rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta  (Luettu 51010 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #60 : 22.11.2017 kello on 15:41 »
Tyhmänä kysyn: mikä on tässä nyt tämän verottomuuden tavoite?

Verohan on jo maksettu, palautusta siitä?
Autoverohan mun Portterissa on toki maksettu. Mutta matkailuauton ja henkilö/tila-auto käyttövoimavero tulee maksuun vuosittain, jolloin matkailuauto on fiksumpi vaihtoehto.

Tässä menee siis termit/verot ja tavoitteet helposti sekaisin. Itse olen rakentamassa täyden autoveron matalaa matkailuautoa, jossa on siis matkailuauton käyttövoimavero.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #61 : 22.11.2017 kello on 16:57 »
Autoverohan mun Portterissa on toki maksettu. Mutta matkailuauton ja henkilö/tila-auto käyttövoimavero tulee maksuun vuosittain, jolloin matkailuauto on fiksumpi vaihtoehto.

Tässä menee siis termit/verot ja tavoitteet helposti sekaisin. Itse olen rakentamassa täyden autoveron matalaa matkailuautoa, jossa on siis matkailuauton käyttövoimavero.
Elikä kyse on siitä, että ensi kesänä astuu voimaan laki, joka poistaa alennetun, eli pakettiauton tasoisen dieselveron kevyiltä matkailuautoilta. Painorajana tulee olemaan 2500kg omamassaltaan.
Minunkin jo tehtaalta matkailuautoksi rakennettuun korkeaan matkailuautoon tulee henkilöauton dieselvero. Painoa kun on vain 2460kg.


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #62 : 22.11.2017 kello on 17:22 »
Elikä kyse on siitä, että ensi kesänä astuu voimaan laki, joka poistaa alennetun, eli pakettiauton tasoisen dieselveron kevyiltä matkailuautoilta. Painorajana tulee olemaan 2500kg omamassaltaan.
Minunkin jo tehtaalta matkailuautoksi rakennettuun korkeaan matkailuautoon tulee henkilöauton dieselvero. Painoa kun on vain 2460kg.
Onko tästä ihan mustaa valkoisella jossain? Koskeeko tämä myös täyden autoveron "matalia" matkailuautoja?

Olen kyllä seuraillut/lueskellut noita erinäisiä lööppejä, mutta kovin tarkasta en ole saanut kiinni siitä miten tämä vaikuttaa näihän täydenautoveron matkailuautoihin, eli miten niiden vaatimukset tulevat muuttumaan jos ne ylipäätään muuttuvat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #63 : 22.11.2017 kello on 17:40 »
Onko tästä ihan mustaa valkoisella jossain? Koskeeko tämä myös täyden autoveron "matalia" matkailuautoja?

Olen kyllä seuraillut/lueskellut noita erinäisiä lööppejä, mutta kovin tarkasta en ole saanut kiinni siitä miten tämä vaikuttaa näihän täydenautoveron matkailuautoihin, eli miten niiden vaatimukset tulevat muuttumaan jos ne ylipäätään muuttuvat.
Lakiehdotushan se on vasta....

Ei yleensä savua ilman tulta. Lakiehdotus on nyt käsittelyssä ja tulisi ehkä voimaan 1.7.18.
https://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #64 : 22.11.2017 kello on 17:54 »
Lakiehdotushan se on vasta....

Ei yleensä savua ilman tulta. Lakiehdotus on nyt käsittelyssä ja tulisi ehkä voimaan 1.7.18.
https://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html
Tässä nyt taitaa olla taas puurot ja vellit hieman sekaisin, tai sitten olen itsekin jo sekaisin.

Mielestäni tuossa ISsän juttussakin puhutaan vain niistä verovapaista "korkeista" matkailuautoista, joita nyt on tehty paljon mm. Sprinttereistä. Uudituksessa noiden verovapaiden matkailuautojen omamassaksi on ehdotettu tuota 2500kg rajaa. Itse olen tässä rakentamassa täyden autoveron matalaa matkailuautoa, joten mielestäni nuo vaatimukset eivät koska tätä. IS:sän jutussa on kuvissa kyllä Volkkarin multivani, mutta eihän tuollainen matala multivani ole nykyisinkään autoverosta vapaa, joten siinä mielessä jutun kuvitus ei kyllä vastaa lainkaan tekstiä.

Alla vielä linkki tuohon muutos ehdotukseen sekä lainaus noista ehdotetuista vaatimuksista (löytyy sivulta 23). Nämä siis koskevat niitä verosta vapaita "korkeita" matkailuautoa, eikä mielestäni täyden autoveron matalia matkailuautoja.

