rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: vaihe/nolla/maa  (Luettu 70715 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Autossa on pyörät
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #30 : 7.12.2017 kello on 15:38 »
Ja, kuka lämmittää sähköllä ::) Lisänä ehkä, mutta me ollaan päätetty aikaa sitten jotta kaasu on se millä lämmitetään, eikä ruveta elättämään alueen pitäjää sähköllä.
Puhu vaan omista käytännöistä, kuka hullu kantaa kaasua kun 22cnt maksaa töpselistä tuleva.
Lisäksi reissussa ollessa kun ainakin välillä sähkö kuuluu hintaan niin miksi ihmeessä käyttäisin lämmitykseen tai jääkaappiin kun sähkö kuuluu hintaan.
No kukin tavallaan

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 07:53
  • Eye never sleep
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #31 : 7.12.2017 kello on 15:40 »
Jaa, onkin sitten periaatekysymys. :-X Letkut vehkeiden mukaan :  ^-^
« Viimeksi muokattu: 7.12.2017 kello on 15:57 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:03
  • viva la France
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #32 : 7.12.2017 kello on 15:46 »
Se olisikin sekavaa kun Aakulle ja Bavarialle pitäisi olla luokiteltu erinormien mukainen kaapeli.
Kun ne ei tartte.
Paljon helpompaa on että se normin mukainen on mitoitettu normikäyttäjälle.
No varmaan sen takia kun "Euroopassa" ei yleensä ole mitään sähkölämmittimiä niissä.
Tuo riittää hyvin sille muunninlaatikkohäss äkälle mikä tekee seinäsähköstä 12v sinne kulkimeen.

Hyvä että löyty kaveri joka lait ja asetukset luulee tuntevansa ja tietävänsä millä kukin lämmittää.
Äkkiä kun mobilesta vilkaisin niin löytyi neljältä merkiltä toista tuhatta aldella varustettua joissa oli sähköpatruuna.
Eli jos ei asiasta tiedä, niin kannataako kirjoittaa mitää ?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #33 : 7.12.2017 kello on 15:47 »
Puhu vaan omista käytännöistä, kuka hullu kantaa kaasua kun 22cnt maksaa töpselistä tuleva.
Lisäksi reissussa ollessa kun ainakin välillä sähkö kuuluu hintaan niin miksi ihmeessä käyttäisin lämmitykseen tai jääkaappiin kun sähkö kuuluu hintaan.
No kukin tavallaan
En mä kanna vaan pullot tulee kaasupullo kotelossa, ja sinäkö taas määräät mitä täälä saa sanoa >:D Ampuu välillä nämä sinunkin jutut yli!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Autossa on pyörät
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #34 : 7.12.2017 kello on 16:12 »
Hyvä että löyty kaveri joka lait ja asetukset luulee tuntevansa ja tietävänsä millä kukin lämmittää.
Äkkiä kun mobilesta vilkaisin niin löytyi neljältä merkiltä toista tuhatta aldella varustettua joissa oli sähköpatruuna.
Eli jos ei asiasta tiedä, niin kannataako kirjoittaa mitää ?

Mutta kai ne Euroopankin Aldet tarttee ihan yhtä paljon amppeereita kuin muuallakin? En usko että eri ohmin lakia on olemassa.
Kuitenkin suomessa ja pohjoismaissa käytetään enemmän sähkölämmitystä kuin siellä lämpimämmissä seuduilla.
Ja oletan että jonkin lainen tieto on itsellä miten itse lämmitän. Sekä aika montakymmentä vuotta nähnyt muitten käyttävän.
Enkä jotain ompelulankaa kehtaa seinään kytkeä.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Autossa on pyörät
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #35 : 7.12.2017 kello on 16:15 »
En mä kanna vaan pullot tulee kaasupullo kotelossa, ja sinäkö taas määräät mitä täälä saa sanoa >:D Ampuu välillä nämä sinunkin jutut yli!
Osta happipullo hyperventilointiisi .
En ole määrännyt mitään, kirjoitit itse hyvin määräävästi jottei  kukaan käytä kuin lisänä. 
Ja, kuka lämmittää sähköllä ::) Lisänä ehkä, mutta me ollaan päätetty aikaa sitten jotta kaasu on se millä lämmitetään vaikka sekin maksaa, eikä ruveta elättämään alueen pitäjää sähköllä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:56
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #36 : 7.12.2017 kello on 17:17 »
Tässä nähdään se syy miksi kaikien pitää raahata paksua, jäykkää ja painavaa kaapelia mukana.
Koska on olemassa joku jolla on valtavan tehoinen sähkölämmitys matkamökissä ja vaimolla kahvin keitin.
Mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa....

Pitääkö siis jonkun sähköteknillisen syyn takia olla samanvahvuiset piuhat samassa verkossa? Vaikuttaako se oikosulkuvirta jotenkin tähän?
Vai tarkoittaako tämä samaa, jos vaadittaisiin saman kantavuuden omaavat renkaat mun retkuiluautoon, mitä isommissakin?

Onkohan mulla kotimökissä väärät piuhat, kun on 3 x 1,5 mm maakaapeli piharakennukseen? Pituutta sillä lienee 150 m. Sähkäri jotain mittaili ja sanoi riittävän vahvuuden. Mittailkohan sitten niitä oikosulkuvirtoja.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:01
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #37 : 7.12.2017 kello on 17:32 »
Tein tällaisen aiemmin, pitäskö tehdä paksummasta kysyy nimim "uusityhmä vaanari"

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:43
  • Epsoo
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #38 : 7.12.2017 kello on 17:34 »
Onkohan mulla kotimökissä väärät piuhat, kun on 3 x 1,5 mm maakaapeli piharakennukseen? Pituutta sillä lienee 150 m. Sähkäri jotain mittaili ja sanoi riittävän vahvuuden. Mittailkohan sitten niitä oikosulkuvirtoja.

Ettei vain ole piharakennuksessa omaa maaelektronia? No, ainakaan ei ole väliaikaisia liitäntöjä ko. puhassa, kuten matkamökkien kohdalla on.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #39 : 7.12.2017 kello on 17:50 »

Tämmöisen vaihdoin tuttavan kiukaalta 6kW eli virtaa haukkaa n 8A/vaihe. Kohta olisi saanut lukea lehdestä että sähköstä lähti tulipalo. Eristeet oli jo vioittunut ja mmj johtokin kovaa kopuraa kun kuumana käynyt.

Niin ja tuossa entinen työkaveri soitti kun oli käynyt lisäämässä jollekkin pistorasioita ja olikin kuivaustelineessä ja joissain koneissa rungossa jännite. Selvisi että oli isäntä itse tehnyt kytkennät vain johtojen värin perusteella (vanha värijärjestelmä) vaikka oli syyttänyt toista (syytöntä) urakoitsijaa. Eli annetaan ammatti ihmisten tehdä niille kuuluvat työt ja tehdään itse ne mitä laki sallii jos ollaan varmoja mitä ollaan tekemässä. Esim pistotulpan vaihto.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Autossa on pyörät
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #40 : 7.12.2017 kello on 17:58 »
Onkohan mulla kotimökissä väärät piuhat, kun on 3 x 1,5 mm maakaapeli piharakennukseen? Pituutta sillä lienee 150 m. Sähkäri jotain mittaili ja sanoi riittävän vahvuuden. Mittailkohan sitten niitä oikosulkuvirtoja.
Aikoinaan kun oli vanhat sähköt ja tolppa n 40metriä vaunulta. Vaunussa oli 2kw max , silti näkyi lumessa pitkä juomu missä kohti kaapeli kulkee.
No eipähän lyönyt vahingossa lumilapiolla siihen  :laugh: :laugh: :laugh:
Kaapeli oli 50 metrin peltikela. luultavasti 3x1,5

