rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi  (Luettu 133453 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #195 : 30.07.2018 kello on 19:35 »
UV valo on k yllä näppärä veden puhdistin. Ja kemikaaliton.
Mahdollisia eläviä (isompia) se ei kaikkia tapa mutta estää lisääntymisen.

Onkos 88k5 rimorissa myös sellanen kunnon "mäntäpumppu" jonka kuulee pitkälle?
Omassa superbrigissä sellanen on ja miettinyt vaihtoa....miks vesipumpum pitää olla niin äänekäs....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #196 : 30.07.2018 kello on 19:45 »
Eiks autoissakin iso ja tehokas moottori ole äänekäs  ;D

Mulla on paisari (paineakku) systeemissä, niin ei yöllä esim. tartte pumppua laittaa päälle pienten pesujen tai vessan vedon takia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #197 : 30.07.2018 kello on 20:22 »
Onkos 88k5 rimorissa myös sellanen kunnon "mäntäpumppu" jonka kuulee pitkälle?
Omassa superbrigissä sellanen on ja miettinyt vaihtoa....miks vesipumpum pitää olla niin äänekäs....

Ei kai se "mäntäpumppu" ole painesäiliötön painevesijärjestelm ä? Mulla on Atriassa sellainen. Nyt olen onnistunut tai itsekseen säätynyt sellaiseksi, että ei kauaakaan jumpsuta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #198 : 30.07.2018 kello on 21:37 »
Noi painepumputhan ovat mäntä (3 kpl) versioita - ihan kuten painepesureissakin.


Olihan toi Aqua 8 pumppukin sellainen pärähtelijä toisinaan. Johtuihokan tuoreen, tankatun veden ilmakuplista vai mistä - mutta paisunta-astian kanssa toimii hyvin ja käy harvemmin, mutta pidempää kerralla. Mutta mikä parasta - vettä; kuumaa tai kylmää tulee äänettömästikin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:08
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #199 : 30.07.2018 kello on 21:56 »
Noi painepumputhan ovat mäntä (3 kpl) versioita - ihan kuten painepesureissakin.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Olihan toi Aqua 8 pumppukin sellainen pärähtelijä toisinaan. Johtuihokan tuoreen, tankatun veden ilmakuplista vai mistä - mutta paisunta-astian kanssa toimii hyvin ja käy harvemmin, mutta pidempää kerralla. Mutta mikä parasta - vettä; kuumaa tai kylmää tulee äänettömästikin.
Miten nämä pumput liittyy säiliöiden puhdistumiseen? Vai onko näissä jokin erikoinen ominaisuus?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #200 : 30.07.2018 kello on 22:04 »
Miten nämä pumput liittyy säiliöiden puhdistumiseen? Vai onko näissä jokin erikoinen ominaisuus?
Puhdistamiseen ehkä siten, että niissä/näissä on imupuolella esisuodatin (yleensä), joka pitäisi muistaa kerta vuoteen irrottaa ja puhdistaa, esim tuossa Aqua 8 osakuvassa tumma "prikka". Se ei oikein millä liemellä peseydy puhtaaksi irrottamatta..

Toisaalta vastasin niin kun kysyttiin - sitä pieni sivuraide, kuten tuo paisariasia.. kaikkii osiin järjestelmässä kertyy biofilmiä, jos vesiolot otolliset.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #201 : 30.07.2018 kello on 22:25 »
Lisää OT:ia.

Tuossa Atrian systeemissä kuulee pumpun, mutta ei se ole mitenkään häiritsevä. Mutta painesäädin pärisee koko ajan jos laskee vettä hiljalleen. Jos laskee täysillä, niin pärisee vasta hanan sulkeuduttua vähän aikaa. Kauemmin pärisee jos on laskettu lämmintä vettä, johtuen ilmeisesti suuremmasta vesimäärästä ja lämminvesisäiliöstä .

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:39
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #202 : 31.07.2018 kello on 12:05 »
joo pumppu on sivujuonne mutta onkos jotain pumpputyyppiä joka ei pärise?

