rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Solifer B-B vetopää  (Luettu 7224 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
Solifer B-B vetopää
« : 8.09.2016 kello on 20:46 »



Kyseisen vetopään kumin vahto. Olisko kokemuksia täälä, ettei tulis turhaa työtä tehtyä. Olen tuollaisen Soliferi 450 kunnostanut vuosimallia -83 ja nyt olis tuota vaille valmis. Yhden 3päivän reissun olen sillä tehnyt ja senjälkeen jarrut säätänyt ja viä tarvs se suojakumi vaihtaa kun reissussa revennyt.
Olen tällä karavaanialalla uusi tulokas. Juttuja kyllä on tullut täältä paljon kunnostuksen yhteydessä lukenut mutta kyseiseen asiaan en ole löytänyt vastausta. 8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:12
  • Lempäälä
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #1 : 8.09.2016 kello on 21:24 »
  Tuossa vaimon Spritessä on lähes samanlainen. Kumiaa en oo vaihtanut, mutta kerran purkanut, siinä onkin haitarikumi.
  Mukavin tehdä, kun ottaa sen irti ja käntää ylösalaisin, siellä on iso mutteri joka pitää sitä liukuvaa akselia paikoillaan, se irti niin purkautuu---muistaakseni?
  Ellet uusi kiinnitys pultteja ja muttereita (nylok), laita kunnon kierrelukitetta. Samoin se iso mutteri satavarmasti kiinni.  Äläkä hukkaa pidempien pulttien putkia.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #2 : 8.09.2016 kello on 22:31 »
Kiitti ohjeista. Nyt varrotaan vain kumin saapumista.  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 17:52
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #3 : 9.09.2016 kello on 06:41 »

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Kyseisen vetopään kumin vahto. Olisko kokemuksia täälä, ettei tulis turhaa työtä tehtyä. Olen tuollaisen Soliferi 450 kunnostanut vuosimallia -83 ja nyt olis tuota vaille valmis. Yhden 3päivän reissun olen sillä tehnyt ja senjälkeen jarrut säätänyt ja viä tarvs se suojakumi vaihtaa kun reissussa revennyt.
Olen tällä karavaanialalla uusi tulokas. Juttuja kyllä on tullut täältä paljon kunnostuksen yhteydessä lukenut mutta kyseiseen asiaan en ole löytänyt vastausta. 8)
Kahva irti ja kumin veto nupin yli.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #4 : 9.09.2016 kello on 19:41 »
Kahva irti ja kumin veto nupin yli.
Näinhän se oli tehtävä kun tuo vetopää on niittisokalla kiinni että sitä ei saa pois kuin poraamalla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.12.2020 kello on 09:07
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #5 : 17.03.2017 kello on 18:31 »
Mullahan on ihan samanlainen... B&B.. mistä sä ostanu suojakumi? Laita lisää kuvia sitten  Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #6 : 23.03.2017 kello on 19:03 »
Matkailuvaunuhuolto Esa Caravaan Kässälänkatu 5 Tampere. Toimii kai viekä, mutta on harkinnut eläkkeelle jäämistä. Erittäin monipuolinen valikoima "vanhoinkin" kulkimiin.
Kumin voi vaihtaa purkamalla vetopään jos yli vetäminen ei tunnu mukavalta.
Kannattaa irrittaa koko vetopää aisasta. 4pulttia irti ja käsijarrurauta sekä iskunvaimennin. Senjälkeen pöydälle nurinpäin ja siitä murikasta jossa iskari oli kiinni takaosasta "rikka" irti 6mm pultti niin sen rikan pitämänä on toinen rikka tai vähän niinkuin seekerirengas joka on akselin urassa  2 osassa ne pois niin murikkan saa siirrettyä taaksepäin ja etpuolella upotusrikan puolikkaat pois niin akselin voi vetää pois ja on helpo vaihtaa kumi. Älä hukkaa niitä rikkoja ovat pieniä siellä rasvan seassa.
Toivottavasti tuli jotenkin ymmärrettävästi.

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla:24.05.2017 kello on 13:46
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #7 : 23.05.2017 kello on 14:23 »
Hei! Noviisi kysyy, mahtaako olla normaalia, että kyseisen mallisen vetopään akseli, jossa kuulakytkin on kiiinni, pyörii esteettömästi ympäri? Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle. Tee-se-itse, huoltoon vai vetopää vaihtoon?   

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:55
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #8 : 23.05.2017 kello on 14:54 »
Hei! Noviisi kysyy, mahtaako olla normaalia, että kyseisen mallisen vetopään akseli, jossa kuulakytkin on kiiinni, pyörii esteettömästi ympäri? Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle. Tee-se-itse, huoltoon vai vetopää vaihtoon?

Samanlainen vetopää myös minulla vaunussa ja käyttäytynyt esittämälläsi tavalla koko sen ajan mitä vaunu on ollut minulla, eli n. 30 vuotta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.09.2020 kello on 16:37
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #9 : 23.05.2017 kello on 16:16 »
Asiasta varsinaisesti tietämättä arvelen, että "pyörivä vetopää" on jotenkin vaurioitunut, minulla oli ainakin samanlainen ekavaunussa. Jos päädyt irroittamaan vetopään, muista kuvata joka työvaihe ja liitä kuvat sitten tänne muillekin opiksi! Jos ujostuttaa, ei aikeesta tarvitse raportoida etukäteen, sitten vasta kun homma hoidettu. Enpä usko tuolta mitään täysin yllättävää löytyvän, normaalia ajoneuvotekniikkaa vain.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 21:58
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #10 : 23.05.2017 kello on 18:15 »
Asiasta varsinaisesti tietämättä arvelen, että "pyörivä vetopää" on jotenkin vaurioitunut, minulla oli ainakin samanlainen ekavaunussa.

Kun on kyse tekniikasta, älä arvele....

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:12
  • Lempäälä
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #11 : 23.05.2017 kello on 22:47 »
Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle.
  Pää vinossa meilläkin kulkenut n. 35 tkm.
  Hyvässä rasvassa pyörii kevyesti ympäri, ja menee hitaasti painamalla sisäänpäin.

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla:24.05.2017 kello on 13:46
Vs: Solifer B-B vetopää
« Vastaus #12 : 24.05.2017 kello on 13:46 »
Huojentavaa kuulla, ettei ole välttämättä kyse mistään katastrofista. Kiitos kaikille kommenteista.