rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton renkaat  (Luettu 19808 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 22:14
Matkailuauton renkaat
« : 24.12.2017 kello on 10:28 »
Mitä mieltä tällaisesta ajatuksesta?  Olisiko järkeä ajaa läpi vuoden vain kitkarenkailla ?  Ajetaan kesällä noin 7000 km ja talvella käydään muutama kerta jossain. Ei tarvitsisi vaihdella renkaita lainkaan ja toisten renkaiden säilytyskin olisi näin pois suljettu. Kitkoilla ei kesällä saa ajaa kuin 100 km/h renkaan lämpenemisen vuoksi. Asuntoautolla tulee itse ajelua noin 90 kymppiä. Antakaapahan mielipidettä asiasta.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:23.12.2021 kello on 12:50
Vs: Matkailuauton renkaat
« Vastaus #1 : 24.12.2017 kello on 10:33 »
Käviskö siinä sitten niin, että ajat sekä kesällä että talvella
huonoilla renkailla?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Matkailuauton renkaat
« Vastaus #2 : 24.12.2017 kello on 11:25 »
Toistakymmentä vuotta ajellut ympäri vuoden kitkoilla. Kaikkihan tietenkin alkoi lähinnä Saksan nastakiellosta. Hieman kun miettii reittejä eikä tunge ihan joka paikkaan,  niin ihan kelvollisesti pärjää.  Harvoin matkailuautolla joutuu tilanteeseen, missä kaivataan renkaiden huippuominaisuuksia . Ja jäähän syksyn-kevään vaihtorallikin pois, varsinkin kun tällainen hieman ikääntynyt mies ei oikein jaksa nostella 25-30 kiloa painavia renkaita.

  • Vieras
  • Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #3 : 24.12.2017 kello on 12:05 »
    Sanoisin että järkevää olis. Ei tarttisi uusia kuin yhdet renkaat. Tuolla vuotuisella ajomäärällä talvirenkaat ei ikinä kulu loppuun vaan nenkovettuu ja menettää pitonsa. Osta talvea vasten uudet kitkat niin ajat niillä silloin 2 talvea ja 2 kesää. Kolmatta talvea vasten sitten vähän tutkia ja arvioida että vieläkö menee vai vaihdetaanko uudet.  Ja c renkaat varmaan kyseessä niin kitkoissa missä on vaikka 5 milliä pintaa niin ihme kyllä niille on meillä aina löytynyt vielä ostaja vaikka minun silmissä ne on loppu. Mut  vähällä jaolla tuollaisillakin ajaa vielä monta kesää .

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:09
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #4 : 24.12.2017 kello on 12:40 »
    Hieman kun miettii reittejä eikä tunge ihan joka paikkaan,  niin ihan kelvollisesti pärjää.

    Jos pysyy Jyväskylän eteläpuolella.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:24
    • Eye never sleep
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #5 : 24.12.2017 kello on 12:45 »
    Enpä tiedä kannattaako alkaa pihtaamaan nyt renkaissa kun kyseessä on kuitenkin aika pieni menoerä kokonaisuudessa etenkin kun talvetkin ovat menneet tällaisiksi, että väliin sulaa ja väliin taas sohjosta jääkaljamakeliin. Kunnon rengastus on turvallisen matkanteon paras tae. Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #6 : 24.12.2017 kello on 13:24 »
    Enpä tiedä kannattaako alkaa pihtaamaan nyt renkaissa kun kyseessä on kuitenkin aika pieni menoerä kokonaisuudessa etenkin kun talvetkin ovat menneet tällaisiksi, että väliin sulaa ja väliin taas sohjosta jääkaljamakeliin. Kunnon rengastus on turvallisen matkanteon paras tae. Thumb

    Kitkoilla itse olen ajanut eteläsuomen talvet ja kyllä ne täyttää kunnon rengastuksen vaatimukset. Kelit vaihtelee jopa muutaman kilometrin matkalla tähän aikaan vuodesta kun meri on vielä avoin

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:09
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #7 : 24.12.2017 kello on 13:51 »
    Kitkoilla itse olen ajanut eteläsuomen talvet ja kyllä ne täyttää kunnon rengastuksen vaatimukset. Kelit vaihtelee jopa muutaman kilometrin matkalla tähän aikaan vuodesta kun meri on vielä avoin