Se on lähes yhtä ärsyttävä kuin jos jouset nitisee kun sängyssä vähän peuhkaa... antennin heilunta on vielä ihan ookoo mutta naapurin nitisevä auto ikävä...onneks omassa paripyörä alussa on tiukat jouset  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.03.2024 kello on 18:47
  • Ukki
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #203 : 22.04.2019 kello on 21:36 »
Oulun vesi, Oulun kaupungin vesilaitos teki epävirallisen testin kokeillakseen kuinka hyvin verkon vesi säilyy kirkkaissa pulloissa keitön pöydällä. Lopputuloksena oli ettei kahden viikon jälkeen vesi eronnut kasvustoiltaan tuoreesta vedestä. Eli jos tankkaan veteni Oulussa niin en tarvitse mitään aineita sen säilydåvyyden parantamiseen. Empiisiset kokemukset eli käytämme automme vettä aivan kodin hanavettä ilman mitään ongelmia niin pesuun, juomiin,ruokiin.... Kauden alussa ja lopussa säiliössä käy sitruunahappoliuos joka poistaa kallkit sun muut. Kaivo-ja lähdevesi taas on otollinen kasvualusta pöpöille.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #204 : 24.04.2019 kello on 14:55 »
Itse olen toistaiseksi aina hankkinut juomaveden jotain muuta kautta. Miten "tankkaatte" autonne vesivarastot? Joku kertoi että kastelukannulla, mutta tuntuu pitkäveteiseltä puuhalta täyttää ja tyhjentää kastelkukannu muutamaan kymmeneen kertaan. Letkulla olen itse siis aina laittanut, mutta jostain näiltä gorumeilta luin että jotkut käyttävät ajattelematta samoja letkuja wc-kasettien puhdistamiseen. Tästä tuli sellainen fiilis, ettei oikein huvittaisi vaikken sitä itse koskaan ole todistanutkaan. Ajatuskin siitä on ajanut toimimaan toisin. Tai toki alunperin sen takia, että kun auton ostin käytettynä henkilöltä joka oli hiljattain ostanut käytettynä, niin ei ollut mitään tietoa miten on aiemmin käytetty. Käsienpesuvettä siis lähinnä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:47
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #205 : 24.04.2019 kello on 21:27 »
Justiinsa viikonloppuna törmäsin sellaseen huoltokoppiin missä oli vesiletku suoraan kasetintyhjennyspöm pelin päällä, ja kyllähän siitä ekana tulee mieleen että missähän tuokin letku on käynyt. Kiersin sitten tonttia ja kun ei muuta löytynyt niin laitoin sitten oman letkuni jatkoholkilla kiinni siihen nysään ja lorottelin siitä. Siinä oli vielä niin lyhyt nysä ja niin iso hanavärkki että ajattelin että ei se tynkä nyt kovin syvälle kasettiin ole mennyt ja letkun sisäpuoli lienee ~puhdas. Pesujen lisäksi parit aamukahvit siitä keitin, en sairastunut.

Kastelukannulla ollaan jokunen kerta täytelty, ja kyllähän se hyötyliikunnasta käy kun vajaan sata litraa sillä roudaa. Täksi kesäksi vihdoin hommattu em oma letku ja jatkokappale, en sellaista paikkaa muista nähneeni josta ei niillä olisi vettä saanut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #206 : 24.04.2019 kello on 23:40 »
Mulla on pitemmällä reissulla mukana letku ja kopallinen liittimiä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #207 : 25.04.2019 kello on 00:01 »
Eiköhän ainoa "oikea" ratkaisu ole yli 100 litran vesimäärän ottoon ole (oma) letku.. irtoletkukiepillä on menty 12 vuotta, ja nyt se on välipohjassa kelalla kiinteästi kytkettynä. Pikaliitin päässä ja muutama liitinkoko (½", 3/4", 1" sk/uk) + letkun pätkä mukana..

