rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ilmajousista  (Luettu 5855 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2023 kello on 08:42
    • SFC52815
Ilmajousista
« : 26.05.2017 kello on 10:06 »
Nyt kysyn ihan tyhmänä kun en ole aiemmin ilmajousien kanssa ollut tekemisissä.
Rimor-Mersussa (vm 2001 Sprinter 316CDI- alusta) on ilmeisesti edessä ilmajouset, kuulemma edessä on jotkut pussit jousissa näkyvillä. Kuskin penkin kyljessä on kaksi polkupyörän venttiilin näköistä nippaa jossa toisessa on laitettu tussilla V ja toisessa O, eli ilmeisesti vasen ja oikea.

Kysynkin nyt, mitä noilla nipoilla on tarkoitus tehdä ja milloin tarvii tehdä ?

Tuo alusta on ajettavuudeltaan huonoin millä olen ajanut, heiluu tajuttomasti ja yli 80 vauhdissa saa ohjata ihan koko ajan. Leimasta on kuitenkin just kuukausi takaperin mennyt läpi ilman huomautuksia.

TERO

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:48
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #1 : 26.05.2017 kello on 11:32 »
Laitat huoltoasemalla ilmaa noista nipoista. Kokeilemalla sopiva paine löytyy ja huojunta vähenee huomattavasti. Hyvä olisi selvittää minkä merkkiset pussit autossa on ja painetta niissä kannattaa pitää

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2023 kello on 10:19
  • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #2 : 26.05.2017 kello on 17:41 »
aika outoa jos on etupäähän laitettu ilmapussi jousitus.Luulen että ovat takaakselilla ;)
Mersu on kyllä hyvä ajaa jos on jousitus ja iskunvaimentajat kunnossa veikaan että paineet eivät ole kohdallaan

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:41
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #3 : 26.05.2017 kello on 17:42 »
Mersu on kyllä hyvä ajaa jos on jousitus ja iskunvaimentajat kunnossa veikaan että paineet eivät ole kohdallaan

Moni taas sanoo, jotta sellainen 'minne tuuli kuljettaa'.
Kukahan on oikeassa?   ::)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2023 kello on 10:19
  • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #4 : 26.05.2017 kello on 17:54 »
Moni taas sanoo, jotta sellainen 'minne tuuli kuljettaa'.
Kukahan on oikeassa?   ::)
Onko omakohtaista kokemusta?Itse olen ajanut pikku Busseja usempaa eri merkistä ammatikseni useita satoja tuhansia kilometrejä ja sillä kokemuksella minusta mersu ehdotomasti paras ajaa.Nuo matkakopit yleensä tehdään samalle alustalle paitsi alkon alustiset joka on talvella ihan hirveä ajetava
 ;) ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #5 : 26.05.2017 kello on 18:00 »
Katsastuksessa ei ajo-ominaisuuksia tarkasteta. Ainoastaan iskunvaimentajien toiminta. Ja lehtijousien kanssa saavat olla aika surkeassa kunnossa jotta vaihtokehoitus tulee.
...ilmeisesti edessä ilmajouset, kuulemma edessä on jotkut pussit jousissa näkyvillä
Jospa käyt itse katsomassa missä pussit ovat. Kuuluvat olla taka-akselilla, jonka avulla auto pidetään suunnassa.
Vaihda takaiskarit ja lisää ilmajousiin painetta.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #6 : 26.05.2017 kello on 18:18 »
Minulla on omakohtaista kokemusta Fiat ja MB alustaisesta matkailuautosta.

Näistä mitä itse olen ajanut pidän MB alustaisesta huomattavasti enemmän, sivutuulessa tai ilman, urilla tai ilman...

Mutta tässäkin täytyy muistaa että autokohtaisia eroja on toki niin alustan kunnossa, renkaissa kuin koritehtaan valinnoillakin.

