Tekniikkakeskustelut > Jääkaapit

Yksi talvisuoja - kumpaan reikään?

(1/9) > >>

Ossi66:
Mulla on tuossa vaunussa vain yksi jääkaapin talvisuoja ja toistaiseksi ei ole tarkoitus hommata toista. Kumpaan ritilän tuo olisi parempi laittaa? Olen käyttäny sitä itse ylemmässä ritilässä.

Tietoja tai mielipiteitä perusteluineen, kiitos  :)

MatsOnni:
Juuri noin, lämmin pääsee ulos, ulkoa kylmää vähemmän.

mike:

--- Lainaus käyttäjältä: MatsOnni - 19.10.2017     kello on 20:50 ---Juuri noin, lämmin pääsee ulos, ulkoa kylmää vähemmän.

--- Lainaus päättyy ---

Noin juuri, mut lämmin ei pääse ulos! Eiköhän sen noin päin pitäisi toimia!

K.E.V:
Alempaan, tällöin ei mene niin paljon pakkasta sisään ja lämpö pääsee vapaasta ritilästä ulos, senpä takia jotkut laittaa tuulettimiakin. Omassani ei edes yläluukkua saa peitettyä (lue ei tarkoitus) , se on katolla.

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 20.10.2017     kello on 07:58 ---Alempaan, tällöin ei mene niin paljon pakkasta sisään ja lämpö pääsee vapaasta ritilästä ulos

--- Lainaus päättyy ---

Öö... Lämmin ilma yleensä nousee ylöspäin joka tapauksessa. Nyt jos siellä ylhäällä ei ole tulppaa, pääsee se lämpö karkuun ja kyllä, sitä kautta tulee myös kylmää vastaavasti tilalle jos se virtaus sieltä alakautta ei riitä tuon tukkeen takia. Yläaukko tukittuna sen sijaan pitää sen lämmön siellä sisällä ja koska se lämpö nousee ylöspäin, ei se myöskään karkaa sieltä ala-aukosta. Se mitä tuolta ylhäältä sitten pääsee sitä ilmaa karkuun tukkeen reunoista, niin sen verran tulee vastaavasti sitä kylmää sieltä alhaalta tilalle, ei enempää ja näin ei systeemit pääse myöskään jäätymään liialliseen kylmään 8)

Vähän sama vaikka piipun savupellissäkin. Jos se on alhaalla, on sulla pellin tukittuasi se koko hormi kohta jääkylmänä. Jos pelti on ylempänä, niin vain se pellin yläpuolinen osa jäähtyy, alapuolisen pysyessä tulisijan lämpöisenä. Juuri tästä syystä wanhoissa taloissa ne pellit olikin sijoitettuina ihan katonrajaan ja niitä ohjailtiin sitten kettingeillä 8)

Eli lyhyesti: Jos sulla on vain yksi tuke noihin jääkaapin tuuletusaukkoihin, niin asenna se siihen ylempään ja homma toimii Thumb

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View