rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta  (Luettu 50989 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
Morjesta Karavaani kaverit,

olen tässä päättänyt, että nykyinen pienehkö henkilöauto menee kohta myyntiin ja tilalle tulee T5 pohjainen volkkari, jonka muunnan ns. "verolliseksi retkeilyautoksi". Auto tulee siis ainoaksi autoksi ja sillä tullaan tekemään viikonloppureissuja mm. kansallispuistoihin ja laskettelukeskuksii n (talvisin laskettelu ja kesäisin alamäkiajo pyörällä). Lisäksi tällä tultaisiin tekemään kesäisin pidempiä reissuja Eurooppaan, Lappiin yms. Meille kertyy nykyisellä autolla arkiajo vain n. kahden viikon välein, joten retkeilyauto palvelisi meitä ulkoilu-/eräilyharrastus käyttössä paljon paremmin. Katselin tuossa jo valmiita retkeily-/matkailuautojakin, mutta niissä hinnat lähtevät reilusti yli 20k€stä, jonka lisäksi ne ovat monesti todella isoja ja aivan liian monimutkaisia/hienoja.

Tarkoituksena on siis tehdä custom-ratkaisuihin perustuva melko minimalistinen, mutta silti mahdollisimman toimiva ja monipuolinen retkeilyauto. Tarkoituksena on toki täyttää Trafin vaatimukset, mutta näiden lisäksi on tarkoitus panostaa retkeily- ja mukavuusvarustuksee n ainakin alla olevan mukaisesti. Olen tottaunut reissulla nukkumaan ja kokkailemaan vain hieman makuupussia isommassa teltassa, joten tuollainen pakettiauton kokoinen ratkaisu toisi tilaa huomattavasti lisää  ;D

Alustavat speksit/pohdinnat ovat seuraavat:
Pohjaksi VW:n T5 auto matalana ja pitkänä "LWB-versiona". Matala malli on varmasti riittävä ja kätevä, koska sillä pääsee edelleen ajamaan autokatoksiin-/talleihin, lisäksi se on hieman edullisempi lautoilla ja laivoilla. Autossa ei ole tarkoitus viettää aikaa kovin pitkälti, mutta syöminen ja nukkuminen tulisi kuitenkin hoitua mukavasti. Matala auto on toki myös hieman sirompi ja myös parempi polttoaine taloudeltaan, mikä on minulle tärkeä pointti.

Auto saisi olla henkilöautoksi rekisteröitiy, jotta siitä saisi tehdä matalan retkeiluauton ilman veroseuraamuksia (vrt. pakettiauto). Käytännössä tämä tulisi siis olemaan Caravelle/Multivan tai esim. Portterin Kombi-versio.

Lähtökohtaisesi pitäisi olla riittävä varustetaso: ilmastointi, webasto, lohkolämmitin, manuaalivaihteet sekä riittävä 130hv(+) moottori. Boonuksena sitten peruutustutkat yms. hienoudet.

Retkeilyvarustus:

Taakse täyskokoinen (160x200cm) sänky kahdelle, ainakin multivanissa tämä olisi hyvin helppo toteuttaa. Toisaalta custom sänky olisi parempi, koska sen alle saisi tehtyä takaa ulos vedettävän laatikon (120cm*180cm*50cm), jonka sisään mahtuisi kaksi harrastefillaria eturenkaat irroittamalla. Isolaatikko olisi muutenkin kätevä isompien harrastevälineiden kuskaamiseen.

Etuistuimet 1+1 tai 1+2. Taakse olisi tämän lisäksi kiva saada 2-3 matkustamiseen soveltuvaa paikkaa, jotka voisi tarvittaessa poistaa, jos harrastevälineitä pitää saada enemmän kyytiin tai jos reissuun lähtijöitä on vain kaksi. Mistäs muuten laki sanoo tästä? Saako matkustajapaikkoja poistaa väliaikaisesti/reissunajaksi, jos matkaan tarvitsee saada esim. yksi ylimääräinen fillari tai vaikka ahkio? Trafin ohjeidenhan mukaan matkustamosta tulee löytyä vähintään kaksi istuinta sekä pöytä, mutta tämähän täyttyy helposti, kun sängystä muuntuu kuitenkin aina kaksi penkkiä, jonka lisäski ainakin repsikan penkki kääntyy ympäri.

