rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ducato 2006 käsijarrun vika  (Luettu 6888 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.12.2018 kello on 12:43
Ducato 2006 käsijarrun vika
« : 28.01.2017 kello on 11:14 »
Moi. Ajoin viime kesänä vahingossa käsijarru päällä niin kauan että takaa kuului kova paukaus. Käsijarrut on sen jälkeen pitäneet vähän. Katsastuksessa huomattiin että kumpikin puoli toimii mutta tehot ovat hukassa. Katsastusmies epäili että kenkien pinnat olisivat irronneet. Avasin äsken toisen puolen mutta pinnat, jouset ja kiristin näyttivät silmämääräisesti olevan kunnossa. Mikähän pamauksessa on mennyt. Voiko esim. kiristin jossain tilanteessa laueta ja palautua (löystyä). Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä vai laitanko paketin kasaan, kiristän kiristimen ja vien dynamoon testiin?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
« Vastaus #1 : 2.02.2017 kello on 12:06 »
Ettei vain olisi se paukahdus kuulunut juuri siltä vastakkaiselta puolen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:44
Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
« Vastaus #2 : 2.02.2017 kello on 12:13 »
Onko 06 mallissa käyttöjarru levyllä ja kässäri omilla pikkurummuilla?

  • Vieras
  • Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #3 : 2.02.2017 kello on 14:51 »
    Onko 06 mallissa käyttöjarru levyllä ja kässäri omilla pikkurummuilla?
    On jos puhutaan 244 korisesta eli 03-06 ikäisistä.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:25.12.2018 kello on 12:43
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #4 : 2.02.2017 kello on 15:28 »
    Eli tällä hetkelle tilanne on tämä:
    Ensimmäisessä katsastuksessa käsijarrut juuri ja juuri pitivät mutta tehot oli molemmissa hukassa.
    2006 vuosimallissa on käyttöjarruina levyjarrut ja käsijarruina levyjarrujen sisässä olevat pienet rumpujarrut. Avasin molemmat puolet mutta mitään ulkoisesti näkyvää vikaa en löytänyt. Vertasin vanhoja kenkiä uusiin, vanhoissa oli pintaa silmämääräisesti yhtä paljon kuin uusissakin. Jarrupölyä oli runsaasti ja pieni määrä öljyä kengissä. Muistan syksyllä talvirenkaita vaihtaessani poikkeuksellisesti laittanneeni pienen määrän öljy tippakannulla pulttien reikiin (virhe), normaalisti laitan pari tippaa pulttiin. Nyt oli käynyt niin että pultti oli työntänyt öljyä edessään pultinreikien läpi ja sieltä se oli roiskunut kengille. En ole ajanut renkaiden vaihdon jälkeen muuta kuin katsastukseen joten öljyroiskeet ei ole palanut pois eikä ne kyllä tahdo käsijarruista palaakaan. Hioin ja poltin kengistä ja rummuista öljyt, puhalsin joka paikan ja hioin vielä rälläkällä levyjen reunoissa kulumisesta syntyneet olakkeet pois. Säädin kengät ottamaan tasaisesti kahden käsijarruvivun naksun jälkeen. Katsastuksessa inssi sanoi että pitää jo paljon paremmin mutta näilläkään tehoilla ei saisi hyväksyä jos oikein tarkkoja oltaisiin. Kertoi että ducaton jarrurumpujen koko on hieman alimitoitettu raskaan asuntoauton massalle joten jousti vähän. Edelleen jäi epäselväksi mistä se kova pamaus aiheutui? Saas nähdä kun jarrut kunnolla kuumenee ja asettuu rummuille että paraneeko vai heikentyykö tehot jatkossa vai vieläkö siellä jokin muu ongelma reistaa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:15
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #5 : 2.02.2017 kello on 15:50 »
    On jos puhutaan 244 korisesta eli 03-06 ikäisistä.

