rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: En pääse autooni sisään  (Luettu 9334 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
En pääse autooni sisään
« : 6.12.2017 kello on 23:11 »
Kävi niin hassusti, etten pääse omaan autooni sisään. Olin voitelemassa asunto-osan oven lukkoa. Suihkutin öljyä lukkoon ja sitten kiertelin avainta lukossa. Se kiertyi vahingossa tavallista pidemmälle kiinni-asentoon. Nyt avain ei enää kierry lukossa yhtään. Sen voi kyllä vetää pois lukosta. Etuovet olen sitonut hihnalla toisiinsa, joten en pääse sisään sieltäkään. Onneksi lämmitys ei ole päällä. - Onko kenelläkään muuta neuvoa kuin kutsua lukkoseppä poraamaan lukkopesä ja vaihtamaan se uuteen?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:55
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #1 : 6.12.2017 kello on 23:16 »
pääseekö tai mahtuuko jonkun sivuluukun kautta?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:03
  • viva la France
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #2 : 6.12.2017 kello on 23:29 »
Aika normaalia näissä lukoissa joita näissä vehkeistä on. Pikkasen paksuhkoa vedetöntä vaseliinia avaimella lukkoon ja voimakas edes takaista liikettä eli lukkoon auki...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:40
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #3 : 6.12.2017 kello on 23:44 »
No ei ihan normaalia 30vuotta noitten kanssa touhunnut,vesisateen jälkeen ollut ongelmia hieman jos on tullut pakkastasta että on jäätynyt.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2019 kello on 10:53
  • No voi hitsin hitsi.
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #4 : 6.12.2017 kello on 23:53 »
Kävi niin hassusti, etten pääse omaan autooni sisään. Olin voitelemassa asunto-osan oven lukkoa. Suihkutin öljyä lukkoon ja sitten kiertelin avainta lukossa. Se kiertyi vahingossa tavallista pidemmälle kiinni-asentoon. Nyt avain ei enää kierry lukossa yhtään. Sen voi kyllä vetää pois lukosta. Etuovet olen sitonut hihnalla toisiinsa, joten en pääse sisään sieltäkään. Onneksi lämmitys ei ole päällä. - Onko kenelläkään muuta neuvoa kuin kutsua lukkoseppä poraamaan lukkopesä ja vaihtamaan se uuteen?

Ujuta etuoven tiivisteen välistä metallista pakkausvannetta jossa on mattopuukon terä tai rautasahan terästä pätkä  liimattu kiinni, sillä sitten nylkytät sen hihnapatentin poikki ja avaat oven normaalisti.
Esim. puukiiloilla saa ovenkarmia niin paljon vängättyä auki ettei edes tiiviste vioitu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:00
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #5 : 7.12.2017 kello on 00:05 »
Jos Fiatissa (se kait se oli) on ovien lukitus avaimen kaukosäätimessä, pidä oven avauspainiketta pidempään (oliko 3 vai 5s) pohjassa;
yleisesti on ns. kuuman auton tuuletustoiminto - avaa sivuikkunat (toivottavasti ovat sähköllä).

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #6 : 7.12.2017 kello on 11:34 »
Jos Fiatissa (se kait se oli) on ovien lukitus avaimen kaukosäätimessä, pidä oven avauspainiketta pidempään (oliko 3 vai 5s) pohjassa;
yleisesti on ns. kuuman auton tuuletustoiminto - avaa sivuikkunat (toivottavasti ovat sähköllä).

Kiitos tästä ja muidenkin neuvoista! Auto on Ducato-alustainen vuodelta 2012, etuovien ikkunat ovat sähköllä, mutta eivät avaudu tuolla konstilla.  Olen myös yrittänyt avata sitä juuttunutta keskioven lukkoa vara-avaimella, mutta ei auennut silläkään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.08.2023 kello on 11:58
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #7 : 7.12.2017 kello on 12:12 »
Mietin että mitä tekisin vastaavassa tilanteessa ja päädyin sellaiseen ratkaisuun että avaisin takaluukun ja menisin sitä kautta auton sisälle. Toki meidän autossa olisi joko kiivettävä alemman kerrosvuoteen päälle tai nostettava se ylös ja mentävä sitten näin muodostuneesta reilumman kokoisesta aukosta sisälle autoon.
Ilmeisesti sinun autossasi ei ole suoraa yhteyttä matkustamon ja takatallin välillä, olisit varmaan tämän jo keksinyt jos tämä olisi mahdollista.  ::)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #8 : 7.12.2017 kello on 12:21 »
Mietin että mitä tekisin vastaavassa tilanteessa ja päädyin sellaiseen ratkaisuun että avaisin takaluukun ja menisin sitä kautta auton sisälle. Toki meidän autossa olisi joko kiivettävä alemman kerrosvuoteen päälle tai nostettava se ylös ja mentävä sitten näin muodostuneesta reilumman kokoisesta aukosta sisälle autoon.
Ilmeisesti sinun autossasi ei ole suoraa yhteyttä matkustamon ja takatallin välillä, olisit varmaan tämän jo keksinyt jos tämä olisi mahdollista.  ::)

Siinä on kyllä takaseinässä matala luukku, mistä joku pieni ihminen pääsisi sängyn alle, mutta sängyn päällä on saranapuolella painava laatikko täynnä tavaraa aivan sivuseinän vieressä. Tuskin kenenkään voimat riittäisi sängyn nostamiseen laatikkoineen sen alapuolelta.