12V sähköt: Aurinkopaneli (~150W), vapaa-ajanakku (~100mAh), latausrele sekä päältä avattava kompressorijääkaapp i (~30L). Lisäksi varaus ilmanvaihdolle, jos yksinkertaisempi painovoimainen ratkaisu ei ole riittävä. Valaistukseen riittänee muutama ledi-nauha ja/tai spotti.

Yksinkertainen kaasukeitin-/lavuaariyhdistelmä (esim. Smev MO8821), juomavesisäiliö saisi olla isohko eli n 30-40L, harmaalle vedelle riittänee n. 20L

Vessaksi yksinkertainen PORTA POTTI QUBE ja suihkuksi esim. Coleman Solar Shower tai joku muu yksinkertainen ulkosuihku.

Lämmitysjärjestelmä pitää sitten vielä miettiä erikseen, mutta aluksi voisi selviytyä ihan perus vesi-webastolla, mutta jossain vaiheessa tulee varmasti ajankohtaiseksi lisätä mukaan suoraan ilmaa lämmittävä ratkaisu.

Budjetti itse auton hankintaan on noin 15k€, jonka lisäksi laskeskelin että isompiin varusteluhankintoih in menee n. 1,5k-2k€, tämän lisäksi mahdolliseen panelointiin, verhoiluun, eristeisiin yms. saattaa mennä vielä hieman lisää.

Layout tulisi noudattelemaan karkeasti seuraavan kaltaista, mutta sisusta tulisi olemaan huomattavasti hillitympi/karumpi, koska en todellakaan kaipaa mitään turhan "kiiltävää/näyttävää" sisustaa.
http://www.newwavecustomconversions.co.uk/gallery/vw-t5-interior-conversions/luxury-beach-conversions/

Herättääkö nämä ajatkseni mitään mielipiteitä/kommentteja? Saksassa ja UK:ssa näitä customeita näyttää olevan aivan älyttömästi, mutta Suomessa en ole näihin juuri törmännyt.

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #1 : 24.07.2017 kello on 22:25 »
    Sanoisin että ei kannata noin pieneen koriin tehdä. O mukavaa että autossa on seisomakorkeus. Olisko keskipitkä crafter poissuljettu?  Ja jos ei pakko ole volsu olla niin mites ducato jumper tai boxer? Tuo budjetti kuulostaa kovin alimitoitetulta. Itse jos nyt karkeasti ajattelisin niin auto pitäis eristää jollakin.  Eristämisen lisäksi tuo jääkaappi vie pudjetista jo kolmanneksen. Kaasuliesi ja allas ja pumput muutaman satkun. Portapotta satkun. Nopeasti sitä hintaa tulee. Samoilla kilsoilla olevan retkiauton hankintahinta tulee yllättävän nopeasti vastaan. Niissä bonuksena tulisi seisomakorkeus, kunnollinen wc tila kasetilla,  suihku ja kunnollinen lämmitys järjestelmä. Lisäksi jälleenmyyntiarvo. Noissa omatekeleissä on vähän niin ja näin että mahtaako niille olla ottajaa jos sellainen tilanne tulee. Tehdasvalmisteisell e retkiautolle on

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #2 : 24.07.2017 kello on 23:15 »
    Kyllä isommat autot ovat poissuljettua, koska en halua sellaista. Pienessä autossa viehättää sen näppäryys, edullisuus sekä pienempi kulutus. Tuohon lwb transuun mahtuu kuitenkin aivan mainiosti sänky sekä pieni oleskelu-/keittiötila. Näistä on netissä lukuisia hienoa esimerkkejä, joihin käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä. Mulla on myös muutama tuttu asustellut ihan pakussa ja varsin positiiviset kokemukset heilläkin on aktiivireissuiltaan .

