Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset

Kosteusmittari asuntoautokäyttöön

<< < (5/5)

Yrjö:
  Eipä sitten kukaan ole kirjoittanut "pallopään" käyttöohjetta?
  Mittailin ilmeisesti kuivaa vessan ja pannuhuoneen (vaatekaapin) väliseinää, jossa näkee rakenteen hyvin. Alkuperäisessä on rimakehikko kaapin puolella, vessan puolella "pahvi". Vajaa kymmenen vuotta siten liimasin vaneerin päälle vessan puolelle, joten piilossa ei ole metallia. Pallopää näytti vajaata 20.
  Päätin pistää mittarin piippaamaan 30:stä, ulvomaan 50:stä. Sikäli kun ääntä kuului, aloin kiertämään kohdetta, yleensä hiljeni, ellei niin piikkiä läpi.Yksi kohde löytyi, jossa 40-60 näytti, siinä sitten yhdessä kohden piikkimittarista loppui lukemat, tätä kohtaa jo avasinkin, enkä turhaan.
  Toinen kohta jäi tarkkailuun.
  Metallista yleensä näyttää 100. Nurkissa metelöi laskeehan se molempien seinien kosteuden yhteen, lisäksi kulmalista on turhan likellä.
  En sitten tiedä että onko tämä oikea tapa, en parempaakaan keksinyt?

ajuri:
Toi Bilteman pallopää mittari näytti ilmeisesti auton kattorakenteen poikittais "puut" niilä kohdin kukema nousi ja paljon (en muista lukemaa, mutta kovasti nousi ) Kaveri oli hankkinut kyseisen mittarin ja olin mukana kun hän mittaili autoaan.
Itsekkin olen ajatellut hankkia jonkun mittarin, nyt kun autokin vaihtui. Pitäisi jonkun ammattimiehen opastuksella harjoitella mittarin käyttöä. ( mittarin mittauatekniikka ja tulosten tulkitseminen vaatii varmasti opastusta ). Löytyisköhän täältä (pirkanmaalta halukasta neuvojaa asiassa?).

MCL:
Piikkimittari on vähemmän herkkä väärille tulkinnoille ja oikein käytettynä piikeistä ei jää käytännössä näkyviä jälkiä.
Itseasiassa väittäisin, että piikkimittarilla on melkein mahdoton saada tahattomasti vääriä mittaustuloksia.

Yrjö:
 ^ Minä en tuolla Bilteman piikkimittarilla oo saanut yhtään lukemaa työntämättä kunnolla sisään.

--- Lainaus käyttäjältä: Yrjö - 25.01.2018     kello on 06:22 ---  Yksi kohde löytyi, jossa 40-60 näytti, siinä sitten yhdessä kohden piikkimittarista loppui lukemat, tätä kohtaa jo avasinkin, enkä turhaan.

--- Lainaus päättyy ---
  Tässäkin piikit piti työntää kokonaan sisään, jotta lukemat loppui.
  Mulla on luulo että piikkimittari mittaa vain piikkien välistä, eli jos pinta on kuiva näyttää 00, vaikka syvällä olisikin märkää?
  Muistelen kirjanoppineinen sanoneen, että puuta on vaikea kuivata alle 10% kosteuteen, saati saada pysymään normaali olosuhteissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View