Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
vaihe/nolla/maa
kimi:
--- Lainaus käyttäjältä: MCL - 15.12.2017 kello on 12:26 ---Kuinka moni karavaanialueilla yöpyvä käyttää 3kW:n sähkölämmittimiä täysillä ja kuinka usein, sen sesonkikauden aikana, jolla useimmat alueet ovat avoinna? Todella harva!
Kuinka monella ei ole normaalin noin 2000W:n sähkölämmityslaitte iston lisänä vaunuissa tai autoissa yli 5 kW:n kaasulämmitystä? Todella harvalla!
Miksi noin 99,99% :)vuosittaisista yöpymisistä vastaavan karavaanarijoukon pitäisi maksaa 0,01% erityiset sähköntarvekustannu kset sekä taistella painavien ja kankeiden kaapeleiden kanssa?
--- Lainaus päättyy ---
Kuinka moni autoilija osaa käyttää autonsa valoja, tämä olisi kysymyksenä samanarvoinen kuin lämmittimien käyttö. Aika harva luultavasti edes muistaa perussäännöt sähköpuolelta. Meillä esim vaunuissa ja nykyään autossa lämmittimien termostaatit on säädetty sopivaan asentoon ja kuljin itse on sitten käyttänyt virtaa tarpeen mukaan. Vaikka sen lämmittimen ottoteho on säädettävissä, siihen tuskin kosketaan, miksi koskettaisiin jos se kerran toimii noinkin.
Käytännössä itse käytän 3 x 1,5mm2 johtoa pääosin, mukana kulkee myös paksumpi. Jos käyttäisin alueita toki käyttäisin sen paksumman jos näin vaaditaan.
T-Cat:
--- Lainaus käyttäjältä: MCL - 15.12.2017 kello on 12:26 ---Kuinka moni karavaanialueilla yöpyvä käyttää 3kW:n sähkölämmittimiä täysillä ja kuinka usein, sen sesonkikauden aikana, jolla useimmat alueet ovat avoinna? Todella harva!
Kuinka monella ei ole normaalin noin 2000W:n sähkölämmityslaitte iston lisänä vaunuissa tai autoissa yli 5 kW:n kaasulämmitystä? Todella harvalla!
Miksi noin 99,99% :)vuosittaisista yöpymisistä vastaavan karavaanarijoukon pitäisi maksaa 0,01% erityiset sähköntarvekustannu kset sekä taistella painavien ja kankeiden kaapeleiden kanssa?
--- Lainaus päättyy ---
Hep, ei ole meidän kulkineessa noin tehokasta kaasulämmitystä.
Hymer B 654:
MInun vaunu,joka on kausipaikalla niin kesällä kuin talvellakin ,on kytketty lämmitystolppaan jossa näytti olevan 16a sulake ,välijohtona on 10m 3x1,5 kumikaapeli (en tiedä miksi joillakin pitäisi olla keskustelun perusteella tärkeänä pidetty 50m) käytän vaunun lämmitykseen talvella niin 2kw kuin 3kw tehoa.Onko minun systeemi aivan oikein ? (ei välttämättä tarvi vastata,minä käytän kumminkin vaunuani näin ja sitäpaitsi tätä aihetta luettuani en tiedä tietääkö kukaan kysymykseeni oikeaa vastausta)!!!!
MarkoA:
3kW vaatii ehdottomasti 3x2.5mm² kaapelin. Virtaa kulkee n. 13A ja se ylittää 1.5mm² johtimelle sallitun.
Tuosta kaapelin mitasta olen kanssasi samoilla linjoilla. Mitä lyhyempi, sitä paremmin ylivirtasuojaus toimii.
MarkoA:
Huomautus vielä, että vaikka käyttäisi vain 2kW lämmitystä niin virta menee yli jos yhtäaikaa käyttää esim mikroa, kahvinkeitintä jne. Näitäkin kausipaikkalaiset yleensä käyttelee talvella.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta