rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntoauton putkiremontti  (Luettu 13272 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Asuntoauton putkiremontti
« : 11.03.2017 kello on 14:30 »
Eli viime kesänä kirjoittelin ensin tuosta akun räjähtämisestä ja myöhemmin sitten siitä, että se ilmeisesti oli aiheuttanut käyttövesijärjestel män muoviletkun syöpymistä ja siinä letkussa oli reikä.

Ajattelin siis vaihtaa nuo muoviletkut ja hankin jo viime kesänä puuilosta sopivaksi luulemaani letkua. Ulkomitat olikin oikeat, mutta putki oli yllätyksekseni liian ohutta muovia. Eli letkun sisäpuolelle on aikaisemmassa ratkaisussa laitettu pienet holkit jotka auttavat selvästi siinä, että putkissa käytettävät liittimet tarttuvat hyvin kiinni. Nyt ostamani putk8i siis tarttuu ulkopuolelta kyllä kiinni tuohonliittimeen, mutta sisäpuolella jää "löysää" jolloin jos putkea vetää niin se kyllä irtoaa liittimestä ja ei varmastikkaan ole painetta kovin hyvin kestävä ratkaisu.


Eli kysymys nyt konkareille. Onko nämä ihan malli/tapauskohtaisia ratkaisuja, vai onko nämä jotain ihan standardikamaa, johon pitäisi löytyä jostain suoraan varmasti sopivaa muoviletkua? Vai pitääkö tuon holkin ympärille askarrella jotain putkimiehenteipistä, että sen saa tiiviiksi ja sopivaksi?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #1 : 11.03.2017 kello on 14:45 »
Meillä ainakin on läpinäkyvää vahvistettua letkua koko käyttövesipuolella. Kooltaan sopivaa ja ilman mitään holkkeja. Elintarvikeluokitel tua tuon pitäisi olla koska puhutaan käyttövesijärjestel mästä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:15
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #2 : 11.03.2017 kello on 17:25 »
JP caravanista olen ostanut Detskun liitoksiin passelia putkea. Ristkudos vahvistus näkyy letkussa. Varmaan löytyy useimmista huoltoliikkeistä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #3 : 11.03.2017 kello on 20:06 »
Muistinkin väärinpäin. Eli alkuperäinen putki oli ohuempaa kuin uushankintaputki. Eli tuo holkki on liian paksu mahtuakseen sisään putkeen. Kävin putkivalikoimien kanssa uudestaan Puuilossa haastelemassa myyjien kanssa ja eivät keksineet siellä ainakaan mitään järkeenkäyvää ratkaisua. Eli tuon uuden putken sisähalkaisija lienee 6 mm. Ja ulkohalkaisija kai 9,5 mm.

Meillä ainakin on läpinäkyvää vahvistettua letkua koko käyttövesipuolella. Kooltaan sopivaa ja ilman mitään holkkeja. Elintarvikeluokitel tua tuon pitäisi olla koska puhutaan käyttövesijärjestel mästä.

Muistelin että minulla olisi kuvia näistä ainakin blogissa, mutta enpäs löytänytkään. Eli pitää jossain vaiheessa paremmalla ajalla yrittää. Onhan noiden letkujen nyt osuttava aika hyvin tai muuten joutuu vaihtamaan kaikki liittimet ja nuo venttiilitkin. Niihinhän nämä putket menee.

Tästä tulikin mieleeni yksi toinen projekti mitä olen harkinnut. Tähän asti en ole tästä vesiliitännästä harkinnutkaan juomavedeksi. Juomavesi on tuotu erillisissä kanistereissa. Olen miettinyt seuraavaa ratkaisua juomavesihanaksi. Eli Keittiön kaappiin sopii hyvin juomavesikanisteri joka on helppo ottaa ja hakea mistä haluaa tai täyttää vaikka ulkomailla kaupasta ostettavalla vedellä. Kymmenen litraa on ihan sopiva tähän käyttöön. Voi olla hivenen pienempikin. Paljon isompaan en näe tarvetta, mutta hivenen isompikin mahtuisi. Siihen sitten kiini jokin sähkötoiminen hana. Esim nopealla googletuksella:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Makeavesi/Vesihana-sahkopumpulla-2000017749/

Hana keittiön pöytälevyyn toisen hanan viereen, jotta ohi menevät valuisi sitten samaan lavuaariin kuin muukin vesi.

Olenko ihan idiootti, kun harkitsen rinnakkaista järjestelmää? Ulkomailla lomamatkalla nyt fakta kuitenkin pääsääntöisesti on, että mieluummin juon pullotettua vettä, kun paikallisista ei aina voi tietää ja lomalla nyt mieluummin yritän välttää vatsatautia jos suinkin mahdollista. Ja onko jollain vinkkiä mitä kannattaa miettiä sovellutusta suunitellessa?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #4 : 12.03.2017 kello on 08:25 »
LVI-liikkeestä saat oikeat tarvikkeet. Mitään omia virityksiä ei kannata tehdä. Vuotavat kuitenkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #5 : 12.03.2017 kello on 09:05 »
Polarissa on putket kovaa paksuseinäistä muovia. Ja itse en laittaisi muuta kuin elintarvikehyväksyt tyä materiaalia sinne mihin sellainen kuuluu.
Mikäli se "minäitte" kokee ettei tarvitse niin joku toinen voi sinun jälkeesi käyttää vesisäiliötä alkuperäiseen tarkoitukseen.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #6 : 12.03.2017 kello on 10:28 »
Minulla on tuota putkea punaisena ja sinisenä ja taitaa olla valkoistakin. Osoitteen tiedät. ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #7 : 12.03.2017 kello on 11:28 »
Muistinkin väärinpäin. Eli alkuperäinen putki oli ohuempaa kuin uushankintaputki. Eli tuo holkki on liian paksu mahtuakseen sisään putkeen. Kävin putkivalikoimien kanssa uudestaan Puuilossa haastelemassa myyjien kanssa ja eivät keksineet siellä ainakaan mitään järkeenkäyvää ratkaisua. Eli tuon uuden putken sisähalkaisija lienee 6 mm. Ja ulkohalkaisija kai 9,5 mm.

Muistelin että minulla olisi kuvia näistä ainakin blogissa, mutta enpäs löytänytkään. Eli pitää jossain vaiheessa paremmalla ajalla yrittää. Onhan noiden letkujen nyt osuttava aika hyvin tai muuten joutuu vaihtamaan kaikki liittimet ja nuo venttiilitkin. Niihinhän nämä putket menee.

Tästä tulikin mieleeni yksi toinen projekti mitä olen harkinnut. Tähän asti en ole tästä vesiliitännästä harkinnutkaan juomavedeksi. Juomavesi on tuotu erillisissä kanistereissa. Olen miettinyt seuraavaa ratkaisua juomavesihanaksi. Eli Keittiön kaappiin sopii hyvin juomavesikanisteri joka on helppo ottaa ja hakea mistä haluaa tai täyttää vaikka ulkomailla kaupasta ostettavalla vedellä. Kymmenen litraa on ihan sopiva tähän käyttöön. Voi olla hivenen pienempikin. Paljon isompaan en näe tarvetta, mutta hivenen isompikin mahtuisi. Siihen sitten kiini jokin sähkötoiminen hana. Esim nopealla googletuksella:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Makeavesi/Vesihana-sahkopumpulla-2000017749/

Hana keittiön pöytälevyyn toisen hanan viereen, jotta ohi menevät valuisi sitten samaan lavuaariin kuin muukin vesi.

Olenko ihan idiootti, kun harkitsen rinnakkaista järjestelmää? Ulkomailla lomamatkalla nyt fakta kuitenkin pääsääntöisesti on, että mieluummin juon pullotettua vettä, kun paikallisista ei aina voi tietää ja lomalla nyt mieluummin yritän välttää vatsatautia jos suinkin mahdollista. Ja onko jollain vinkkiä mitä kannattaa miettiä sovellutusta suunitellessa?

Tuossa olis yksi vaihtoehto.Jos ei hintaa säikähdä ja tietysti mikäli vain asennus onnistuu. Eikä tarvi sitten rinnakkaista järjestelmää. Teknisissä tiedoissa on video mistä näkee miten tuo asennetaan...


https://www.aqva.fi/AQVA_poytasuodatin_erittain_t/ekauppa/pAQ002/

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #8 : 13.03.2017 kello on 08:13 »
Polarissa on putket kovaa paksuseinäistä muovia. Ja itse en laittaisi muuta kuin elintarvikehyväksyt tyä materiaalia sinne mihin sellainen kuuluu.
Mikäli se "minäitte" kokee ettei tarvitse niin joku toinen voi sinun jälkeesi käyttää vesisäiliötä alkuperäiseen tarkoitukseen.

Sinänsä olen asiasta samaa mieltä. Tuo letku minkä ostin niin ainakin myyjä valehteli sujuvasti, että on tarkoitettu juri tällaiseen käyttöön. Mutta kun mitat vaan ei tässä letkussa tosiaan sopinut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #9 : 13.03.2017 kello on 08:17 »
No pyörähdä MJO'*:n luona niin asia tulee kuntoon

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #10 : 13.03.2017 kello on 13:40 »
että tommoset pläjäykset

Hyvä ja toimiva laadukasta letkua  ja karavaani   tarkoitukseen nimen omaan tarkoitettua. Biltema putki kannattaa unohtaa suosiolla  ei voi verrata keskenään, tavaran on tullut tarkasteltua  verrattuna keskenään kädessä.

http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Categories/Vesi_ja_WC/Vesiletkut






*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #11 : 13.03.2017 kello on 13:57 »
Tuo 6mm sisämitta vaan kuullostaan niin oudolta. Nuo Velnumin linkkaamat on kaikki vähintään 10mm

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:43
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #12 : 13.03.2017 kello on 15:09 »
Biltema putki kannattaa unohtaa suosiolla  ei voi verrata keskenään, tavaran on tullut tarkasteltua  verrattuna keskenään kädessä.

Kannataa myös muistaa, että letkuja on monenlaisia. Toiset käy pikaliittimelle, toiset kiinnitetään klemmarilla.....

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #13 : 13.03.2017 kello on 16:43 »
Itsellä LMC 566 matkailuauto 10mm sisäputken halkaisija tällä hetkellä  vesijärjestelmissä,sisä remontin yhteydessä tuli uusittua kaikkiin vesijärjestelmän putket mutta , alkuperäinen putkitus 10mm sisämittalla.Koska alan miehet suosittelevat 10mm sisämitta vähintään  että paine toimisi vesijärjestelmssä silloin moitteettomasti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Asuntoauton putkiremontti
« Vastaus #14 : 14.03.2017 kello on 08:23 »
Kunnon mauseria en omista joten olen mitannut vain suurpiirteisesti jaulkomitta vaikuttaa olevan hieman vajaa 10mm. Olisiko putken paksuus noin millin luokkaa. Tämä siis alkuperäisessä. Autohan ei minulla uudesta asti ole ollut, mutta oma veikkaukseni on että putket saattaisivat olla jopa alkuperäiset, eli lähes kolmekymmentä vuotta vanhat. Ja koska oletan että ovat alkuperäiset niin siksi haluaisin vaihtaa samanlaisiin, koska oletan että sen on joku enenn minua jo ajatellut että tämä on se oikea. Toisaalta ainakin kiertovesipumpun uskon olevan vaihdettu, koska se on asennettu kotitekoisen näköisesti, eli onhan tuo mahdollista, että noita letkuja olisi samassa yhteydessä muokattu uuteen uskoon ja eri kokoisiksi.

Liittiminä on jonkinlaiset pikaliittimet. Laitan kuvia kunhan ehdin.