Vaan ei koskaan tankki mulla niin kuivaksi ole mennyt, että väkisin pitää jostain suttupaikasta vettä ottaa. No, toiset ajaa polttoainetankin huuruille, toiset ei - sama tässäkin asiassa..
Reissussa viihtyvä ei montaviikkoa kotivesillä pärjää - pitää riskeerata tai koittaa eri konstein niitä pienentää. Alkupuhtaus on lähtökohta, mutta matkalla tankattua pitää ehkä käsitellä..

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:23.06.2023 kello on 10:24
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #208 : 25.04.2019 kello on 09:19 »

Veden käyttö asuntoautoissa ym. liikuteltavissa kulkuneuvoissa on ensimmäinen ja tärkein asia hygienia eli kun käytät tai tankkaat niin puhtailla välineillä ja siisteistä paikoista tankkaus.
Itse käytän as.a. vettä samoin kuin kotonakin. Ongelmia ei ole ollut.
Sitruunahapolla alkukäsittely ja hyvä huuhtelu ohjeen mukaan. ( Jos olet uusi käyttäjä )
Vettä aina tarpeen mukaan miten tulee suunnilleen käyttöä eli usein vaihtuu vesi ja aina kaupungin tms. käyttöjärjestelmäst ä joka  on desfioitu. Pieni määrä niin vahtuvuus ja raikkaus taattu.
Suomalainen vesi on hyvää turvallista käyttää ilman mitään kemikaaleja jos tankkaa muualta (kaivosta tms) niin käytettävä kemikaaleja samoin ulkomailla kierrellessä.
Tankkaan kastelukannulla niin tiedän paljonko vettä mukana ja koska suunnilleen lisäys tarpeen. ( kastelukannu suojassa muovipussissa )
Jokaisellahan meistä on omat käyttötavat ja sietokyvyt  joten turvallista  tankkausta miten sit kukin näkee parhaakseen.
Hyvää kesää... 8)


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #209 : 21.03.2021 kello on 10:04 »
Kevät tässä lähestyy ja on pohdinnassa uskaltaisiko uudemmassa autossa siirtyä juomaan oikein auton tankissa olevaa vettä vai vieläkö kuskaisin juomaveden aina eriliisessä astiassa.

Toisessa ketjussa oli maininta tuosta UV valolla puhdistamisesta mikä vaikutti ihan ptevältä, mutta kun itsellä ei ole pääsyä, ainakaan helppoa tuohon tankkiin. Joillain ilmeisesti pääsee tankin pesemään sisältäpäin? Minulla ei ole ainakaan helppoa pääsyä tankkiin. En ole edes nähnyt tankkia. Täyttöaukosta olen päätellyt missä kohtaa todennäköisesti on välipohjassa. Vai pitäisikö tähän olla pääsy jostain? Pitäisikö kaikissa olla jokin huoltoluukku? Edellisessäkin vestankin paikka oli suljetussa tilassa, joten sitäkään en koskaan fyysisesti nähnyt kun en purkanut dinetten toista penkkiä. Jos oikein muistan niin liimattuja osia olisi pitänyt rikkoa.

Varmaan kun päästään plussan puolelle niin huuhdon järjestelmän vaan tuolla sitruunahapolla.

Moni on käyttänyt perusteluna tuota että montakymmentä vuotta on juotu ja vielä hengissä, mutta eipä aitä huvikseen lomalla viitsisi mitään ylimääräisiä vatsatauteja sairastella joten siinä mielessä vielä vähän mietityttää.

Usein tulee lähtiessä käytyä hakemassa Best Caravanilta vettä. Siellä käy myös paljon vuokra-autoilijoita ja muits aloittelijoita jollainen itsekin on tullut oltua. En ole toki nähnyt mutta legendoja olen lukenut että joskus tietämättömät ovat käyttäneet kemssojen huuhteluihin juomavesiletkuja. Ei toki liity spesifisti tähän paikkaan vaan yleisesti. Niin kyllähän sitä aina hieman pohtii missä se letku on käynyt. On kuitenkin fyysisesti niin lähellä että erehtyminen on ihan mahdollista kun ei tuollakaan mitään yksiselitteisiä opasteita ole ja ainakaan sellaisia joita olisi mahdoton olla huomaamatta.