Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
vaihe/nolla/maa
mjh48:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 9.12.2017 kello on 14:57 ---Jos maajohdin on poikki liityntäkaapelista, niin silloin vikavirtasuojasta ei ole hyötyä. Samoin maakaapelin ohuus vaikuttaa hidastavasti vikavirtasuojan toimintaan.
--- Lainaus päättyy ---
Vikavirtasuoja antaa suojaa nimen omaan sähköiskuja vastaan.
Se toimii vaikka maajohto ja suojamaa olisivat poikki, kun vikavirtasuojan meno- ja paluuvirta eivät ole samansuuruiset laukeaa suoja.
Kun koskee virralliseen johtimeen saaden sähköiskun meno ja paluuvirta eivät ole saman suuruisia ja nolla tai suojajohtimella ei ole siinä mitään tekoa.
Vikavirtasuoja ei auta nolla- ja vaihejohtimien väliseenoikosulkuun, siihen auttaa vain sulake taijohdonsuoja.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 9.12.2017 kello on 16:05 ---Jos maajohdin on poikki, mikään sähkölaite ei toimi.
Vikavirtasuojakytki n mittaa vaihejohtimen ja maajohtimen virtaa ja vertaa niitä toisiinsa. Jos ero on (tyypillisesti)yli 30mA, syöttö katkaistaan. Kaapelin poikkipinnalla ei ole merkitystä.
--- Lainaus päättyy ---
Sekoitat maan ja nollan toisiinsa, maajohto hoitaa maadoituksen (ja potenttiaalintasauk sen), nollajohdinta pitken menee taas sähkö.
--- Lainaus käyttäjältä: mjh48 - 9.12.2017 kello on 16:45 ---Vikavirtasuoja antaa suojaa nimen omaan sähköiskuja vastaan.
Se toimii vaikka maajohto ja suojamaa olisivat poikki, kun vikavirtasuojan meno- ja paluuvirta eivät ole samansuuruiset laukeaa suoja.
Kun koskee virralliseen johtimeen saaden sähköiskun meno ja paluuvirta eivät ole saman suuruisia ja nolla tai suojajohtimella ei ole siinä mitään tekoa.
Vikavirtasuoja ei auta nolla- ja vaihejohtimien väliseenoikosulkuun, siihen auttaa vain sulake taijohdonsuoja.
--- Lainaus päättyy ---
Kulkimessa vikavirtasuoja ei suojaa jos maajohto on poikki tms. (Maa puuttuu) Koska silloin ainoa potenttiaaliero on vaihe- ja nollajohtimen välillä, ja siitä ei vikavirtasuoja välitä.
RR:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 9.12.2017 kello on 16:52 ---Sekoitat maan ja nollan toisiinsa, maajohto hoitaa maadoituksen (ja potenttiaalintasauk sen), nollajohdinta pitken menee taas sähkö.
Kulkimessa vikavirtasuoja ei suojaa jos maajohto on poikki tms. (Maa puuttuu) Koska silloin ainoa potenttiaaliero on vaihe- ja nollajohtimen välillä, ja siitä ei vikavirtasuoja välitä.
--- Lainaus päättyy ---
Uskallan veikata että olet osittain väärässä.
Olin rivitalon toisessa kerroksessa, tikkaissa oli ehjät kumitassut, mulla oli ehjät ja viralliset kengät, työvaatteet ym. Noin 2 kk ollu sähkötöissä ja pitkän päivän loppupuolella mittasin et onko piuhoissa sähköä, mokomat langanpäät karkaili ni puristin sormineen vaiheen ja nollan mittarin mittapäihin kiinni. Vikavirta laukesi, en kuollu.
Uskoisin että vikavirta laukee kyllä kunhan se on autossa eikä tolpassa, tolpan vikis saattaa vielä toimia, ehkä jopa renkaiden kautta.
Yrjö:
--- Lainaus käyttäjältä: RR - 9.12.2017 kello on 17:09 ---Olin rivitalon toisessa kerroksessa, tikkaissa oli ehjät kumitassut, mulla oli ehjät ja viralliset kengät, työvaatteet ym. Noin 2 kk ollu sähkötöissä ja pitkän päivän loppupuolella mittasin et onko piuhoissa sähköä, mokomat langanpäät karkaili ni puristin sormineen vaiheen ja nollan mittarin mittapäihin kiinni. Vikavirta laukesi, en kuollu.
--- Lainaus päättyy ---
Oisko kuitenkin tikkaissa tai muualla olut pietä "vuotoa"? Niin pientä ei huomaa, eikä tuo 230 V. tapa joka iskusta kaikkia.
Minä kun en sähköhommista mittään tiiä, ihmettelin kun Arvo meillä ekaa vikavirtasuojaa kytki? Siihen ei tullut tuota kellanvihreää ollenkaan?
Aakku:
Mites se vikavirtasuoja toimii, jos mulla siellä retkuiluautossa olisi sellainen maadoittamaton sähkölaite....?
Vaikka joku hiustenkuivaaja, jossa ei ole maadoitettua töpseliä ja se menisi oikkariin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta