rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta  (Luettu 51015 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #30 : 28.07.2017 kello on 23:54 »
Onkos porterissa ulkokuoressa mitään korkeaa muovilistaa ei taida olla? Ajattelen että sen kohdalta olis hyvä hoitaa läpiviennit ja vesisäiliö täyttöaukko. Jos haluaa joskus varusteet poistaa niin liimalla lätkä peltiin ja uus reiätön muovilista päälle. Näin olen ajatellut omaan sprinteriin tehdä paikan sähköpistokkeelle. Laitan pistokkeen lyhimpään listaan joka on halvin ostaa uutena. Kahta liukuovea ei minusta tuontakia kannata ottaa. Saat helpommin kalusteita kiinni ehjään seinään. Saisko vietyä putkella apukuskin penkin sivusta sinne taakse? Onnistuis siitä täyttää kun jollain vaikka 30mm halkaisijaltaan olevan putken vetäistä vesisäiliöltä tuohon jääkaapin taakse reunaan ja siihen korkki päähän.
Mulla on tarkoituksena rakentaa tästä enemmän sellainen "off grid" camper, joten sähköliitännän ajattelin hoitaa tarvittaessa ihan C-tecin/defan laturilla, jonka saa tarvittaessa kiinni akkuun. Ehkä kätevintä olisi sellainen defan yhteyteen kytketty ylläpitolaturi, jotta sitä voisi käyttää tarvittaessa myös talvella akkujen lataukseen, lämmityshän näissä hoituu varman monesti weberillä.

Myöskään vedelle en ajatellut tehdä erillistä läpivientiä, koska tankit saa kyllä täytettyä/tyhjennettyä myös esim sivuoven kautta. Tuo repsikan (tai oikeastaan kuskin, koska kuva on väärinpäin) penkin vierestä tapahtuva täyttö voisi olla kyllä ihan fiksu, mutta poistovedelle pitäisi tällöin keksiä joku muu systeemi. Käytettyä aihiota katsellessa joutuu varmaan monessa kohtaa hieman tinkimään, joten tuo kuskin puoleinen sivuovi on juuri yksi niistä, pitänee siis sopeutua siihen sitten tulevan aihon mukaan.

Oikeastaan ainoat läpiviennit, jotka tarvitsee tehdä on aurinkopaneelin piuhoille (ellei valmiina löydy sopivia), sekä mahdollisesti poistoilmapuhaltime lle. Matalaprofiilisia kattoluukkuja/tuulettimia olen myös koittanut etsiä, mutta aika vähän niitä tuntuu olevan saatavilla. Varmaan aluksi tuuletuksen voisi hoitaa seuraavilla tempuilla, mutta kokemuksen kautta sitten varmaan selviää, että tarvitaanko esim tota poistoilmapuhallint a vielä tehostamaan ilmanvaihtumista.
*Multivan/california avattava sivuikkuna (tämä tulisi kätevästi juuri keittimen kohdalle, mutta ovat aika kalliita)
*Airlock (http://www.eurotete.com/en/camperizacion-accesorios/air-lock-volkswagen-vw-t5-t6-viano-vivaro-trafic-door-rear/)
*Etuikkunoita rakoiselleen (kevät/kesä)

Pahimpana ongelmanhan tuo kondensio on sitten talvella, jolloin muutenkin pitää katsoa eristys/lämmitys tarkemmin kuntoon.


Olen tässä myös päätymässä aurinopanelin osalta siihen, että sellainen joustava voisi olla paremin, koska sen saisi suoraan kattoon kiinni, jolloin se olisi todella huomaamaton, eikä lisäisi auton korkeutta lainkaan. Tarjontaa näissä paneleissakin tuntuu olevan aivan loputtomasti, jotan hyvin hinta-/laatusuhteen löytäminen ei ole aivan helppoa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
« Vastaus #31 : 29.07.2017 kello on 00:10 »
Monelleko henkilölle tämä on nyt suunniteltu....?