Adria oli Fiat alustainen, käsittääkseni aikalailla vakio alustalla. Etupää makasi tyypilliseen tapaan jotakuinkin syvällä ja perä pystyssä kuten näillä on tapana. Alusta on kova ja jokainen asfaltin poikkisauma tömähtää läpi, suuremmista epätasaisuuksista puhumattakaan.

Hymer on MB alustainen mutta tehdas tilaa jo valmiiksi HD-alustaversiolla, eli pykälää raskaamman mallin kallistuksenvakaaja t, iskarit, iskareiden kiinnikkeet, jarrut yms joilla on varmasti vaikutusta ajettavuuteen. En siis osaa kertoa miltä ko auto tuntuisi jos se olisi vakio 316-alustalla mutta nämä on näitä valintoja mitkä ei hinnastosta yleensä näy saati Caravan-lehden koeajoraporteista.. .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:48
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #7 : 26.05.2017 kello on 18:30 »
Mersun pienemmät alustat 3500kg max on ainakin aikaisemmin olleet pehmeitä. Sitten kun mennään isompaan ja vielä paripyöräisiin alustatkin kovenee.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2023 kello on 08:42
    • SFC52815
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #8 : 26.05.2017 kello on 18:39 »
No niin, seurasin mihin putket lähtevät venttiileiltä. Menevät taka-akselin lähelle nippusiteellä kiinni ei mihinkään, eli putken päät ilmassa. Jossain auton mukana tulleissa korjauskuiteista ilmeni yhdessä, että ilmapussit poistettu.
Eli turhan panttina on siis venttiilit.

TERO




*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:48
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #9 : 26.05.2017 kello on 21:51 »
Putkitus tehty, laitaa vaan uudet pussit ja autosta tulee vakaampi

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #10 : 26.05.2017 kello on 21:56 »
Perusvarustus ensin kuntoon, uudet iskunvaimentajat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:41
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #11 : 26.05.2017 kello on 21:56 »
Onko omakohtaista kokemusta?Itse olen ajanut pikku Busseja usempaa eri merkistä ammatikseni useita satoja tuhansia kilometrejä ja sillä kokemuksella minusta mersu ehdotomasti paras ajaa.Nuo matkakopit yleensä tehdään samalle alustalle paitsi alkon alustiset joka on talvella ihan hirveä ajetava

Mersun pienemmät alustat 3500kg max on ainakin aikaisemmin olleet pehmeitä. Sitten kun mennään isompaan ja vielä paripyöräisiin alustatkin kovenee.

Siinähän se jo tulikin.
Enkä ole väittänyt ajaneeni, enkä niin sanonutkaan.
Täälläkin joku juuri sanoi, jotta Mersu on ollut hirvein ikinä. Tai jotain sinne päin.
Mitä olen Viiatilla ajanut, niin hyvä se oli tien päällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #12 : 23.09.2018 kello on 19:18 »
Mistä johtuu kun kulkimella ajaa epätasaisella pinnalla. Kun etupyörä putoaa kuoppaan, sillä ei ole kummosta vaikutusta keinahteluun. Mutta kun takapyörä putoaa samaiseen kuoppaan auto keinahtaa kovasti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:22
  • Eye never sleep
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #13 : 23.09.2018 kello on 20:28 »
Mistä johtuu kun kulkimella ajaa epätasaisella pinnalla. Kun etupyörä putoaa kuoppaan, sillä ei ole kummosta vaikutusta keinahteluun. Mutta kun takapyörä putoaa samaiseen kuoppaan auto keinahtaa kovasti.
jousituksen tiukkuudesta, -rakenteesta ja massan painopisteestä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ilmajousista
« Vastaus #14 : 23.09.2018 kello on 20:32 »
jousituksen tiukkuudesta, -rakenteesta ja massan painopisteestä.
Voisiko olla syynä että edessä liian löysät iskarit ja takana taas liian jämäkät. ::)