rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)  (Luettu 25439 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« : 12.03.2017 kello on 19:59 »
Tähän asti olen kokkaillut automatkoilla Trangialla, mutta voisi päivittää kalustoa kaasuhellaan. Kaasulaitteista ei ole mitään aikaisempaa kokemusta, joten vinkit sen mukaan..  ;D

Speksit seuraavanlaiset:

Kaasupullo (varmaankin 5kg) tulee kaapin sisälle, ja saman kalusteen päällä on liesi. Kaluste on irroitettava ja on kiinni autossa pikaliinoilla (kyseessä siis pakettiauto, ei matkailuauto).

-Mikä liesi? Mielellään edullinen, kaksi poltinta, joko pöytälevyyn upotettava tai irrallinen malli. Käytettykin yksilö kelpaa.
-Kaasupullon sijoitus, kiinnitys, letku, liitännät?

Matkailu sijoittuu lähinnä suomen ulkopuolelle, eri puolille eurooppaa, ja tulevaisuudessa Afrikkaan ja lähi-itään. Oliko sellaisia kaasupulloja saatavilla, jonka saisi täytettyä kaikkialla paikallisista standardeista huolimatta? Jostain "itsetäytettävästä" pullosta olen lukenut englantilaisen Vandogtravellerin blogista.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:05
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #1 : 12.03.2017 kello on 20:12 »
Tämän foorumin myynti-ilmoituksissa on usein purettavissa vaunuissa myös liedet myytävänä. Liikkuvaan käyttöön nämä on tehty

Pullo -> painesäädin -> kumiletku -> liesi.  Sivuventtiilipullon saa täytettyä useassa maassa.

Keskustelua luultavasti syntyy tuuletuksesta. Kaappi olisi hyvä tuulettaa ulos alas auton alle ja olla kaasutiivis asuintilohin päin.

Kumiletkun pituus on rajattu, mutta tuossa ratkaisussa siitä ei pitkää tule. Ehdottomasti liesi kiinni kalustoon, joko upotettuna tai sitten se irrallinen kiinnikkeillä.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #2 : 12.03.2017 kello on 20:39 »
Kiitos! Pullolle siis tiivis kaappi, ja sen pohjaan tuuletusreikä ulos asti.

Myös sopivia vehkeitä voi linkittää, tai vinkata mistä pk-seudulta tai kymenlaaksosta voisi hankkia. Liesi ei saa olla kovin iso, mielellään alle 30cm syvyyssuunnassa.

Miten sopisi esim tämä: http://www.mlcaravan.fi/kauppa/product_details.php?p=2852

tai tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/384420/Kaasukeittolevy-2-osainen-sisa-ulkokayttoon

?

Jälkimmäinen ainakin osuisi omaan hintahaarukkaan (ja ei tarvitsis lähteä kaukaa hakemaan).

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:05
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #3 : 12.03.2017 kello on 20:49 »
Lue myytävien purettavien vaunujen ilmoituksia. Saattaa osua sopiva kaluste jossa hella kiinni joka pienellä muokkaamisella sopii suoraan. Yleensä näissä jääkaapin paikka lieden alla, mutta ovi tilalle ja kaappiin vaikka oma pieni tilansa kaasupullolle. Ovimateriaalin saattaa saada samasta vaunusta
Kaasu valuu lattiaa pitkin, eli se tiiveys on tärkein kaapin alaosassa.

En tiedä onko noissa irrallisissa ja upotettavissa eroja, oikeastaan onko toinen paremmin tärinää kestävä. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #4 : 12.03.2017 kello on 20:52 »
Itse lähtisin ajatuksesta kaasuttomasta autosta....

Omassa Westissäni on kaasuliedet 2kg pullolla. Samaa autoa on aikasemmin varustettu 2 liekkisellä spriikettimellä. Kuulemma sekin on ollut ihan ok.
Saattaa olla, että kaasuvehkeet varusteineen ovat jopa kalliimmat, kuin sprii vaihtoehto.
Asia tietysti muuttuu, jos on tarkoitus lisätä muitakin kaasulla toimivia laitteita, kuten lämmitys.

Jotain tällaista:
http://www.taloon.com/spriikeitin-dometic-origo-two/DOM9103303978/dp

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #5 : 12.03.2017 kello on 20:54 »
Motonetin malli ei taida olla autokäyttöön.

Varma en ole, mutta epäilisin virallisesti tehtäessä sitä purkumahdollisuutta, ton lieden pitäisi olla kiinteästi asennettu.

Toinen asia on se että kaasuasentajan pitäisi tehdä tuo asennus ja antaa siitä pöytäkirja.

Oma kokemus asiaan liittyen on sellainen, että ekan auton kaasut tein itse ja vein valmiit asennukset koestettaviksi. Melkein jokainen liitos vuosi.

Tokan auton kohdalla soitin suoraan ammattilaisen paikalle, joka veti putket ja kytki kaikki laitteet.

Ekan auton kohdalla veloitettuja työtunteja oli 1 tunti ja tokan kohdalla 3. Toki putkireitti oli valmiiksi tehtynä ja putkimetrejä oli vähän.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #6 : 12.03.2017 kello on 21:27 »
Katsastuksesta tai muusta sellaisista ei ole päänvaivaa, sillä autoa ei katsasteta matkailukäyttöön. Kaikki matkailukalusteet on lattiassa kiinni liinoilla, kuten tämä keittiöpakettikin. Eli ovat siis poliisin sattuessa paikalle muutokuormaa. Ja toisaalta suurin osa matkoista on ulkomaille, ja siellä tuskin paikallista poliisia laitteet ja niiden laillisuus kiinnostaa.

Lämmitystä, tai muita kaasulaitteita ei tule.

Mikä on spriikeittimen käyttökustannus kaasuun verrattuna? Kummankin saaminen lähes kaikkailta maailmassa on helppoa, tosin spriikeittimen voi itse täyttää toisin kuin kaasun.
Trangiaa käyttäessä olen huomannut spriissä huimia hintaeroja, Espanjasta sitä taisi saada 1,5€/1L hintaan.

Valmis systeemi vaunusta ei ehkä tule kysymykseen, ne kun ovat tyyliltään aika... korneja :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:05
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #7 : 12.03.2017 kello on 21:29 »
Eihän tuohon tule asennuksia. Klemmareilla letku joka on hyvin lyhyt taitaa olla ihan hyväksyttyä tehdä itse. Pullohan on samassa kalusteessa lieden alla.

 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #8 : 12.03.2017 kello on 21:31 »
Mulle ei ole tulossa spriiliettä koska tutustuessani erilaisiin liesiin selvisi että tietyissä tilanteissa spriiliesi voi leimahtaa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.05.2021 kello on 12:42
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #9 : 12.03.2017 kello on 21:36 »
http://www.marinea.fi/dometic_origo_3000_liesi_2-liekkinen

Tämä vaikuttaa pätevältä laitteelta. Ei haittaisi mua ollenkaan, jos ei tarvisi kaasun kanssa pelata.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:24
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #10 : 12.03.2017 kello on 21:39 »
Motonetin malli ei taida olla autokäyttöön.

Varma en ole, mutta epäilisin virallisesti tehtäessä sitä purkumahdollisuutta, ton lieden pitäisi olla kiinteästi asennettu.

Toinen asia on se että kaasuasentajan pitäisi tehdä tuo asennus ja antaa siitä pöytäkirja.

Oma kokemus asiaan liittyen on sellainen, että ekan auton kaasut tein itse ja vein valmiit asennukset koestettaviksi. Melkein jokainen liitos vuosi.

Tokan auton kohdalla soitin suoraan ammattilaisen paikalle, joka veti putket ja kytki kaikki laitteet.

Ekan auton kohdalla veloitettuja työtunteja oli 1 tunti ja tokan kohdalla 3. Toki putkireitti oli valmiiksi tehtynä ja putkimetrejä oli vähän.
saako kysyä miten ammattilainen teki liitokset toisin? tai mitä virheitä itse teit?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.03.2019 kello on 10:55
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #11 : 13.03.2017 kello on 10:54 »
Tuo http://www.motonet.fi/fi/tuote/422193/Kaasukeitin-retkimalli on toimiva. Vaatii tosin
varmuuden, että pulloja saatavilla lähialueelta. Taitaa olla kuitenkin pullot ihan huoltoasema
kamaa. Voipi ottaa vaikka useamman, joten saa moniliekkisen :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #12 : 13.03.2017 kello on 11:27 »
saako kysyä miten ammattilainen teki liitokset toisin? tai mitä virheitä itse teit?

En kehdannut kysyä. Ja on siitä varmaankin noin 10 vuotta aikaakin.

En ole mikään putkimies, ekan auton lämmitysjärjestelmä n liitoksetkin vuosi monesta kohtaa.

Tokaa tehdessä olin jo oppinut niin paljon että koeponnistin lämmitysjärjestelmä n paineilmalla ennen nesteiden lisäämistä. Käyttövesi on vielä tekemättä, sinnekin tarjonnen ilmaa ennen veden lisäämistä

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #13 : 13.03.2017 kello on 11:29 »
Tuo http://www.motonet.fi/fi/tuote/422193/Kaasukeitin-retkimalli on toimiva. Vaatii tosin
varmuuden, että pulloja saatavilla lähialueelta. Taitaa olla kuitenkin pullot ihan huoltoasema
kamaa. Voipi ottaa vaikka useamman, joten saa moniliekkisen :D

Mulla on noita 2 ollu matkassa, tehoa on hyvin, varmatoimisiakin. Mutta noita pulloja kyllä kuluu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:05
Vs: Kaasulieden asennus (rautalangasta vääntäen)
« Vastaus #14 : 13.03.2017 kello on 11:42 »
Tuollainen pieni kaasukeitin on hyvä, muttei jatkuvaan käyttöön. Pullo ei kauaa kestä ja niitä pitää aina olla varastossa. Spriitä saa kaikkialta ja on minun mielestä noista kahdesta järkevämpi vaihtoehto