"21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin
vapaa pelastusauto ja sairasauto.
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka
oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa
ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään
1,9 metriä alueella, jonka leveys on vä-
hintään 0,4 metriä ja pituus vähintään
1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.
Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden
lisäksi auton majoitustilojen varustukseen
tulee vähintään kuulua tukevasti kiinnitettynä
jääkaappi, vesipiste ja majoitustilan
lämmitin.
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma
massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on
verosta vapaa.
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja
L6e-luokan ajoneuvo.
"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/6b7163ca-bc77-4c35-b518-93b59587f9a1/168d2d57-376e-4185-abad-f019ca4e28b2/LAUSUNTOPYYNTO_20170817075000.PDF

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #65 : 22.11.2017 kello on 18:27 »
Tässä nyt taitaa olla taas puurot ja vellit hieman sekaisin, tai sitten olen itsekin jo sekaisin.

Mielestäni tuossa ISsän juttussakin puhutaan vain niistä verovapaista "korkeista" matkailuautoista, joita nyt on tehty paljon mm. Sprinttereistä. Uudituksessa noiden verovapaiden matkailuautojen omamassaksi on ehdotettu tuota 2500kg rajaa. Itse olen tässä rakentamassa täyden autoveron matalaa matkailuautoa, joten mielestäni nuo vaatimukset eivät koska tätä. IS:sän jutussa on kuvissa kyllä Volkkarin multivani, mutta eihän tuollainen matala multivani ole nykyisinkään autoverosta vapaa, joten siinä mielessä jutun kuvitus ei kyllä vastaa lainkaan tekstiä.
Taidat olla oikeassa...

Elikä kaikki autot, jotka saadaan muutoskatsastettua matkailuautoiksi, saavat alennetun käyttövoimaveron.
alle 2500 kg pakuja ei enää jatkossa kannata muuttaa matkailuautoksi, koska niihin tulisi henkilöauton täysimääräinen autovero.
Olisiko jotenkin noin?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:24
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #66 : 22.11.2017 kello on 19:03 »
molemmat on oikeassa. puhutte vain eri asioista :)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #67 : 22.11.2017 kello on 21:51 »
Taidat olla oikeassa...

Elikä kaikki autot, jotka saadaan muutoskatsastettua matkailuautoiksi, saavat alennetun käyttövoimaveron.
alle 2500 kg pakuja ei enää jatkossa kannata muuttaa matkailuautoksi, koska niihin tulisi henkilöauton täysimääräinen autovero.
Olisiko jotenkin noin?
Käsittääkseni se menee juuri noin. Toki tuollaisen alle 2500kg pakun tai tila-auton voi jatkossakin muuttaa matkailuautoksi, mutta silloin vaan tule se autovero, eli se kertaalleen matksettavä könttä matksettavasti.  Etuna tuossa on se, että jos auto on diesel-käyttöinen vähentyy se vuosittainen käyttövoimavero huomattavasti siinä vaiheessa kun auto on liikenteessä matkailuautona.

Itse näkisin, että aika monella pienellä perheellä tai aktiisella harrastajalla voisi olla hyvinkin käyttöä jatkossakin noille alle 2500kg täyden autoveron "retkeilyautoille".

Näissä jutuissa menee helposti sekaisin:
a) Matkailuauton autovero tai verottomuus - joka on siis se könttä summa, joka matksetaan uudesta autosta tai mahdollisen muutoskatsastuksen seurauksena.
b) Käyttövoimavero - joka maksetaan esim. diesel-autoista vuosittain.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #68 : 22.11.2017 kello on 22:06 »
Tai b-kohta pitäisi olla ajoneuvovero:

Trafi:
Lainaus
Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #69 : 22.11.2017 kello on 23:47 »
    Käsittääkseni se menee juuri noin. Toki tuollaisen alle 2500kg pakun tai tila-auton voi jatkossakin muuttaa matkailuautoksi, mutta silloin vaan tule se autovero, eli se kertaalleen matksettavä könttä matksettavasti.  Etuna tuossa on se, että jos auto on diesel-käyttöinen vähentyy se vuosittainen käyttövoimavero huomattavasti siinä vaiheessa kun auto on liikenteessä matkailuautona.

    Itse näkisin, että aika monella pienellä perheellä tai aktiisella harrastajalla voisi olla hyvinkin käyttöä jatkossakin noille alle 2500kg täyden autoveron "retkeilyautoille".

    Näissä jutuissa menee helposti sekaisin:
    a) Matkailuauton autovero tai verottomuus - joka on siis se könttä summa, joka matksetaan uudesta autosta tai mahdollisen muutoskatsastuksen seurauksena.
    b) Käyttövoimavero - joka maksetaan esim. diesel-autoista vuosittain.

