.02.2018 kello on 13:08 »
Esim patjat joutuu teettämään, ei vakiomittaa.

Valitettavan usein näin - sarjassamme asioita joka ei vaan mene mulle jakeluun, että miksi ihmeessä ei voida käyttää standardeja ??? Meillä tosin onneksi sen verran lähelle osuu standardeihin, että paremmat petarit ja patjasuojat saatiin ihan vaki-tavarana vaunuun 8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #102 : 12.02.2018 kello on 13:29 »
Kai se on siitä mitoituksesta kiinni, ei vaunuihin tai autoihin ole kai aina mahdollisuutta vakiomittoja sisällyttää.
Muitten tilojen kärsimättä.
Omassani kyllä joustin ja petauspatja vakiona.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:59
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #103 : 12.02.2018 kello on 14:06 »
Jaa, minä tein eka kalusteet ja nyt tehdään siihen sopivat patjat metritavarasta.. Ei ole ongelma  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Matkailuauton vaihto vaunuun
« Vastaus #104 : 12.02.2018 kello on 14:08 »
Tyhjään koppiin on helppo kalustaa.
Valmiin täydentäminen vaikeampaa.