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.07.2022 kello on 15:20
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #41 : 7.12.2017 kello on 18:39 »
"Johdon paksuus ilmaistaan poikkipinta-alana/mm². Yleisimmät paksuudet ovat 0,5; 0,75; 1,0; 1,5; 2,5; 4; 6; 10; 16 ja 25 mm². Kaapelin virrankesto riippuu poikkipinta-alasta - tavanomaisissa olosuhteissa 1,5 mm²:n kuparijohdin kestää noin 10 A:n virran. Sähköjohtimen virrankeston ylittävä virta kuumentaa sähköjohdinta. Kuumeneminen on epäedullinen ilmiö sähkönsiirrossa. Sen takia sähköenergiaa muuttuu lämpöenergiaksi vähentäen siirron hyötysuhdetta. Kuumeneva sähköjohto voi olla myös turvallisuusriski ympäristölle tulipalon muodossa." Kukapa karavaanari alueen omistaja haluaisi maksaa tuosta lämpönä ilmaan heitetystä sähköstä joka ei vaunun mittarista näy johtohan kyllä kestää varmasti sen 3kw mut lämpöhukkaa tulee varmasti ja noissa kait yleisesti kuitenkin 16a Sulake joka riittää puskee 3680w ja hetkittäin yli riippuu minkä luokan Sulake niin siihen se johto ei vaan riitä. Ja jos alue ilmoittaa että pitää olla 2,5 johto ja itse ei sitä jaksa rahaa niin kannattanee varmaan mennä sinne missä riittää se kevyempi johto eikös?   
Aikoo paino eroavan 3x1,5 ja 3x2,5 johdolla on 0,05 kg metri 100 Metrin johto 5kg painavampi ei jäis ainakaan multa kantamatta

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:14.04.2024 kello on 07:53
  • Eye never sleep
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #42 : 7.12.2017 kello on 18:46 »
Tuon syöttökaapelipaksuu denhan määrittää tolppasulakkeen koko. Jos tolppasulake 16A niin syöttökaapeli oltava vähintään 2.5mm2. Tuohon se kai suositus perustuu, kun Suomessa tolpassa yleensä 16A sulake. Euroopassa tolpissa käytössä  yleensä 10A , jopa 6A sulakkeita. Jolloin syöttöletkukin voi olla 1.5mm2 paksuista. ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:56
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #43 : 7.12.2017 kello on 18:49 »
Ja jos alue ilmoittaa että pitää olla 2,5 johto ja itse ei sitä jaksa rahaa niin kannattanee varmaan mennä sinne missä riittää se kevyempi johto eikös?
Juurikin näin...

Mulle se on juuri se ja sama, koska en käytä verkkovirtaa alueilla, vaikka olisin sen saanut ilmaiseksi.
Yhden kerran olen viimeisen viiden vuoden aika kytkenyt ja senkin kerran vain kokeilumielessä. Talvisin sitä saattaisin tarvita, mutta kun sellaiseen ei ole kalustoa, eikä oikein hinkuakaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
  • Autossa on pyörät
Vs: vaihe/nolla/maa
« Vastaus #44 : 7.12.2017 kello on 18:59 »
Ja jos alue ilmoittaa että pitää olla 2,5 johto ja itse ei sitä jaksa rahaa niin kannattanee varmaan mennä sinne missä riittää se kevyempi johto eikös?   
Aikoo paino eroavan 3x1,5 ja 3x2,5 johdolla on 0,05 kg metri 100 Metrin johto 5kg painavampi ei jäis ainakaan multa kantamatta
Näinhän se on, jotkut on jo siellä ja huutelee omia käytäntöjään muille sääntönä  ::)

Tein tällaisen aiemmin, pitäskö tehdä paksummasta kysyy nimim "uusityhmä vaanari"
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Tuossa on "munaa" , kai jaksat kantaakin sitä  Thumb


Edit: Ihmettelen kun jotkut vaihtelee jopa ohjauspaneeleita sähköä priorisoiviin, korjauttavat kiertovesipumppuja , releitä jne sähköpatruunoihin, "kun kukaan ei sähköä tartte"  ::)
« Viimeksi muokattu: 7.12.2017 kello on 19:25 »