Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Kaluston kunnossapidosta ja säilytyksestä keskustelua
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 25.07.2017 kello on 10:24 ---Ostaja arvostaa pitkälti juuri sitä jos kalusto ollut suojassa, aurinko haalistaa maalipintaa ja haprastuttaa niin ikkunoita, kattoluukkuja kuin tiivisteitäkin. Ja kun kalusto on hyvässä iskussa niin se myös myydään alta aikayksikön. Mun aiempi Adria kerkesi olla nettikaravaanissa vain pari päivää kun se oli jo myyty. 8)
Tässä vaiheessa voin jo laskea yhden käden sormin ne orggilaiset jotka miettivät sitä että kirjoittaisinko vastakommentiksi että "ulkokäyttöönhän nämä on tehty" ... joo, onhan moottoripyörätkin ja harrasteautotkin mutta harva niitäkään säilyttää ulkona. 8)
Mikset pitäisi siis hyvää huolta kalustostasi, eikös karavaanarius ole harrastus, joten voi sitten ajatella säilyttävän niin matkailuvaunua kuin -autoakin harrasteajoneuvona. Tuskin ainakaan kukaan tätä lomailua työkseen tekee ? Ymmärrän heitä joilla ei ole tilaa kaluston suojaamiseen mutta onhan niitä talliosakkeitakin.
Tätä kannattaa miettiä itsekunkin. Thumb
--- Lainaus päättyy ---
Joo tässä on se asian oleellisuus.
Ulkokäyttö on aivan eriasia kuin ulkosäilytys.
Ps. Juuri tultiin kotona käymässä, pyykin pesu, nurmikon leikkuu ja huomenna eteenpäin. Autoa ei edes koukusta irroteta.
ihaa:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 25.07.2017 kello on 10:31 ---Autoa ei edes koukusta irroteta.
--- Lainaus päättyy ---
Kiinnitti huomioni tuo pussimarkiisi, eikö ollut mahdollisuutta laittaa koko seinän mittaista markiisia, onko sisäpuolella jokin este miksei pitempää voinut laittaa ?
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 25.07.2017 kello on 10:48 ---Kiinnitti huomioni tuo pussimarkiisi, eikö ollut mahdollisuutta laittaa koko seinän mittaista markiisia, onko sisäpuolella jokin este miksei pitempää voinut laittaa ?
--- Lainaus päättyy ---
Hyvä kysymys.
Silloin kun tuon teltan ostin, se oli suurin markiisiteltta, mitä silloin oli markkinoilla. Ja 5 vuotta sitten, ei oikein muita markiisitelttoja edes ollut.
https://karavaanari.org/index.php?topic=4159.45
Nyt suurin taitaa olla 5 metrinen, tuo minun markiisiteltta on 4.5 metrinen, joka on riittänyt, sekin vallan mainiosti.
Ja siis nyt puhutaan markiisiteltasta, ei pelkästään pussimarkiisista. Markiisiteltassa mukana on kaikki sivuseinät ym. Erittäin kätevä, mitään muuta telttaa en tule jatkossakaan laittamaan.
Tuohon LMC kylkeen voisi sopia jopa 6 metrinen markiisi.
Alan:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 25.07.2017 kello on 10:24 ---Tässä vaiheessa voin jo laskea yhden käden sormin ne orggilaiset jotka miettivät sitä että kirjoittaisinko vastakommentiksi että "ulkokäyttöönhän nämä on tehty" ... joo, onhan moottoripyörätkin ja harrasteautotkin mutta harva niitäkään säilyttää ulkona. 8)
--- Lainaus päättyy ---
Minä toteaisin, että käyttöön nämä on tehty ja sen vuoksi 99,9% on investoinut kalustoon, että sitä käytetään käyttö edellä. Se on sinä, jolle laite oli "harrasteajoneuvo". :D
Tottakai hyvä säilytys on positiivinen asia (ja vähäinen asuminen sekä kilometrit myös), mutta käyttämättömyydellä kin on rajansa. Vuosia käyttämätön laite alkaa myös hapantua tietyiltä osiltaan. Jarruista ja tiivisteistä alkaen. Todennäköisesti myös Alde, jos se on kokonaan käyttämättä, liekö Truma niinkään (osaisiko MJO vastata tähän?).
Omaani olen huoltanut tavanomaisesti, jollaisesti se myös on kulunut - ei paljon, mutta näkyy 8 vuotta jossain. Enemmän ulkoa kuin sisällä, koska sillä on ajettu, vaan ei käytetty reissujen ulkopuolella asuntona.
SilSam:
Itsellä on vaunun kanssa se periaate että jos jotain rikkuu niin se laitetaan HETI kuntoon. Jos ei heti korjata niin kohta rikkinäinen asia ei edes haittaa.
Esimerkkinä nyt matkalla hajosi vaunun oven kahvamekanismi. Googlesta lähin huolto ja uusi kahva itse paikkallensa. Vika oli päällä alle 12 tuntia.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta