rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkopaneelisysteemi - Rautalangasta vääntäen - Ja edullisesti  (Luettu 15601 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Mitä eroa siinä oikeassa aurinkokennoakussa on AGM akkuun verrattuna....?

Agm käsittääkseni tarkoittaa vain että nesteet on imeytetty lasikuituun, ja on siten ulospäin kaasuja tuottamaton ja käännettävissä kyljelleen.

Kutsun aurinkokennoakuiksi syväpurkuakkuja, jotka on tehty paremmin kestämään sitä tyhjäksi ajamista.
"Deep Cycle akku" kun laittaa googleen, löytyy tietoa syväpurkua kestävistä akuista, ja ne eivät ole käynnistysakkuja.

Omat testini olen tehnyt Snajder 100Agm akuilla ja BSB 120Ah akuilla.
Snajder ei täysin toivu tyhjiin purkamisesta, mutta syväpurkuakku pitää kapasiteettinsa.

Mutta kuten aiemmin viittasin, jos akkuja käyttää huolella, ei sitä syväpurkua tapahdu, eikä ole mitään syytä maksaa kalliista akusta.
Ite olen niin huoleton matkamies, että en reissussa jaksa akuista välittää.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13

Mutta kuten aiemmin viittasin, jos akkuja käyttää huolella, ei sitä syväpurkua tapahdu, eikä ole mitään syytä maksaa kalliista akusta.
Ite olen niin huoleton matkamies, että en reissussa jaksa akuista välittää.

Jos minä sijoittaisin 200 euroa akkuun, ostaisin mielummin kaksi kappaletta 100 Ah tavallista halpisakkua kuin yhden 100 Ah aurinkosähkölle tarkoitetun. Kun sinulla on reilusti akkukapasiteettia, niin sitä ei tarvitse purkaa niin tyhjäksi. Tavalliset starttiakuthan maksaa noin 1 euro/Ah. Erikoisakut monin kerroin.

Aihe on hiukan pompannut lähtötilanteen 27 Ah käytetyn akun halvalla lataamisen rautalankamallista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Jos minä sijoittaisin 200 euroa akkuun, ostaisin mielummin kaksi kappaletta 100 Ah tavallista halpisakkua kuin yhden 100 Ah aurinkosähkölle tarkoitetun. Kun sinulla on reilusti akkukapasiteettia, niin sitä ei tarvitse purkaa niin tyhjäksi. Tavalliset starttiakuthan maksaa noin 1 euro/Ah. Erikoisakut monin kerroin.


Aivan, näinhän se menee. Mutta voihan sitä ylimääräistä vaivattomasti hankittua nappulaa laittaa vaikka akkuihinkin. ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:19
Jos minä sijoittaisin 200 euroa akkuun, ostaisin mielummin kaksi kappaletta 100 Ah tavallista halpisakkua kuin yhden 100 Ah aurinkosähkölle tarkoitetun. Kun sinulla on reilusti akkukapasiteettia, niin sitä ei tarvitse purkaa niin tyhjäksi. Tavalliset starttiakuthan maksaa noin 1 euro/Ah. Erikoisakut monin kerroin.

Aihe on hiukan pompannut lähtötilanteen 27 Ah käytetyn akun halvalla lataamisen rautalankamallista.
Mulla ei ainakaan mahdu autoon kuin yksi akku...

Se nyt on ihan tavallinen halpis vesiakku 185 Ah. Vapaa-ajan akku malliltaan. En ehdoin tahdoin asentaisi starttiakkua, joka on jotakuinkin saman hintainen, elikä 200€

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:30
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Mulla ei ainakaan mahdu autoon kuin yksi akku...

Se nyt on ihan tavallinen halpis vesiakku 185 Ah. Vapaa-ajan akku malliltaan. En ehdoin tahdoin asentaisi starttiakkua, joka on jotakuinkin saman hintainen, elikä 200€

Jos on tolokku invertteri, starttiakusta on hyvä haukata evästä.  :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Jos minä sijoittaisin 200 euroa akkuun, ostaisin mielummin kaksi kappaletta 100 Ah tavallista halpisakkua kuin yhden 100 Ah aurinkosähkölle tarkoitetun. Kun sinulla on reilusti akkukapasiteettia, niin sitä ei tarvitse purkaa niin tyhjäksi. Tavalliset starttiakuthan maksaa noin 1 euro/Ah. Erikoisakut monin kerroin.

Aihe on hiukan pompannut lähtötilanteen 27 Ah käytetyn akun halvalla lataamisen rautalankamallista.

Hyvää on kuitenkin se, että lähtötilanne on tämänkin höpinän jälkeen muuttunut aika järkeviin mittoihin. 27Ah ja pikkukenno vaikka sitten johonkin muuhun puutarhavalokäyttöö n.

