Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Matkailuauto aloittelijalle
swan:
Ensimmäinen Matkailuauto harkinnassa, kokeneilta kysyisin neuvoa, puoli-integroitua ollaan mietitty, hintahaarukka n. 20-25t€, tarvittaessa voi vähän ylittyäkin, vuosi malli näyttäisi olevan 2003-2006 tuohon hintatasoon, riippuen kilometreistä ja varustelusta.
Perheeseen kuuluu 2 aikauista ja 2 lasta, pienin voi olla vielä vanhempien keskellä, ja jos olisi rekisteröity 5:lle, jos mummo lähtee tai joku kaveri joskus mukaan.
Käyttö olisi lähinnä viikonloppu reissuja ympäri vuoden ja kesällä pitempiä lomareissuja, sen lisäksi ajatuksena jos siinä voisi yöpyä pitkän työmatkan vuoksi 1-2 yötä/vk ympäri vuoden, sähkömahdollisuus työpaikalla.
05/2006 TM testissä oli hyvä vertailu Dethleffs oli niukasti pärjännyt, onko mistä vuosimallista alkaen ollut polystyreeni eristys, se on ilmeisesti parempi kuin styroxi.
Onko tuonikäisissä monesti kosteusvaurioita, tai alkavia, hyvä varmaan vaatia kosteusmittaus, yksityiseltä saisi edullisemmin mutta takuuta ei ole, varmaan yksityiseltä ostaessa voi sopia kosteusmittauksen, mitähän sellainen maksaa, koevuokraus mahdollisuus olisi hyvä esim. 1 yö.
Mikä ajankohta olisi paras hankintaan, keväällä varmaan parhaiten tarjontaa, mutta olisiko syksyllä hinnat halvimmillaan.
Mitä kannattaa yleensä huomioida tai mikä on välttämätön varustelu näille tarpeilla.
Joko:
Muutamia ajatuksia yleisesti koskien ei oikeastaan riipu onko vaunu vai auto:
-tuonikäinen, kuten oikeastaan minkäikäinen vain voi olla kuiva tai märkä eli kannattaa mitata ennen kauppaa.
-yksityiseltä ostettaessa kannattaa miettiä miten sen rahoittaa. Tällähetkellä pankkilaina ei ainakaan minulla ole kilpailukykyinen liikkeiden rahoitukselle. En ole ostanut vielä mitään mutta kysellyt sitäkin enemmän. Lahden messujen aikaan on monella liikkeellä rahoitustarjouksia parhaimmillaan 0.99 korolla käytettyihinkin. Yli 10v vanhan kulkimen kanssa tosin ei enää tuollaisia tahdo saada eli pitäisi olla sitten 07 tai uudempi. Vertailin vain kun rintajoupilla oli 0.99 korkotarjous uuteen hobbyyn niin vastaava 2v käytetty hobby olisi tullut pankkilainalla kalliimmaksi.
Yojimbo:
Meillä oli viime talvena / keväällä samanlainen ostotilanne. Päädyttiin vuoden 2006 Hymeriin Fiatin alustalla. Perällä kerrossängyt, alkovissa parisänky ja pöytäryhmästä saa varavuoteen. Mätsää teidänkin tarpeisiin. Vyöt kuudelle. Malli on Camp 524, jos googlata haluaa. Hymerissä on tuollainen vähän muista eroava eristys joka noiden kosteusjuttujen kannalta on parempi. Fiksummat täällä osaa kertoa enemmän.
Mitä tulee tuon ikäisiin autoihin, niin kyllähän niissä fiksattavaa riittää. Enemmän tai vähemmän, isompaa tai pienempää. Meidän autossa on korjattu yhden ikkunan sarana, vaihdettu molempien kattoluukkujen hyttysverhot ehjiin ja vaihdettu keittiön ja WC:n hanat. Lisäksi kävi heti alkuun merkkihuollossa jossa hoidettiin (ilmaiseksi) pari avoinna ollutta kampanjahuoltoa. Jättipä kesän pitkällä reissulla auto meidät kerran tienposkeenkin kun moottori alkoi nykiä ja sytytti moottorivalon. Suuttimissa oli jotain kytköshäiriöitä, jotka paikallisella korjaamolla saatiin poistettua, mutta pitää vielä viedä jonnekin asiaatuntevammalle taholle katsottavaksi jotta tulisi varmasti itse vika korjattua. Eli tarkkana kannattaa olla ja kaikki mahdollinen kokeilla ja tarkistaa, siis myös se että hanat toimivat. Myös kuuma vesi. Jos ei ole tankissa vettä, niin täyttämään säiliötä.
Varusteista sen verran, että olen itse nyt laittanut automaattisen kaasupullonvaihtaja n sekä kaasun ulosoton, mukavuusjuttuja molemmat. Ilmankin pärjää. Markiisia ei autossamme ollut, enkä sitä ajatellut kaipaavani, mutta tämä kesä kun on ollut yhtä sadetta, niin kyllähän se markiisikin nyt hankintalistalla on. Laajenee asuintila sateisemmallakin säällä. Lastenkin kanssa kun tuo sisätila on pitemmän päälle vähän ahdas...
Mautoilija:
Käy reissu vuokrapelillä ensin. Siinä tulee tuntuma mitä tarvitsee ja mitä ei. Toisen tarpeita on hankala arvailla.
Raksaus:
Käsittääkseni moni hieman ampuu harhaa ensimisen auton ostossa. Joten yksi vaihtoehto voisi olla ensin ostaa halvempi ja testata mikä itsellä toimii ja mikä ei. Esim kesäksi halpaa ja vanhempaa jonka vaihto uudempaan sitten tarkemmin asiaa pohtineena. Myös vuokraus on hyvä tapa selvittää omia tarpeita, mutta hieman pintapuolinen. Jostakin kai saa sovittua vuokrauksesta ja jos mätsää niin vuokrahinta tai osa siitä lasketaan kauppahintaan. Willoin on mahdollista vielä perääntyä halutessaan ja myyjäkin saa jotain jos näin käy.
Yksi oma vinkki on että jokaiselle valmis peti eli ei sellaista vaihtoehtoa jossa on kaksi valmista petipaikkaa ja loput tehtävä pöydästä. Tähän oivallukseen olen itse ainakin ollut äärimmäisen tyytyväinen. Ajatuksena oli meillä myös nuo varapaikat, mutta ei ole ollut käyttöä toistaiseksi ja petaamatta on jäänyt.
Se mitä itse en ottanut huomioon ostaessani oli että ulkotavaroille olisi hyvä olla tila jonne pääsee käsiksi suoraan ulkoa. Ja että rekisteriotteen omapaino ei pitänytkään yhtä todellisuuden kanssa. Jos haluat sen tietää niin auto puntarille.
Seuraavaa autoa suunnitellessa lisäyksenä vanhaan vaatimuslistaan on siis takatalli riittävällä koolla ehkä polkupyörille ja tarpeeksi kantavuutta. Vaatimuslistalta poistunee b-korttivaatimus ja lisään budjettiin c1-kortin hankintakustannukse t. Täm juurikin tuon painon takia.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta