Matkailukeskustelut > Matkailu ulkomailla
Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
"Masi":
Onneksi olkoon🎆
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 24.09.2017 kello on 22:17 ---Su 24.9.
Onneksi sääennusteesta poiketen, tänääñ ei satanut. Muuten normaali näyttelypäivä.
Juhlajuoma Puolan valiolle, mikäli vihdoinkin hyväksyvät.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
--- Lainaus päättyy ---
Tältä päivältä unohtui, että ennen juhlajuomaa sain leirin suunnilleen kuivana talliin.
seppoko:
Ma 25.9.
Amulla säiliöiden täyttö ja tyhjennykset, koska suunnitelmana olisi yöpyä Stellplatzilla, jonka palveluita en tiedä. Ennen lähtöä vielä tarkistin tompasta, löytyykö matkan varrelta sopivaa kauppakeskusta. Olihan sidllä 13km:n päässä Auchan, jossa jää-, juoma- ja ruokakaapin täydennykset. Sitten matka jatkui kohti Tsekkiä. Ajatus oli yöpyä jossakin muualla, josta kohtuulyhytmatka kohteeseen, joka on edellä vinkattu Eagle mountains.
Olin löytänyt pienen järven rannalta kaksikin stellplatzia. Ajelin niistä paremmin opastettuun, tosin se oli tompassakin. Tässä on hieman järveen päin viettävä nurmikenttä. Kun olin ajellut sisään, portti aukesi automaattisesti, menin ihmettelemään maksuautomaattia. Viereeni tuli hollantilainen, joka ei ollut maksanut vielä. Sain maksettua vuorokauden, kun onnellisesti sattui olemaan 11€ käteistä. Hollantilaisella ei ollut kuin 20, hän sai 1,5 vuorokautta, kun koneelle ei voi määrittää muuta kuin rahalla asumisajan. Tuntuu oudolta, että ei voi maksaa kortilla tänä päivänä. Tuolla rahalla saa kemssan tyhjennyksen, juomavettä, wifin ja sähköä. Ihan riittävät palvelut. Pieni häiriö on ohi ajavasta liikenteestä, kun se menee15-20 metrin päässä. Tuntuu tosin hiljenevän illan mittaan.
seppoko:
Ti 26.9.
Vielä tuosta Stellplatzista. Hintaan sisältyvät palvelut: vesi, sähkö, wifi, jätteet, kemssan tyhjennys ja jätevesien poisto sekä näköala järvelle. Viedessäni jätteitä totesin, että joku oli johonkin aikaan käynyt alueella, koska roskis oli tyhjennetty. Liekö samalla tarkistanut, että oli maksettu.
Syötyämme lähdimme ajelemaan kohti edellä vihjattua kalliokohdetta. Matka kävi pienehköä tietä, hieman huonopintaistakin. Kiipesimme melko ylös, joten serpenttiiniä ja jyrkkiä kohtia riitti. Jyrkin mäki oli merkitty 18%:seksi. Vaan hyvin Ducato senkin selvitti.
Kohteestamme pitää kertoa pari pientä episodia. Ensimmäinen tuli parkkialueen portilla. Porttihenkilö halusi pysäköinnistä paikallista valuuttaa. Hän näytti minulle taulusta, että henkilöauto 100 ja matkailuauto 400 korunaa(?). Minä tarjosin pankkikorttia, se ei kelvannut. Siihen minä, että minulla ei ole ko. valuuttaa. Hän sanoi, että ajat parkkiin ja käyt vaihtamassa ja näytti, missä vaihtopaikka on. No, ajoin parkkiin ja lähdin kohti kantoria. Pysäköintikopin luona tämä henkilö vinkkasi minut luokseen ja näytti henkilöautomaksua, 100 samalla kertoen, että 5 euroa on sopiva. No sehän sopi minulle, kun 400 olisi kurssin mukaan n. 15€.
Toinen episodi tapahtui sitten puiston lippukassalla. Sinnekään ei kelvannut kortti, vaan piti mennä kantoriin vaihtamaan rahaa. Siis sinne. Siellä oli Visamerkit, siis ajattelin visalla ottaa rahaa. Ei käy, vaihdossa vain käteinen. Mutta paljastuikin, että liput voi ostaa kortilla. No hyvä kun ei tarvitse vaihtaa tarpeettomasti ylimääräistä valuuttaa. Kaksi lippua tuli maksamaan n. 5,50€, 140 korunaa.
Puistossa tuli käveltyä "jalat poikki". Ei sen takia, että matka oli pitkä, vaan portaita riitti ylös ja alas moneen kertaan. Kuvia en lähetä, vaan niitä voi katsoa tuosta edellä olevasta linkistä.
seppoko:
Ti 26.9. Osa kaksi, koska tein tämän päiväiset päivitykset jo kerran ja se lähti bittien taivaaseen. Tein sen tabletilla, jota en osaa/pysty kopioimaan ennen lähetystä.
Puistolenkin jälkeen nautimme ansaitut kahvit ja lähdimme ajamaan kohti seuraavaa Stellplatzia. Olin löytänyt jonkun kansallispuiston parkista paikan. Paikan nimi oli Karlow tjsp. Mutta päästyämme sinne totesin, että siellä on moniakin P-paikkoja, mutta kaikki enemmän tai vähemmän kaltevia. En saisi autoa mitenkään suoraan. Sitten löytyi hotelli, joka myöskin mainosti pysäköintiä. Niinpä ajoin sen parkkiin ja lähdin varmistamaan ja maksamaan respaan. Sehän kävi ja maksoi 7zl, siis vajaa 2€. Palveluja ei ollut muita kuin roskis ja portilla yöksi suljettu aitaus.
Vaan mitäpä muuta sitä osasi kaivatakaan.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta