rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi  (Luettu 136183 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #210 : 21.03.2021 kello on 10:35 »
Säiliön täyttö ilman kosketusta letkulla. Letkun pään pyyhintä. Paras olisi käyttää omaa letkua.

Vesisäiliö on usein istuimen alla. Mulla se on takapetien välisten rappujen alla. Löytyy varmasti.

En joisi vettä kaikesta huolimatta, kun auto ei ole ollut mulla uudesta asti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #211 : 21.03.2021 kello on 11:14 »
Säiliön täyttö ilman kosketusta letkulla. Letkun pään pyyhintä. Paras olisi käyttää omaa letkua.

Letkun päätä en ole kyllä pyyhkinyt vähän samasta syystä kun on kehotettu, että pullon suun pyyhkiminen yleensä vain lisää bakteereja. Toisaalta jollain desinfioivalla pyyhkeellä voisi olla ihan fiksua. Alkoholilla jos pyyhkisi, niin ei pitäisi olla kuolemaksikaan. Letkua itsessään en koskaan toisalta työnnä aukkoon. Ammun parinkymmenen sentin päästä. Näin olen toiminut. Huomasin että jossain oli myös myytävänä välikappaleita jossa tankkiin tuleva osio on oma ja liitetään vaan julkiseen letkuun.

Vesisäiliö on usein istuimen alla. Mulla se on takapetien välisten rappujen alla. Löytyy varmasti.


Olen päätellyt täyttökorkin sijainnista , että olisi veeseen alla välipohjassa. Takimmaisen istuimen sisällä ei ainakaan ole, siellä on laturi ja sulakkeet. Etummaista en muista olenko tarkistanut, eikun joo siinä kohtaa taitaa olla kaasupullot.

En joisi vettä kaikesta huolimatta, kun auto ei ole ollut mulla uudesta asti.

Tätä minäkin olen käyttänyt ohjenuorana. Moni joiden kanssa olen keskustellut on toiminut toisin, niin pohdin tässä omien ylimääräisten varotoimien perusteita.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:46
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #212 : 21.03.2021 kello on 11:54 »
Itsekin olen meinannut vanhaa järjestelmää sen verran putsata että vettä viitsisi juoda.
Yllättävän puhtaalta kyllä näyttää säiliö ja putket.

Täyttöletkuksi varmaan läpinäkyvä, niin näkee milloin se on puhdistuksen tarpeessa.

Tällainen UV-led moduli on tullut Philipsiltä markkinoille.
https://www.assets.signify.com/is/content/PhilipsLighting/Assets/philips-lighting/global/20192307-uvc-led-en-general.pdf
Taitaa olla vielä aika uusi tuote, kun on vielä huonosti saatavilla.

Varovainen tuollaisten kanssa pitää olla, kun tuo uvc ei ole silmille kovin hyvästä.
Jos korkkiin tuollaisen laittaisi, niin saisi olla siten asennettu ettei saa jännite päällä auki.

En joisi vettä kaikesta huolimatta, kun auto ei ole ollut mulla uudesta asti.
Ensin kuulosti ihan järkevältä perusteelta.

Tarkemmin kun mietin, niin jos kotona olisin noudattanut samaa olisin kuollut janoon vuosikymmeniä sitten.🤣

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #213 : 21.03.2021 kello on 12:04 »
Eri homma. Kotona on suljettu systeemi. Matkailuautoon on voitu tankata vaikka mitä ja järjestelmä on voinut olla sen jäljiltä pitkään puhdistamatta. Kysymys on siitä, luotatko desinfiointi- ja lianirrotusaineisii n, että kaikki epäpuhtaudet lähtevät.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:27
  • viihtyy puskissa
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #214 : 21.03.2021 kello on 12:13 »
Tuossa mun Solifieterissä on semmoinen ratkaisu, että keittiön kaapissa on erillinen 10 litran pytty omalla pumpulla kytketty suoraan kyökin hanan kylmäpuolelle, niin sen  veden voi vaikka päivittäin vaihtaa, jos on leirialueella. Jos on kaapissa tilaa, niin ei ole kovin monimukainen jälkeenpäinkään laittaa, paineveden kanssa ei tietty käy. Nykyään kun on käsidesiä yleensä mukana, olen sillä putsannut täyttöletkun tarvittaessa, tai yleensä sitten omaa letkua käyttänyt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #215 : 21.03.2021 kello on 12:18 »
^

No kun meinasin tuosta jo esimerkkinä mainita, että luottaisin kun on yksinkertainen ja  vähän puhdistettavaa. Saman voisi väkertää omaankin, jos olisi tila sille.

Ja olisihan sille, kun rupesin miettimään...  :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:23
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #216 : 21.03.2021 kello on 12:18 »
Joskus vanhaan kulkimeen tein konetiski seoksen 1 tabu 20l lämmintävettä seos säiliöön ja pumpulla putket /hanat täyteen sitten lenkki autolla ja yön yli likoomaan ,aamulla parisataa litraa läpi huutelua, poresuuttimet pois Johan lähti nöhtää ,oli tuli puhdasta ja kikkaaksi säiliö ja putkisto oli vesi juoma kelpoista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:21
  • Kulkija
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #217 : 21.03.2021 kello on 12:22 »
Aika rankka aine. Käytän mieluummin sitruunahappopohjai sta ja ylläpidossa vaikka etikkaa. Homma edessä, kunhan vähän lämpiää niin mukavampi puuhastella.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:46
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #218 : 21.03.2021 kello on 13:03 »
Eri homma. Kotona on suljettu systeemi. Matkailuautoon on voitu tankata vaikka mitä ja järjestelmä on voinut olla sen jäljiltä pitkään puhdistamatta. Kysymys on siitä, luotatko desinfiointi- ja lianirrotusaineisii n, että kaikki epäpuhtaudet lähtevät.
Olen samoilla linjoilla, tuo oli kevennys. ;)

Lisäksi kotona vettä juoksutetaan päivittäin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:23
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #219 : 21.03.2021 kello on 13:21 »
En tiä mutta jotkut on kehunut hopeaa että vesi pysyy raikkaana ,käykö vaikka rannevitja? Ja onhanniitä tabuja/liemiä jotka pitää veden puhtaana.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:46

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:23
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #221 : 21.03.2021 kello on 15:10 »
Me peseydytään hampaita myöten Fränkin säiliövedellä, mutta ei valmisteta ruokaa (paitsi keitinvetenä), kahvia tai teetä - saati juoda sitä.. tosiaan kun auto ei uudesta ole ollut, niin periaatteena..

Tuorevesitankki pestää sitruunahapolla keväällä. Vaikka talvellakin käytetään autoa. Tankit helppo huoltaa, isot korkit säiliöiden päällä. Tuplapohjassa pytyt ja huolto käy ison lattia luukun kautta sisältä.



Molemmat (tuore ja harmaa) voidaan myös tyhjentää avaamalla korkit, niin pohjatulpat nostettavissa ketjuista vetämällä (ei kastu kädet). Harmaalla vielä oma viemärilähtö (kuulasulku+haitariletku) samassa sivuluukussa, josta löytyy autoon integroitu sähkö- ja letkukela (molemmat 25m).

Juontivetenä 15 litran hanallinen kanisteri (plastex), jota tankkaillaan tarpeen tullen (joskus etelässä 5L/10L lähdevesillä). Mukavempaa juoda tuoretta ja viileää. Tuolle sopivasti paikka suihkualtaalla. Jos vahinko käy, viemäri alla  ;D
Samaista pänikkää käytetään myös veneessä, jossa painevesi myös - ihan sama idea; "vain pesuvesi".
Tuplapohjassa tuo tuorevesikin pysyy viileämpänä mitä aiemman auton istuinlaatikossa. Helteellä ero selvä. Ei ole UV-lamppua tullut tähän sitten laittettua kun nuorisokaan (korstojahan nuo nykyisin) ei vahingossa hanavettä juo..

Mitään desinfiointi/säilöntäkemikaaleja, saati hopeaa, en kyllä juomavedessä halua tietoisesti ottaa  :-X


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:27
  • viihtyy puskissa
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #222 : 21.03.2021 kello on 15:56 »
Edellinen vaunu oli kolme vuotta seissyt, siinä oli aivan kauhea lieju vesiputkissa. Se lähti kyllä tehokkaasti konetiskiaineella, ajattelin, että seos on samanvahvuinen kuin koneessa, ja onhan sielläkin muoviastioita pesussa. Tosin ei sitä vettä juotu sittenkään. Nykyiseen vielä vaihdoin sen irtopytyn uuteen ja olen tankannut lähinnä kuopiolaista vesijohtovettä  :) Kerran viikossa olen pytyt tyhjentänyt kokonaan ja sitten täyttänyt uudestaan, ainakin tämän talvikauden on hyvin toiminut.

Se irtopytty antaa kyllä kummasti mielenrauhaa käyttää vettä myös kahvinkeittoon ja ihan juomiseen keittämättäkin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:55
  • Italiafani
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #223 : 21.03.2021 kello on 17:25 »
Parikymmentä vuotta putsannut joka syksy sitruunahapolla ja vettä on käytetty niin juomiseen kuin ruoanlaittoon eikä olla vielä sairastuttu. Henki meinas lähtee vuas takasin mut se ei johtunu vedestä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:23
Vs: Käyttövesijärjestelmän desinfiointi
« Vastaus #224 : 21.03.2021 kello on 17:53 »
Parikymmentä vuotta putsannut joka syksy sitruunahapolla ja vettä on käytetty niin juomiseen kuin ruoanlaittoon eikä olla vielä sairastuttu. Henki meinas lähtee vuas takasin mut se ei johtunu vedestä.
Mikä sekoitus suhde sitruuna hapolla?