Vähän tätä olen yrittänyt omissa viesteissäni muistuttaa, että ei tähän yhtä oikeaa vastausta ole.
Jos tavoite on kuitenkin 10V toiminta-aika, niin sitä ei taida  halpisakuilla saavuttaa. Kahdessa halpisakussa ei ole yhtään enempää kapasiteettia käytössä, siksi että niitä ei saa purkaa tyhjäksi, jos aikoo ne pitää  hengissä. Halpisakku on kuitenkin helppo korvata, jos sattuu menemään huonoksi, ettei se sen huonompi vaihtoehto ole.

Aivan, näinhän se menee. Mutta voihan sitä ylimääräistä vaivattomasti hankittua nappulaa laittaa vaikka akkuihinkin. ;D

Sitähän voisi rakennuttaa vaikka kirkon takapihalle, kun säästää akuissa ja pysyy kaukolämmön piirissä. ;) Ei huono ajatus eläkepäiville. Kiitos  ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2024 kello on 06:55
  • Etelä-Pohjanmaa
Mulla ei ainakaan mahdu autoon kuin yksi akku...

Se nyt on ihan tavallinen halpis vesiakku 185 Ah. Vapaa-ajan akku malliltaan. En ehdoin tahdoin asentaisi starttiakkua, joka on jotakuinkin saman hintainen, elikä 200€

Tuossa vastaavanhintainen agm

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/megalight-170-ah-agm-akku

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:19
^
Mikä tuosta AGM akusta tekee paremman, kuin mun vapaasti hengittävästä vesiakusta...?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.03.2024 kello on 15:13
Tuossa vastaavanhintainen agm

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/megalight-170-ah-agm-akku

Tuossahan olisi edullisia AGM-akkuja. Olisivat just passelit korvaamaan veneestäni nyt 11 vuotta palvelleet Bochin 170 Ah Starttiakut. Minulla on niitä kaksi kappaletta hupiakkuna ja hyvin ovat kestäneet, vaikka välillä liukuvassa veneessä saavatkin melkoisia tärskyjä. Kestäisiköhän tuollaiset Megalight-merkkiset akut pidempään?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Minulla halpisakkujen saattohoitola auton vieressä vain kasvaa, nyt lienee 5 x 100Ah akkuja. Hyvin talvehtineita, 12,5V näyttää. Mutta yhteinen kapasiteetti jää alle sadan, jos niitä käyttämään alkaa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Kärkkäisen akun katsoin, mutta tuolla hinnalla tuo ah-määrä ja vieläpä AGM, ei oikein vakuuta. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Pitäisikö siis unohtaa vaan AGM, ja ostaa "ei AGM" vapaa-ajan akku?
Tälläisen saisi esim Puuilosta 100ah 99€. Laadusta ei tietenkään muuta kun toivoa parasta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Kärkkäisen akun katsoin, mutta tuolla hinnalla tuo ah-määrä ja vieläpä AGM, ei oikein vakuuta. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Pitäisikö siis unohtaa vaan AGM, ja ostaa "ei AGM" vapaa-ajan akku?
Tälläisen saisi esim Puuilosta 100ah 99€. Laadusta ei tietenkään muuta kun toivoa parasta.

Jos sinulla on noin vähän sitä käyttöä, eikä esim lämmitys ole tuosta akusta kiinni, niin ei  kovin isoa vahinkoa synny halvan akun nuupahtaessa.
Itse en saa noita halvempia akkuja kestämään montaa vuotta, mutta ne on myös kovassa yleiskäytössä auton lisäksi, tarvittaessa sähköperämoottoria ja jääkaappia mökillä jne, 100W kennojen perässä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 6.01.2024 kello on 00:50
Eräs akkuliikkeen myyjä kertoi akun laadun tunnistettavan painosta. Painavampi parempi. Esitteli vielä halkileikkausta halpisakusta ja laatuakusta. Eron huomasi.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Nyt kun aloin näitä miettimään, niin laitan systeemiin vielä lisäksi kompressorikylmälau kun, Waeco cdf18. Eli systeemiin tulee 100w paneeli, 10a lataussäädin, kylmälaukku koko ajan käymään, ja läppärin laturi satunnaisesti 150w invertterin kautta.

Tälle systeemillä akuksi kokeilen nyt 100ah edullista vapaa-ajan akkua, katsotaan miten kestää.

Miten muuten akun säilytys, täyteen ladattuna ja huoneenlämmössä? Akku on völillä
käyttämättä ehkä puolikin vuotta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:19
Tuossa vastaavanhintainen agm

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/megalight-170-ah-agm-akku
Mikäs tällainen Winmaxx akku oikein on alkuperältään...?

Alkoi kiinnostaa, mutta sitä ei Google ainakaan tunne muuta kuin Kärkkäisen tuotteena.
Tarkoittaako tuo Megalight yleisnimityksenä vapaajanakkua?