Tekniikkakeskustelut > Jääkaapit

Dometic jääkaappi kenkkuilee 12V - asennossa

(1/12) > >>

moon:
Kysyin tuolla toisaallakin tästä samasta jutusta, mutta se meni väännöksi siitä pitääkö kaapin edes toimia ilman, että akulle on syöttö vetoautosta ja jäähtyykö se paremmin kaasulla.

Kaappi on Dometic RM7390L. Kaappi siis vaunussa, ei autossa, ja toiminut ennen loistavasti ajon aikana ja vaunun ollessa irti autosta.

Nyt toimii 230V ja luullakseni kaasulla (en kokeillut), mutta siis akkuvirralla ei. Akku oli latauksessakin ja patalappu jääkaapin ovenraossa mutta ei jäähdy ei. Manuskan ( http://www.dometicmanuals.com/2006%5C821%5C269725FI.pdf ) troubleshootingista ei ollut mitään iloa. Mjo neuvoi mittaamaan ulkopuolelta, ritilän alta vastuksia... oon aika huono mittomaan summassa mitään, vaikka mulla onkin sähköpuolen koulutus  ;D Nii että lissää vinkkiä, pliis.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: moon - 14.01.2011     kello on 23:54 ---Mjo neuvoi mittaamaan ulkopuolelta, ritilän alta vastuksia... oon aika huono mittomaan summassa mitään, vaikka mulla onkin sähköpuolen koulutus  ;D Nii että lissää vinkkiä, pliis.

--- Lainaus päättyy ---

Helpointa mitata akun jännitettä jääkaapin ollessa 12V käytöllä sekä pois päältä (vaunu ei saa olla roikan päässä, ts. ei latausta saatavilla), jos jännite on sama oli kaappi päällä tai ei niin vastus ei toimi. Tämä perustuu siihen että ko. vastus ottaa ison virran (~10A) joka notkauttaa akkujännitettä hieman.

Tietty paras tapa olisi mitata akulta lähtevä virta, joka pitäsi olla n. 10A enemmän kun jääkaappi on 12V käytöllä.

mjo33400:
Tossa mainitaan noin. Oliskohan jossain rele piilossa vaunussa.

moon:
^kiitos lisävihjeistä. Relettä minäkin pohdin, mutta en ole keksinyt mistä sitä lähtisin etsimään... Huomenna oli puhe käyttää vaunussa sähköt (jos lauhtuu!). Sittenhän tuota on hyvä ruuskata kun siellä tarkenee,

mjo33400:
Tossa linkissä oli kytkentäkuvat alhaalla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View