    Tuossa versiossa käsikarrua ei saa vetää päälle liikkuvassa autossa, eikä testata dynamometrillä.
    Käsijarru ei kestä sitä.
    Näin kertoi huoltomekaanikko.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:25.12.2018 kello on 12:43
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #6 : 2.02.2017 kello on 16:01 »
    Inssi kysyi minulta onko minun autossa jarrurumpu täysin tasainen vai hieman hammastettu. Olen kuullut aiemmin että käsijarru päällä ducato ei kestä renkaan pyörimistä, ilmeisesti ollut kyseessä tämä hammastettu versio. Tämä täysin sileä versio mikä minun autossani on kestää varmaankin renkaan pyörimisen käsijarru päällä tai ainakaan en keksi mitään syytä miksei kestäisi.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:31
    • Kainuu
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #7 : 2.02.2017 kello on 16:22 »
    Tuossa versiossa käsikarrua ei saa vetää päälle liikkuvassa autossa, eikä testata dynamometrillä.
    Käsijarru ei kestä sitä.
    Näin kertoi huoltomekaanikko.
    Saman olen kuullut jossain itsekkin mutta miten se sitten testataan katsastuksessa? Ja voiko katsastusmiehelle sanoa ettei sitä saa laittaa dynamometriin. Oma autoni pomppasi myös käsijarrusta eikä säätökään auttanut. Raskoneella sanoivat ettei kannata laittaa tarvike kenkiä koska heillä on kokemusta ettei välttämättä parane ollenkaan niillä??? Voi olla kyllä rahastustakin mutta itse laitatin alkuperäiset ja hyvin kyllä pitää.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:15
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #8 : 2.02.2017 kello on 16:59 »
    Kyllä minä olen huomattanut siitä katsastuksessa ja dynamomertriä ei ole käytetty.
    Jarrujen mallia en tiedä muuta kuin ne ovat pienet kengät levyjen keskiössä.
    Viimeksi juteltiin katsatusmehen kanssa ja hän sanoi käsijarrun olevan myös hätäjarru ja totesi ettei se ilmeisesti tässä sitä ole.
    Tiesi kuitenkin tuon tilanteen.
    Ducaton käsijarru on tarkotettu pitämään auto paikoillaan, ei pysäyttämään sitä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #9 : 2.02.2017 kello on 17:12 »
    Ja voiko katsastusmiehelle sanoa ettei sitä saa laittaa dynamometriin.
    Voi tietenkin. Heidän kuuluisi tietää asia jo muutenkin. Tietävät ainakin että Ducato 230:n etupyörän laakeri voi olla auton ollessa paikallaan hieman väljä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:13
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #10 : 2.02.2017 kello on 17:18 »
    Ducaton käsijarru on tarkotettu pitämään auto paikoillaan, ei pysäyttämään sitä.

    Mulla oli kerran automaatti mese ja katastus mies pompautti kun ei ottanu tarpeeksi. Sanoin että kun laittaa "P-asentoon" niin pysyy paikallaan. Vastasi vaan että autossa pitää olla varajarru, laita kuntoon.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:44
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #11 : 2.02.2017 kello on 17:25 »
    Voi tietenkin. Heidän kuuluisi tietää asia jo muutenkin. Tietävät ainakin että Ducato 230:n etupyörän laakeri voi olla auton ollessa paikallaan hieman väljä.
    Pitäs ja pitäs.
    Eipä ne tiennyt, ettei kaikissa Transuissa ole kässärin merkkivaloa.. intti aikansa vastaan ja yritti jarrujärjestelmän vikavalosta sellaisen tehdä, seuraavaaksi palojen varoitusvalosta. Sanoin, että laitappa kahva yläasentoon ja koita lähteä ajoon - et varmasti onnistu.. ei kokeillu, meinas että minun pitää hommata fordilta moinen todistus ettei tähän kuulu. Sanoin, että sullakun on toi tietokone tuossa, niin katotaan etis.ford.com'ista tän auton tiedot, niin mä näytän kohdan.. 30 min hällä oli aikaa polttaa moiseen, minä lähdin ihan hyväksytty leimalla ilman kehoitteita  :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #12 : 2.02.2017 kello on 17:38 »
    Tuskin katsurit kaikkien autojen erikoisuuksia tietävät. Kaverikin Boxterin xenonien puuttuvaa korkeussäätöä joutui todistelemaan.
    Kun katsurit tietsikalle laittavat leimalle tulevan auton tiedot, nykyaikana pitäisi tulostua lista automallin erikoisuuksista mitkä tarkastukseen liittyvät. Ilmeisesti autoilusta ei makseta tarpeeksi veroja jotta Trafi tällaisen listan voisi tuottaa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:59
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Ducato 2006 käsijarrun vika
    « Vastaus #13 : 2.02.2017 kello on 19:25 »
    Voi tietenkin. Heidän kuuluisi tietää asia jo muutenkin.

    Minä en ollut tiennyt tuota asiaa silloin kun mulla oli ko. mallisia Fiiatteja. Mutta ainakin kerran katsuri totesikin asian  ääneen. Kukaan ei multa kysynyt, ilmeisesti tiesivät.