    Noiden sopivasti ajettujen T5 Volsujen hinnat lähtee tuosta 15k€ hujakoilla, joten niitä olen tässä nyt seuraillut.

    Autossa on tosiaan tarkoitus nukkua, keitellä aamukahvin ja puurot. Lisäksi joinakin päivinä autossa tulle varmasti tehtyä myös yksinkertainen lounas. Pääosin autolla kuitenkin ajetaan  paikasta a paikkaan b, jossa sitten tehdään hienoja juttuja ulkona.

    En itse näe tarvetta varsinaiselle suihkulle tai erilliselle WC:lle. Olen myös aina pärjäillyt reissatessa/telttailessa ilman seisomakorkeutta.

    Jääkaappi nielaisee tosiaan budjetista melko ison osan tuosta arvioidusta varustelubudjetista . Olen miettinyt, että ilman sitäkin pärjäisi hyvin, koska emme juuri syö lihaa tai maitotuotteita. Oikeastaan ainoat kriittinen kylmänä pidettävä on olut ja toisinaan juustot, toisinaan myös punaviiniä pitää temperoida.

    Jääkaapiksi olen kaavaillut seuraava. https://www.marinea.fi/dometic-mobicool-fr34

    Aurinkopaneelin, latausohjaimen, releen ja akun tulen luultavasti hankkimaan Motonet-/hongkong-akselilta, joten niihin palaa siis n. 400€. Valtaosa asennustarvilleista ja kaapeleista multa löytyy jo ennastaan.

    Olen myös pohtinut sitä, että yksinkertaisempi hanakannuihin perustuva vesijärjestelmä voisi olla parempi, koska mm. talvisin auto tulee seisomaan yksin kylmillään hiitovaelluksien aikana, jolloin mm. pumput jäätyvät herkästi. Jos päädyn tähän, niin vetolaatikosta ulos vedettävä yksinkertainen kaasuliesi voisi olla kätevämpi, esimerkiksi seuraava.

    http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Kaasukeitin-22-kW-2000039807/

    Tuo eristys on kyllä hyvä huomio, sitä mun pitää miettiä vielä tarkemmin. Tämän tarpeellisuus, kuten myös erillisen "ilmalämmittimen" tarpeellisuus selviää tosin sitten käytössä varmaan paremmin. Jokatapauksessani tämän toteutus tulisi olemaan varmasti sitä 2-vaiheen hommaa.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #3 : 24.07.2017 kello on 23:38 »
    Kaasupullolle ainakin varaisin tilan. Jossain vaiheessa peltipurkkien vaihto kyllästyttää. Ja lämmitys hoidettanee tulevaisuudessa kaasulla.
    Sängyn nostaisin ainakin sisätilakorkeuden puoleenväliin. Kun vaaka-asennossa nukutaan, ei paljoa tilaa tarvitse. Sängyn alle saa tavaroille tilaa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:59
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #4 : 25.07.2017 kello on 00:24 »
    laita vaikka nettiautosta esimerkki mitä autoa olet ajatellut. jos meinaat suomi pakettiautoa verottaa henkilöautoksi, verotus arvoa ei voi laskea tuonti autojen päätöksistä. suomi pakettiautoista kun on maksettu jo alennettu autovero.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #5 : 25.07.2017 kello on 00:40 »
    Tarkoituksena olis toisiaan löytää malli, joka olisi jo henkilöautoa liikenteessä. Samalla noissa olisi  myös paremmin penkkejä, kun toiveissa olisi, että tämän projektin "lopputulos" olisi 4-5 paikkainen matkailuauto, josta saisi tarvittaessa nostaa 2-3 penkkiä pois. Paras pohja olis varmaan tuo multivan, mutta ne tuppaavat olemaan melko kalliita eikä pitkiä versioita ole juuri saatavilla.