     No, sotken lusikkani tähän asiaan seuraavasti. Tuota 2500 kg ehdotonta rajaa voi mahdollisesti muuttaa jos kyseessä on 3 hengen pakettiauto, pudottaa yhden istuinpaikan pois jos kyse on muutamasta kymmenestä ylimääräisestä kilosta jollon saa auton tuohon 2500kg.....Ajelee vaimon / tyttöystävän kanssa kahdestaan...

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:24
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #70 : 23.11.2017 kello on 13:04 »
    Käsittääkseni se menee juuri noin. Toki tuollaisen alle 2500kg pakun tai tila-auton voi jatkossakin muuttaa matkailuautoksi, mutta silloin vaan tule se autovero, eli se kertaalleen matksettavä könttä matksettavasti.  Etuna tuossa on se, että jos auto on diesel-käyttöinen vähentyy se vuosittainen käyttövoimavero huomattavasti siinä vaiheessa kun auto on liikenteessä matkailuautona.

    Itse näkisin, että aika monella pienellä perheellä tai aktiisella harrastajalla voisi olla hyvinkin käyttöä jatkossakin noille alle 2500kg täyden autoveron "retkeilyautoille".

    Näissä jutuissa menee helposti sekaisin:
    a) Matkailuauton autovero tai verottomuus - joka on siis se könttä summa, joka matksetaan uudesta autosta tai mahdollisen muutoskatsastuksen seurauksena.
    b) Käyttövoimavero - joka maksetaan esim. diesel-autoista vuosittain.
    2500kg minimi paino tulee lisäksi vaatimuksiin sängyn ja keittomahdollisuude n kanssa. juuri sen takia ettei jatkossa tila-autoja tai pikku busseja muuteta matkailuautoksi pienemmän käyttöveron takia.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:24
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #71 : 23.11.2017 kello on 13:06 »
    No, sotken lusikkani tähän asiaan seuraavasti. Tuota 2500 kg ehdotonta rajaa voi mahdollisesti muuttaa jos kyseessä on 3 hengen pakettiauto, pudottaa yhden istuinpaikan pois jos kyse on muutamasta kymmenestä ylimääräisestä kilosta jollon saa auton tuohon 2500kg.....Ajelee vaimon / tyttöystävän kanssa kahdestaan...
    muuten hyvä. painon pitää olla yli 2500kg, pitäisi lisätä kokonaispainoa ei vähentää.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #72 : 23.11.2017 kello on 13:12 »
    Itse kanssa ihmettelin, että miten istuimia poistamalla pystyisi nostamaan kokonaispainoa.

    Kokonaispainon laskemisessa en kyllä näe mitään ideaa.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #73 : 23.11.2017 kello on 13:24 »
    2500kg minimi paino tulee lisäksi vaatimuksiin sängyn ja keittomahdollisuude n kanssa. juuri sen takia ettei jatkossa tila-autoja tai pikku busseja muuteta matkailuautoksi pienemmän käyttöveron takia.
    Siis eihän tuo 2500kg paino raja mielestäni koske jatkossakaan noita täyden autoveron tila-autoja tai bikku busseja, joista on aikanaan tuo autovero maksettu. Oman tulkintani mukaan tuo 2500kg raja tulee siis koskemaan niitä verovapaita korkeita matkailuautoja joita nuo Sprintterit yms. ovat.

    Tuossa aikaisemmin linkittämässäni autoverolain kohdan 21§ ehdotuksessa puhutaan nimenomaan niistä korkeista verottomista matkailuautoista joita muutos siis tulisi koskemaan, mielestäni tuo muutos ei siis koske noita matalia täyden autoveron matkailuautoja.

    Jotenkin nyt tuntuu, että tässä puhutaan eriasioita tai sitten tulkinnat menevät vaan todella pahasti ristiin.

    Mielestäni siis Matkailuauto tyypit ovat seuraavat ja niiden vaatimuset olisivat hahmotelman mukaan seuraavat:

    Autoverosta vapaa matkailuauto:
    Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.
    Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee vähintään kuulua tukevasti kiinnitettynä jääkaappi, vesipiste ja majoitustilan lämmitin.


    Sitten on vielä se täyden veron matkailuauto, josta tuossa uudessa esityksessä ei ole mainintaa, joten voisi oletettavaa, että sen vaatimukset pysyvät muuttumattomina.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:25.01.2022 kello on 07:19
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #74 : 23.11.2017 kello on 13:41 »
    Casual, juuri näin mitä kirjoitat. Täällä on puurot ja vellit totaalisen sekaisin verojen suhteen ja näyttää lakiehdotuksetkin olevan jo vaatimuksia :D