rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin  (Luettu 2645 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 13:16
Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« : 26.03.2017 kello on 16:38 »
Ensimmäinen matkailuauto retki ei nyt sitten onnistunutkaan  :(

Onkohan muilla käynyt yhtä hassusti? Tänään lähdimme vaimon kanssa kohti Inaria. Sula tie, nopeus 100 km/h, puolipilvinen keli, +4 astetta. Tuuli kova 10-15 m/s. Yhtääkkiä kova pamaus/räysäys, pelistä näkyi muovin pala lentävän kohti penkkaa. Arvasin heti, että nyt lähti kattoluuku. Vm. 2007 Defflefts Globe Van. Olen varma, että luukku oli kiinni. Onko niin, että kova tuulepuuska voisi aukaista luukun?

Huomenna alkaa uuden luukun metsästys, ehkä Rovaniemeltä löytyy.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 06:39
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #1 : 26.03.2017 kello on 16:57 »
Minulle on käynyt pari kertaa, että luukku on auennut, vaikka on ollut kiinni. Olen omalla kohdallani ollut lähes varma, että oli kiinni, mutta oliko sittenkään lukitus kunnolla.
Ei koskaan onneksi ole vielä revennyt irti.
Minulla ainakin pitää olla erittäin tarkka, että kiinnipitolaitteen "lukot" ovat kunnolla kiinni.  Kokeilen niitä nykyisin aina, ylöspäin kahvoista työntämällä. Muutaman kerran luukku on auvennutkin, vaikka muka oli kunnolla kiinni.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:17
  • Eye never sleep
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #2 : 26.03.2017 kello on 17:04 »
Ensimmäinen matkailuauto retki ei nyt sitten onnistunutkaan  :(

Onkohan muilla käynyt yhtä hassusti? Tänään lähdimme vaimon kanssa kohti Inaria. Sula tie, nopeus 100 km/h, puolipilvinen keli, +4 astetta. Tuuli kova 10-15 m/s. Yhtääkkiä kova pamaus/räysäys, pelistä näkyi muovin pala lentävän kohti penkkaa. Arvasin heti, että nyt lähti kattoluuku. Vm. 2007 Defflefts Globe Van. Olen varma, että luukku oli kiinni. Onko niin, että kova tuulepuuska voisi aukaista luukun?

Huomenna alkaa uuden luukun metsästys, ehkä Rovaniemeltä löytyy.
Oliko kyseessä iso luukku Heki tai vast vai se pieni?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 13:16
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #3 : 26.03.2017 kello on 17:09 »
Oliko kyseessä iso luukku Heki tai vast vai se pieni?

40x40 asennusaukko. Merkkiä en tiedä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #4 : 26.03.2017 kello on 18:17 »
On lähtenyt auki ja taivaan tuuliin. Onneksi takana tulija kertoi asiasta, sillä kova sade oli just alkamassa. Äkkiä peittoa päälle ja hakemaan tien varresta luukkua. Kotona sitten korjasin.

Ne pienet 40*40 luukut, jotka aukeaa vain sen 5 cm ylöspäin, jää joskus raolleen. Näyttää äkkiseltään että olisi kiinni, mutta todellisuudessa makaa kahvan ruuvin varassa vinottain. Tuuli sieppaa helposti alle ja repäisee luukun auki.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #5 : 26.03.2017 kello on 18:24 »
Luukku on ollut viallinen. Luukut ovat saranoitu etureunastaan joten ajoviima painaa luukkua kiinni. Jos luukku on ajon aikana täysin auki, ajoviima voi sen rikkoa. Raollaan olevaa luukkua ei.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 06:39
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #6 : 26.03.2017 kello on 18:47 »
Ei ainakaan minulla ole luukku saranoitu etureunasta.  Minulla luukut nousee joko etu- tai takareunasta ylös ja myös kokonaan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:29
  • "Where days drop as softly as fruit from trees"
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #7 : 26.03.2017 kello on 18:53 »
Luukkuja on monelaisia. Hymerissä sekä etureunasta saranoitua että esim sivu kerrallaan raottuva. Tuollaisen saa siis myös haukkaamaan ajoviiman mutta en suosittele kokeilemaan. Hyvä se on silloin kun parkissa haluaa säädellä ilmanvaihtoa vaikka tuulen suunnan mukaan.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2024 kello on 13:16
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #8 : 26.03.2017 kello on 18:59 »
Juu ei ole saranoitu. Luukku aukeaa n. 5 cm etu ja takareunasta. Kiinnipitomekanismi ja mielestäni aivan onneton. Neljä kappaletta n. 10 mm paksuista onttoa  ABS? muovista pidikettä. Vuosien kuluessa muovi haurastuu ja luukun äkillinen aukeaminen kovassa vauhdissa puuskaisessa tuulessa saa pidikkeen katkemaan. 100 km/h ja siihen vielä 15 m/s tuulenpuusa vastaa 154 km/h:n vauhtia. Olisi mielenkiitoista tietää, että millaisille tuulikuorimille nämä luukut on suunniteltu.

Vastaava luukku löytyy täältä:
http://www.lapincaravanhuolto.fi/shop/product/kattoluukun-kupusarja?tm=verkkokauppa&sm=alusta-ja-kori/kattoluukut-ja-tarvikkeet

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #9 : 26.03.2017 kello on 19:35 »
Juu ei ole saranoitu. Luukku aukeaa n. 5 cm etu ja takareunasta. Kiinnipitomekanismi ja mielestäni aivan onneton. Neljä kappaletta n. 10 mm paksuista onttoa  ABS? muovista pidikettä. Vuosien kuluessa muovi haurastuu ja luukun äkillinen aukeaminen kovassa vauhdissa puuskaisessa tuulessa saa pidikkeen katkemaan. 100 km/h ja siihen vielä 15 m/s tuulenpuusa vastaa 154 km/h:n vauhtia.
Ihan noin suoraviivaisesti sitä ei kyllä lasketa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:32
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #10 : 26.03.2017 kello on 20:18 »
On lähtenyt auki ja taivaan tuuliin. Onneksi takana tulija kertoi asiasta, sillä kova sade oli just alkamassa. Äkkiä peittoa päälle ja hakemaan tien varresta luukkua. Kotona sitten korjasin.

Ne pienet 40*40 luukut, jotka aukeaa vain sen 5 cm ylöspäin, jää joskus raolleen. Näyttää äkkiseltään että olisi kiinni, mutta todellisuudessa makaa kahvan ruuvin varassa vinottain. Tuuli sieppaa helposti alle ja repäisee luukun auki.

Viime kesänä multa lähti tuollainen luukku kun olin vaunua viemässä kaasujen koeponnistukseen ja katsastukseen. Mielikuva on että tarkistin ennen liikkeelle lähtöä että luukku on kunnolla kiinni. Luulen, että noin parikymmentä vuotta vanhat muovikiinnikkeet oli hapertuneet ja tuulen puuska repäisi luukun irti. Samalla kun kaasut tarkistettiin huoltoliikkeessä asennettiin uusi luukku.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Kattoluukku lensi taivaan tuuliin
« Vastaus #11 : 26.03.2017 kello on 22:59 »
40 x 40 luukkuja saa monenlaisia ja itse on helppo vaihtaa. Oma valintani aikoinaan kun pari luukkua vaihdoin ei osunut nappiin, todella äänekkäitä ostin.

Muistaakseni omani on Omnivent ja edestä saranoitu