    Ja sulla paino vetävillä.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 22:14
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #8 : 24.12.2017 kello on 14:15 »
    Toistakymmentä vuotta ajellut ympäri vuoden kitkoilla. Kaikkihan tietenkin alkoi lähinnä Saksan nastakiellosta. Hieman kun miettii reittejä eikä tunge ihan joka paikkaan,  niin ihan kelvollisesti pärjää.  Harvoin matkailuautolla joutuu tilanteeseen, missä kaivataan renkaiden huippuominaisuuksia . Ja jäähän syksyn-kevään vaihtorallikin pois, varsinkin kun tällainen hieman ikääntynyt mies ei oikein jaksa nostella 25-30 kiloa painavia renkaita.
    Kiitos Seppo. Ajattelin juuri noin toimia kuin sinäkin. Hyvä tuki ajatukseeni. Pari kesää ja talvea varmaan meidän ajoilla toimii ja sit uudet. Eikä tarvii mullata renkaita edes takas. Nää on tietysti näitä juttuja ja mielipiteitä on monia. ;)

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 22:14
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #9 : 24.12.2017 kello on 14:20 »
    Sanoisin että järkevää olis. Ei tarttisi uusia kuin yhdet renkaat. Tuolla vuotuisella ajomäärällä talvirenkaat ei ikinä kulu loppuun vaan nenkovettuu ja menettää pitonsa. Osta talvea vasten uudet kitkat niin ajat niillä silloin 2 talvea ja 2 kesää. Kolmatta talvea vasten sitten vähän tutkia ja arvioida että vieläkö menee vai vaihdetaanko uudet.  Ja c renkaat varmaan kyseessä niin kitkoissa missä on vaikka 5 milliä pintaa niin ihme kyllä niille on meillä aina löytynyt vielä ostaja vaikka minun silmissä ne on loppu. Mut  vähällä jaolla tuollaisillakin ajaa vielä monta kesää .
    Thumb

  • Vieras
  • Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #10 : 24.12.2017 kello on 14:29 »
    Kiitos Seppo. Ajattelin juuri noin toimia kuin sinäkin. Hyvä tuki ajatukseeni. Pari kesää ja talvea varmaan meidän ajoilla toimii ja sit uudet. Eikä tarvii mullata renkaita edes takas. Nää on tietysti näitä juttuja ja mielipiteitä on monia. ;)

     Olen vannoutunut kitkarenkaan käyttäjä. Jää turha rengasjumppa  vähemmälle.
     Nopeus täytyy vaan sovittaa tarvittaessa olosuhteiden mukaan.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:24
    • Eye never sleep
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #11 : 24.12.2017 kello on 15:16 »
    Olen vannoutunut kitkarenkaan käyttäjä. Jää turha rengasjumppa  vähemmälle.
     Nopeus täytyy vaan sovittaa tarvittaessa olosuhteiden mukaan.
    Ajelin kolme talvea kitkoilla ja täytyy sanoa, että nollakelillä vähän nuljut olivat verrattuna nastakumeihin. Mutta kukin tavallaan. mulle auto on sen verran arvokas peli ja itseni ja muiden henki kallis etten hyväksy kuin parasta alle.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #12 : 24.12.2017 kello on 17:38 »
    Matkailuautossa toista talvea Bridzestone kitkat, menettelee kun ajaa liukkaalla erityisen varovasti. Henkilöautossa oli ostaessa myös brikkerit, vaihdoin pois, ei niillä kevyessä autossa liukkaalla mitään tee.

  • Vieras
  • Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #13 : 24.12.2017 kello on 21:37 »
    Onko auto etu vai takavetoinen? Itse ajelin läpi vuoden maxi ducatolla kesärenkailla (laillista kun oli ka. Silloin siis ei ollut ka talvirengaspakkoa). Oli niin vähäistä se talvikelissä että ne päivät kun liukasta oli niin pärjäsi erittäin hyvin kun otti huomioon että alla ei ole huippurenkaat. Auton massa jo yksistään vaikuttaa paljon ja se että paljonko vetävillä pyörillä on painoa. Ei tulisi mieleenkään ajaa tolla henkilöautolla samanlaisella rengastuksella mut painavassa pakusta ei kyllä ollut mitään ongelmia. Nykyisellään kyllä sprintterin alle nastat pyörittelee mieluusti kun se on 90% emännän ajossa. Pääseepähän paemmin liikkeelle ainakin.
    Vaunuun meinaannkans keväällä laittaa kitkat alle. Jos tulee jokunen talviaikana reissu niin ei tarvitse renkaita sitävarten vaihdella eikä ostaa toisia vanteita.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:16.02.2020 kello on 15:16
    Vs: Matkailuauton renkaat
    « Vastaus #14 : 24.12.2017 kello on 23:14 »
    Jää ja lumipolannehan se on missä nasta puree muuten renkaan kumi materiaalihan ja kantit/lamelit on se mikä tiellä pittää.... ainut et muistaa et renkas kovettuu ajastaan ja kun kantti vähän pyöristyy niin alkaa se talvi/lumi pito kärsimään...