Jos takaa jättää hyväksytyt istuimet pois, niin saisi kolmelle. Euroopan matkaa ei kyllä mieli mennä kolme vierekkäin.
Tuolla askeettisuudella tekisin itse, tai olen joskus tehnytkin, väliaikaisen retkeilyauton pakettiautosta. Ei siis mitään muutoskatsastusta ja reissun jälkeen halutessaan kalustus varastoon.
Minkälainen on ruuanalaittotarve. Pienellä porukalla ei kannata mitään täyskeittiötä varustaa. Itselläni on kaasuhella, mutta en ole sitä kertaakaan käyttänyt pariin vuoteen. Kaikki vähäinen kokkaus on tapahtunut akkusähköllä, elii lähinnä kahvinkeiito.
Pidemmille reissuille tällä tulisi varmasti lähdettyä kaksistaan, eli ne viikkojen Euroopan reissut tulisi tehtyä siten, että kyydissä, ruokailemassa ja nukkumassa on kaksi. Näille reissuille pitäisi sitten saada myös ne kaksi fillari mukaan (sisälle), jotta kalliit pyörät pysyvät tallessa jos liikumme jalan esim. isommissa kaupungeissa. Tätä varten olen piirretty tuon pedin alle 120cm*170cm*45cm laatikon, jonka sisään kaksi fillaria mahtuu mukavasti kun etukiekon ottaa irti. Tämän laatikon saa sitten vedettyä takakautta ulos ja se toimisi muutenkin kätevänä lastausapuna arkikäytössä.

Mun suunnitelmat rupeaa hieman tökkimään siinä kohtaa, kun tällä samalla autolla pitäisi heittää harrastereissuja 2-4 kaverin kanssa. Myös tällöin pitäisi saada fillareita/ahkioita/suksia yms. mukaan ja vähintään kaksi pitäisi saada sisälle nukkumaan (pari muuta voi nukkua teltassa). Tuollainen hyväksytty rock and roll -peti  tai multivanin takapenkki toisivat kyllä mukavasti matkustuspaikkoja, mutta rakenteestaan johtuen niiden alle ei saa enää harrastekamoja pakattua kunnolla. Toisaalta näitä reissuja varten voisi sitten hankkia vaikka suksiboxin ja/tai takatelineen fillareille.

Yksi vaihtoehto olisi se, että pitkiä Euroopan reissuja varten olisi erikseen tuo custom sänky ja harrastekäyttöä (+vähäiset arkiajot) varten olisi sitten vaikkapa edessä 1+1 paikat ja takana vaikka pari penkkiä caravellesta/multivanista.

Kaikiaan mulla on tässä käsillä vähän hankala yhtälö, kun haluan liikaa ominaisuuksia ja käyttötapauksia yhteen pakettiin  :o

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #32 : 29.07.2017 kello on 00:12 »
    Työkaveri laitatti omaan transporter t5 tuon avattavan ikkunan liukuoveen. Maksoi asennettuna noin 300e. Tosiaan en miettinytkään että se vesitäyttö tulee totta tosiaan sitten kuskin oven kautta. Saisko sen jäteveden vedettyä pohjan läpi? Sielä saattaa olla valmiita vedenpoistoreikiä tms mistä vain tulppa pois ja letku läpi. Kuulahana sitten sisäpuolelle mistä laskea säiliö tyhjäksi.Olen miettinyt sprinteriin kans tuota vesijärjestelmää mut toistaiseksi ollaan pärjätty hanallisella irtokanisterilla.

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #33 : 29.07.2017 kello on 00:20 »
    Eikö se auto saisi mitenkään olla crafter?  (Tai sprinter tai joku muu). Meillä on toi korkea ja keskipitkä sprinter joka on 6m pitkä. On emännän päivittäinen kauppakassi ja itse ajelen henkilöautolla. Syystä että muksun ja koirien kanssanne kulkee niin ei ole milloinkaan tarvinnut miettiä että mitenkä sovitaan kaikki kyytiin. Hattuhyllyllä on 120cm leveä sänky poikittain ja takatilaan jää senverran että sopii sinne ne polkupyörät yms heittämällä. Olen suunnitellut tuohon omaani keittiö modulia jonka sais nostaa sivuoven puolelle. Vain sähkö tulisi pistokkeella muuten tuossa modulissa olis allas, induktio taso ja alla vesisäiöiöt. Tuon vois ottaa reissulle mukaan ja arkikäytössä sen voi jättää kotiin varastoon. Ymmärrän toki että jos esim asuu kerrostalossa minkä parkkihalliin sprinter kokoluokan auto ei mahdu niin eipä semmosta huvita kyllä ostaa. Emäntä on tuolla nyt yli puolivuotta kiertänyt kaupungin keskustaa ja kauppojen parkkipaikkoja ja käyny koiraa uittamassa jossain vanhalla soramontulla. Yhtään kolhua siihen ei ole tullut että ei se nyt mahdoton ole käsitellä. Me vaihdettiin vito tuohon ja ei se nyt niin kamalasti isommalla autolta tunnu ajoltaan.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #34 : 29.07.2017 kello on 11:33 »
    Myös tällöin pitäisi saada fillareita/ahkioita/suksia yms. mukaan

