Matkailukeskustelut > Matkailu ulkomailla

Miten valitsette yöpymispaikan esim. Keski-Euroopan reissulla?

(1/5) > >>

Mukava:
Yövyttekö leirintäalueella, stellplatzissa vai jossain muussa parkissa?

Valitsetteko paikan vasta illan tummetessa, kun näette sopivan parkkipaikan tai leirintäalueen? Vai päätättekö yöpymispaikan etukäteen kartasta etsien? Käytättekö ACSI- tai jotain muuta opasta? Haetteko paikan esim. älypuhelimella? Onko sopivaa kännysovellusta Windows-puhelimeen saatavissa?

Itse olen viime reissuilla toiminut niin, että autossa aamupalalla katson ACSI-oppaasta muutaman sopivan leirintäalueen, johon ajan päivän ajojen jälkeen. Aamukahvin lomassa laitan sitten sopivien paikkojen koordinaatit puhelimeen, joten matkalla ei tarvitse enää ihmetellä niiden sijaintia.

Joskus olen myös katsonut sopivia Stellplatzeja ja tähdännyt niihin.  Stelllplatzeja olen jo selvitellyt etukäteen ennen matkaa, koska aina ei ole matkalla ole ollut nettiyhteyttä käytettävissä.
Jokaisessa tyylissä ja tavassa on sekä hyviä, että huonoja puolia.

Omia kokemuksien mukaan: 
Leirintäalueen plussat: Alueella usein kaikki palvelut, vesien tyhjentämiset ja täytöt jne. Turvallisuus.
Leirintäalueen miinukset:  Alue usein syrjässä esim. kaupungin tai kylän nähtävyyksistä.  Hinta, varsinkin jos tarkoituksena on vain pikainen yöpyminen.

Stellplatzien plussat: Saapuminen vaikka myöhään mahdollista, usein lähellä kaupungin tai kylän nähtävyyksistä.
Stellplatzien miinukset: Suositut platzit täynnä, jolloin pitää hakea uusi paikka yöllä. Palveluita vähemmän. Turvallisuus?


Muu parkin plussat: Voi valita itselleen sopivan paikan läheltä nähtävyyksiä. Ilmainen parkki.
Muun parkin miinukset: Turvallisuus? Ei palveluita.



Alan:
Aika hyvin kuvasit minun toimintatavan. Reittiä on kyllä suunniteltu jo ennen matkaa ja vaihtoehtoja on valmiina olemassa. Suunnitelmia muutellaan myös, mutta harvoin etsitään parkkipaikkaa lennosta. Skidien kanssa turvallisuudellakin on merkitystä. Viihdytään leirintäalueilla, joten käytetään niitä enemmänkin kuin mikä olisi tarpeen huollon kannalta. Stellplatzeja ja esim. viinitilojen parkkipaikkoja myös. Puskia vaihtelevasti ja vähemmän, joka reissulla kuitenkin. On maakohtaista, miten niitä löytyy.

ACSI sovellus on käytössä, Herellä navigoidaan vanha Tom Tom kaverina välillä. Kartoilla yleissuunnittelu ja kartturi niitä myös ajon aikana vilkuilee, vaikkei ole tarviskaan.

MRi:
Meillä reissun runko ja päärastit on suunniteltu kotona ja sitä myöten katsottu noiden must paikkojen leirintäalueet valmiiksi.

ACSI:n appsi on käytössä ja siirtymillä on joskus otettu ihan lennosta tuon avulla leirintäalue minne mennään. Appsi on mielestäni ihan kätevä kun paikannus on päällä niin siitä saa suoraan navigoinnin alueelle ja "nappia painamalla" soitettua jotta voi tarvittaessa kysyä onko tilaa.

ACSI:n Appsin miinukset: ei ole päivitystenkään jälkeen täysin vakaa ja arvosteluiden määrä on suppea verrattuna mm. googleen, facebookiin etc. Uutena tuli ladattua camping.info mutta tuota ei ole tullut tositoimissa vielä testattua.

Stellplatzit vois olla vaihtoehto jos ei olisi vaunulla liikenteessä.

Muualla (parkkipaikka tms) yöpyminen on äärimmäinen vaihtoehto eikä sitä ole tullut harrastettua. Lähinnä turvallisuussyistä ja itse en pidä tuota leirintäaluemaksua kovin kummoisena säästökohteena.

Kämppäreiden plussat nuo mainitut palvelut, turvallisuus ja aktiviteetit muksuille. Harvoin nuo alueet on kovin kaukana nähtävyyksistä. Veturilla pääsee pelipaikoille helposti :)

 

Alan:
Toki vaunun kanssa alueella oltiin mekin lähes aina. Niillä osuuksilla, millä reissasin yksin, käytin vaununkin kanssa joskus parkkipaikkoja ja jopa vaunun sallivaa stellplatzia (ovat harvassa vaan).

Bavarian mainitsema http://www.campercontact.com/en/ saattaisi olla kanssa hyvä jatkossa.

K.E.V:
Kyllähän noita on senverran taottu omaan M$ Kartat sovellukseen muistiin ettei ilman jää.
Nehän näkyy omassa puhelimessa mitä kotona tallennettu ja luuri toimii navina.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View