    Seuraavan tyylinen olis kuitenkin kiikarissa. Pari tonnia halvempi olisi toki parempi
    https://m.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/8972122?vifAdCount=20&vifNav=Y
    « Viimeksi muokattu: 25.07.2017 kello on 01:26 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:59
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #6 : 25.07.2017 kello on 00:49 »
    tuon tyyppisen kun ostat, ainoa rajoitus rakentamisessa on rahapussi.  Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #7 : 25.07.2017 kello on 01:16 »
    Rahahan tätäkin harrastuksessa hieman rajoittaa, mutta kun pajalta löytyy jo hitauslaitteet, jyrsimet ja jopa tukeva ompelukone, niin valmista tulee harvoin ostettua. Tuntuu tosin, että mulla on tässäkin tapauksessa omat vaatimukset hieman "normaalista" poikkeavat, joten diy-vaihtoehto tuntuu jopa ihan järkevältä.

    Tässä vielä yksi idea, jota olen pyöritellyt mahdolliseksi sänkyratkaisuksi. Itse tekisin tosin vähän yksinkertaisemman mallin ilman tuota irroitettavaa tuolia. Lisäksi tohon olisi kiva tehdä mekanismi, jolla sängyn päädyn saisi nostettua vinoon lukuasentoon tai suoraan pystyyn istumaasentoon. Tuolla videolla on se lyhyt swb-malli, eli kaavailemani lwb olis tuota vielä 40cm pidempi.

    https://youtu.be/kR5JD1dgbfc

    Tässä vielä yksi aika passelin kokoinen keittiöratkaisu. Pitkän mallisen Portterin takatila on n. 3m pitkä, joten kun sänky on pitkänä jää kuskin penkin taakse vielä n. 1m tilaa, joten siihen mahtuisi mukavasti 2x50cm keittiökaapit.

    http://www.custom-bus.de/f5-edit/ups/www.custom-bus.de/tb_artikel/bild/Kuechenbox%20II%20in%20Anthrazit-offen-g1.gif

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #8 : 25.07.2017 kello on 10:11 »
    Trafin ohjeisiin liittyen - rajoitukset/säädökset koskevat autoverovapaata m-autoa. Verollistahan suunnittelit? Hlöauton dslverohan on 6.11 kertaa isompi mitä pakussa tai m-autossa (perusosa sama).

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:04
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #9 : 25.07.2017 kello on 10:23 »
    Trafin ohjeisiin liittyen - rajoitukset/säädökset koskevat autoverovapaata m-autoa. Verollistahan suunnittelit? Hlöauton dslverohan on 6.11 kertaa isompi mitä pakussa tai m-autossa (perusosa sama).

    Verollisesta (autovero hankittaessa) henkilöautosta tehdyssä m-autossa polttoainevero on sama kuin muissakin, verottomissa m-autoissa. Kai muistat ns. veronkiertoautot, joita tekivät juuri kiertääkseen p-aineveron.

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #10 : 25.07.2017 kello on 10:23 »
    Minulla oli vastaava mutta 5 paikkainen  vito henkilöauton verolla. Vero oli noin 900e ja nyt sprinterissä matkailuautona se on vähän yli 700e että ei nyt mikään valtava ole tuo ero. Tosin riippuu koklnaismassasta vitossa oli 2700kg muistelisin.  4 veto 2.5tdi voi äkkiä olla kokonaismassa pitkälti yli 3000kg jolloin verot on yli tonnin

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #11 : 25.07.2017 kello on 11:10 »
    Tässä vielä yksi idea, jota olen pyöritellyt mahdolliseksi sänkyratkaisuksi. Itse tekisin tosin vähän yksinkertaisemman mallin ilman tuota irroitettavaa tuolia. Lisäksi tohon olisi kiva tehdä mekanismi, jolla sängyn päädyn saisi nostettua vinoon lukuasentoon tai suoraan pystyyn istumaasentoon. Tuolla videolla on se lyhyt swb-malli, eli kaavailemani lwb olis tuota vielä 40cm pidempi.

    https://youtu.be/kR5JD1dgbfc
    Tuo Rocky sohvan tapainen peti on aika toimiva....