    Fillareitahan voi kulettaa myös katolla.
    Markkinoilta löytyy hyviä telineitä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:56
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #35 : 29.07.2017 kello on 11:53 »
    Fillareitahan voi kulettaa myös katolla.
    Markkinoilta löytyy hyviä telineitä.
    Riippuu kai niiden fillareiden arvosta...

    Mulla on Transporterin oma pyöräteline takaovessa johon mahtuu pari pyörää. MP:n paksulla ketjulla lukittuina.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #36 : 29.07.2017 kello on 11:59 »
    Riippu kai niiden fillareiden arvosta...

    Mulla on Transporterin oma pyöräteline takaovessa johon mahtuu pari pyörää. MP:n paksulla ketjulla lukittuina.
    Itse tosiaan tykkäisin tosiaan kuljettaa fillareita enemmän sisällä. Meillä on "käyttöfillarit" n. 1.5k€ per kappale ja harrasrepyörät n. 3k€ per kappale. Harrastereissuilla noi pyörät nyt vielä menisi telineissä, kun silloin joku on aina vahtimassa, mutta mm. noilla pidemmillä reissuilla pyörät olisi saatava sisälle talteen, jotta ne ovat aina turvassa jos auton pysäköinti lautalle, kaupalle, autotalliin...

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:16.08.2022 kello on 09:37
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #37 : 29.07.2017 kello on 20:18 »
    http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=1835.
    Tällainen versio toiminut hyvin eikä katsastajakaan ole koskaan puuttunut rakenteisiin. Ainoana ongelmana olen pitänyt patjojen säilytysmahdollisuu tta kun ne sentin paksuiset retkipatjat alkaa olla vanhalle selälle liian askeettiset :(

    *****
    • Päivämatkailija
    • Viimeksi paikalla:23.08.2017 kello on 09:07
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #38 : 3.08.2017 kello on 21:44 »
    Kiinnostaisi tuo keittimen kaasupullon säilytys. Trafin ohjeet kun kuulostavat näin amatöörin korviin aika rankoilta. Minkälaisella ratkaisulla olet nepela tämän hoitanut?

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:11.10.2021 kello on 10:28
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #39 : 5.08.2017 kello on 21:08 »

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #40 : 5.08.2017 kello on 21:30 »
    Tässäkin on ihan fiksun oloinen mutta se hinta.  :o
    https://youtu.be/GIG9P0lB1iA

    In the UK, the Doubleback model retails for £55,000 (US$89,300 or €67,500) or about twice the price of the regular model.

    Onko nämä miten suosittuja tuolla Euroopassa ?

    Tähän voisin ajatella kuulevani jo mielessäni sanat "matkailu avartaa" ja niinhän se toki tekee mutta kun nyt en tiedä niin kertokaa te jotka tiedätte.  ;D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
    • Autossa on pyörät
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #42 : 6.08.2017 kello on 12:33 »
    Tässäkin on ihan fiksun oloinen mutta se hinta.  :o
    https://youtu.be/GIG9P0lB1iA

    In the UK, the Doubleback model retails for £55,000 (US$89,300 or €67,500) or about twice the price of the regular model.

    Onko nämä miten suosittuja tuolla Euroopassa ?

    Tähän voisin ajatella kuulevani jo mielessäni sanat "matkailu avartaa" ja niinhän se toki tekee mutta kun nyt en tiedä niin kertokaa te jotka tiedätte.  ;D
    Ei ole tuota näkynyt kuin lehdessä , nostokattoisia kyllä näkee paljonkin sekä esim tällaisia http://www.vwbussale.com/2012/07/volkswagen-transporter-t2-is-back.html tuossa rivi4 vesijäähdytteisenä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:28
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #43 : 6.08.2017 kello on 12:37 »

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:16.08.2022 kello on 09:37
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #44 : 7.08.2017 kello on 08:08 »
    Sim0a:lle. Keitin toimii spriillä (Sinol/Marinol). On nopea ja yksinkertainen.