Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

Irto aurinkopaneeliin jatkokaapeli helposti ;)

<< < (7/8) > >>

ktako:

--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 - 24.03.2017     kello on 16:44 ---Näin minulla on kytkettynä kaksi panelia.

--- Lainaus päättyy ---
Ja mulla 4 paneelia rinnan alempi kuva Thumb

Petrooli:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 24.03.2017     kello on 20:23 ---Mun mielestä tällaisen pitkän piuhan tapauksessa säädin pitää olla ajoneuvossa. Silloin johdossa menee riittävä jännite ja säädin saa akulle riittävän latausjännitteen. Jos säädin on 30 metrin johdon alussa, johdon jännitehäviö on pois latausjännitteestä

Menikö oikein?

--- Lainaus päättyy ---

Juuri näin. Kesämökeilläkin useasti aurinkoisin paikka on laiturin nokassa. Siellä kannattaa paneelit laittaa sarjaan, jotta siirtojännite olisi mahdollisimman suuri. Suuremmalla lähtöjännitteellä riittää jännitettä vielä pitkän kaapelinkin päähän säätimelle. Lataussäädin sitten mahdollisimman lähelle akkua, ettei sitä matalaa 12 V jännitettä tarvitsisi kuljettaa pitkää matkaa.

Paras säätimen paikka ei siis ole siellä panelin takana vaan akun kyljessä.

ktako:
Tässä kaapelilaskuri helpottamaan kaapelin mitoitusta.
http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/

Mautoilija:
Kun sähkötehoa siirretään, pyritään jännite saamaan suureksi jotta virta olisi pieni.
P(teho/W)=U(jännite/V)xI(virta/A)
Suuri virta aiheuttaa tehohäviötä(kaapeliresistanssis sa) ja vaatii kunnon kaapelit (jotta tehohäviötä ei tule), eikö kannata kytkeä paneelit sarjaan?
Kantaverkossa, jossa tehoa oikeasti siirretään on jännite 400000V.
Juu, vaihtosähkössä on muitakin muuttujia, periaate sama.

Teukka-74:

--- Lainaus käyttäjältä: ktako - 24.03.2017     kello on 20:55 ---Ja mulla 4 paneelia rinnan alempi kuva Thumb

--- Lainaus päättyy ---
Oliko sinulla kalvopaneli? Niissähän jännite on 55V per paneli. Moni säädin kyykkää sarjaan kytkettynä tuon jännitteen edessä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View