    Mulla on Westissä tuollainen. Petikuntoon saattaminen vie hitaasti tehtynä puoli minuuttia. Saman verran kuluu aikaa istuintilaan saattamiseen.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:18.05.2020 kello on 22:26
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #12 : 25.07.2017 kello on 15:20 »
    Tuollainen rock and roll tyyppinen peti olisi kyllä kätevä. Sellainenhan tuleekin tavallaan multivanissa jo suoraan mukana. Myös Volkkarin oma California on toteutettu, tuollaisella pedillä. Noitahan saa toki tilattua myös irtotavarana, mutta hinnat karkaavat helposti. Noiden muuntuvien petien ongelma on tosin se, että tukirakenteista johtuen niiden alle ei jää juuri säilytystilaa.

    https://youtu.be/DMn2j2xbffk

    Käytännössä sänkyä ei voi nostaa liian ylös, koska sen pitää muuntua myös istuimeksi, jonka Trafikin vaatii. Sellainen yhtenäinen n. 50cm korkea tila olis kuitenkin kätevä varusteiden kuljetukseen.

    Eikös toi verohomma mene nyt niin, että kun henkilöautoksi rekisteröityn tila-auton varustelee asiallisesti "retkeilyautoksi" ja muutoskatsastaa asuntoautoksi, niin vuosittaiset verot määräytysivät esim. tuolle aikaisemmin linkitetylle seuraavasti (kts. kuvakaappaus). Jos auto olisi sitten "verovapaa" 190cm korkeudella oleva paku, jonka muuttaisi matkailu käyttöön, niin tällöin välttyisi vielä siltä kertaalleen maksettavasta könttäverolta? Olenko ihan hakusessa tämän kanssa?

  • Vieras
  • Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #13 : 26.07.2017 kello on 10:11 »
    Olen suunnitellut melko samanlaista projektia, tosin halvemmasta aihiosta, eli vuosituhannen vaihteen T4:sta. Kiinnostaisi retkeilyauto, jolla ensisijaisesti ajettaisiin paikasta toiseen, joka olisi kätevä kaupungissa, mutta jossa pystyisi kesäisin yöpymään mukavasti. Mitään survival-rekkaa en tarvitse, vaan olen speksannut haluavani taakse seuraavan tekniikan: Jääkaappi, liesi (yksi levy riittää), lavuaari (kylmä vesi riittää), hupiakku ja mahdollisesti aurinkopaneelit. Yksinkertainen sohva, joka muuntuu sängyksi ja sohvan eteen pöytä, jonka voi nostaa sivuun. Unelmoin että saisin tämän ahdettua lyhyeen transporteriin, mutta kompromissina voin päätyä pitkäänkin.

    Tällainen olisi unelma nousevalla katolla, mutta koska sellaisia aihioita ei ole tarjolla ja asentaminenkin maksaa euroopassa muutaman tonnin, tyydyn mieluusti matalaan korkeuteen. Se kuitenkin poistaa mahdollisuuden rekisteröidä auto matkailuautoksi. Pakettiauton perään taas ei kiinteitä kalusteita saa rakentaa, mutta entä jos auto on rekisteröity henkilöautoksi? Saako silloin takatilaan rakentaa mitä haluaa? Trafi ei kerro ja eipä paljon apua ole tullut parilta katsastusasemaltaka an johon olen soitellut. Minulle riittäisi että ajon aikana penkkeinä olisi vain etupenkit.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
    Vs: VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
    « Vastaus #14 : 26.07.2017 kello on 11:17 »
    Tällainen olisi unelma nousevalla katolla, mutta koska sellaisia aihioita ei ole tarjolla ja asentaminenkin maksaa euroopassa muutaman tonnin, tyydyn mieluusti matalaan korkeuteen. Se kuitenkin poistaa mahdollisuuden rekisteröidä auto matkailuautoksi.
    Nostokatto ei tuo verovapautta, mutta toki matkailuautoksi sen saa.....