Kokeilin aamulla avata juuttunutta lukkoa normaaliavaimella ja vara-avaimella. Ei auennut kummallakaan. Etuovien ikkunat eivät auenneet, vaikka painoin kaukoavainta pitkään. Sitten soitin Karavaanarin tiepalveluun, joka tilasi hinurin. Sen pitäisi tulla parin tunnin kuluttua. Heillä on ruuhkaa ja minulla ei ole kiirettä päästä autooni. Luultavasti heillä on jokin konsti ja sopivat työkalut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:46
  • Kulkija
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #9 : 7.12.2017 kello on 12:40 »
Sen saa auki ”yleisavaimella” eli avaimella, joka ponnauttaa koko lukkopesän irti. Merkkihuollossa on.

Itse toimin vähän krouvimmin ja väänsin järeän ruuvin lukkopesään. Kyllä irtosi, mutta lukon runko voi vaurioitua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:46
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #10 : 7.12.2017 kello on 12:54 »
Sen saa auki ”yleisavaimella” eli avaimella, joka ponnauttaa koko lukkopesän irti. Merkkihuollossa on.

Sopivalla liuskalla mittaisi, kuinka syvälle yleisavain menee (painamalla).
Sitten edelle sopiva pala ja oikea avain perään.

Ihan teoriaa, kunhan mietin.   8)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #11 : 7.12.2017 kello on 15:02 »
Paljon KIITOKSIA kaikista neuvoista! Ongelma ratkesi itsestään eli se jumiutunut lukko avautui tänään noin klo 13 aikaan sillä avaimella, jolla sitä normaalisti käytän. Se avautui vielä tavallista herkemmin, kun olin sen illalla aseöljyllä voidellut. Avautuessa lämpötila oli noin +4 astetta, kun illalla ja aamulla oli muutama aste pakkasta. Ei se lukko silloinkaan jäässä ollut,  mutta ehkä ne lukon sisäkalut reagoivat lämpötilan muutoksiin keskenään eri tavoin.

Ennen lukon avautumista olin sopinut Karavaanarin tiepalvelun välittämän hinausliikkeen kanssa, että hinuri tulee klo 14 mennessä. Heillä on kuulemma menetelmät, joilla lukittujen autojen ovet saadaan auki. Ehdin peruuttaa sen tilauksen ennen kuin hinuri oli lähtenyt ajamaan minun luokse. Olin jo soittanut myös Raskoneen huoltoon, mistä kerrottiin, että Ducaton ikkunat eivät avaudu, jos pitää avaimen avauspainiketta pitkään painettuna. VW:ssä on sellainen ominaisuus. Olin sitä pitkää yhtäjaksoista painamista jo kokeillut, mutta halusin vielä varmistaa, pitääkö sitä painella tietty sarja, vaikkapa 3+2 kertaa tms.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:46
  • Kulkija
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #12 : 7.12.2017 kello on 16:01 »
Sopivalla liuskalla mittaisi, kuinka syvälle yleisavain menee (painamalla).
Sitten edelle sopiva pala ja oikea avain perään.

Ihan teoriaa, kunhan mietin.   8)

Varmaankin. Tämä ja tuo kertomani ruuvin vääntämisestä vain kertovat, miten helppoa asunto-osan lukoista on mennä sisään. Ammattilaisilla on piikit sitä varten.

Vahva suositus lisälukoille. Niissä on paljon hankalammat ja vahvemmat lukkopesät. Kaikkiin autoihin pääsee halutessa sisään, mutta hiljaa, nopeasti ja huomaamatta murtautumisen voi estää. Vaan tästä aiheesta kyllä juttua piisaa. Aloittaja onkin asiasta perillä, kun oli  hihnan virittänyt ohjaamoon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:46
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #13 : 7.12.2017 kello on 20:10 »
Vahva suositus lisälukoille. Niissä on paljon hankalammat ja vahvemmat lukkopesät. Kaikkiin autoihin pääsee halutessa sisään, mutta hiljaa, nopeasti ja huomaamatta murtautumisen voi estää.

Sitten kun on lisälukot, pitäisi saranapuoli tapittaa, tai laittaa Z-rauta.    :(

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: En pääse autooni sisään
« Vastaus #14 : 7.12.2017 kello on 20:14 »
Varmaankin. Tämä ja tuo kertomani ruuvin vääntämisestä vain kertovat, miten helppoa asunto-osan lukoista on mennä sisään. Ammattilaisilla on piikit sitä varten.

Vahva suositus lisälukoille. Niissä on paljon hankalammat ja vahvemmat lukkopesät. Kaikkiin autoihin pääsee halutessa sisään, mutta hiljaa, nopeasti ja huomaamatta murtautumisen voi estää. Vaan tästä aiheesta kyllä juttua piisaa. Aloittaja onkin asiasta perillä, kun oli  hihnan virittänyt ohjaamoon.

Sitten kun lukko kranaa tai avaimet hukassa ja sisään pitäis päästä  :)