rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Nopea pienikokoinen 3-porttinen USB autolaturi /Matkailuauto käyttöön  (Luettu 7439 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Käytössä viime kesän aikana tekstailin erilaisia USB latureita matkailuautossa .Itse ainakin kyllästyin noin halpa usb-latureihin. Päädyin kuitenkin pitkän harkinnan jälkeen tohon malliin Puro 5.1 A säätää automaattisesti  lataustehon laiteen mukaan .Itsellä ainakin on autossa samsungin anroid tabletti.Kyseinen tabletti on aika ronkeli   USB laturin kanssa,koska kyseinen tabletti vaatii 3,5 ampeerin lataustehon näköjään.Perinteise t usb-autolaturi ei toimi siinä alkavat lataus tapletissa herjaamaan.Puro 5,1A Laturi ja toimii vallan mainiosti ja loistava latausteho mielestäni android tablettia ladatessa .Koska latasi huomattavasti nopeammin kuin perinteinen 220v verkkovirta  laturi
mikä aikaisemmin en ole törmännyt. Ainoana miinuksena mielestäni aika kova hinta. 8)










Tuotekuvaus
Puro Car on tehokas ja   älypuhelimille, tablet-laitteille sekä muille USB-portin kautta ladattaville laitteille. Kaksi porteista on ns. pikalatausportteja, joiden kautta lataat puhelimen tai muun laitteesi puolet normaali latureita nopeammin. Laturin suuren tehon ja ulosantovirran vuoksi lataat laitteet nopeasti ja voit ladata useampaa laitetta tehokkaasti yhtäaikaa.
3 USB portti
2 pikalatausporttia nopeaan lataukseen
25 W / 5.1 A
Automaattinen ladattavan laitteen tunnistus
Yhteensopiva useimpien USB laitteiden kanssa
Pikalatausteknologi a




http://iphonetukku.fi/tuote/puro-car-3-porttinen-usb-5-1a-autolaturi-valkoinen/


« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 kello on 14:54 »

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 3.07.2017 kello on 03:05
Itse olen testaillut kaikennäköisiä USB latureita autoon ja vaunuun.
Testien perusteella olen rakennellut tämännäköisistä moduuleista useita latauspisteitä omaan ja kavereiden vaunuihin ja autoihin:
http://www.ebay.com/itm/DC-Car-Charger-12V-24V-40V-to-5V-Step-Down-USB-Step-down-Power-Supply-Module-/262890949365
Tähän sopii koteloksi mm 1/2 kokoinen minijakorasia.

Etuna näissä on, että 12V voi ottaa mistä pisteestä vain (esim valaisin) eikä tarvi olla minkään 12V tupsy -pistokkeen lähellä.
Moduuli lataa hienosti useaa, max 4 eri kännykkää samaan aikaan. Tälle luvataan 8A MAX virta, mutta en ole itse mitannut muutakuin 4A asti.
Tabletit ja iPhonet latautuu myös.
Nyt kun minulla on vaunussa 12 USB latauspistettä, niin laitteet voi ladata missäpäin vain vaunua.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Itse olen testaillut kaikennäköisiä USB latureita autoon ja vaunuun.
Testien perusteella olen rakennellut tämännäköisistä moduuleista useita latauspisteitä omaan ja kavereiden vaunuihin ja autoihin:
http://www.ebay.com/itm/DC-Car-Charger-12V-24V-40V-to-5V-Step-Down-USB-Step-down-Power-Supply-Module-/262890949365
Tähän sopii koteloksi mm 1/2 kokoinen minijakorasia.

Etuna näissä on, että 12V voi ottaa mistä pisteestä vain (esim valaisin) eikä tarvi olla minkään 12V tupsy -pistokkeen lähellä.
Moduuli lataa hienosti useaa, max 4 eri kännykkää samaan aikaan. Tälle luvataan 8A MAX virta, mutta en ole itse mitannut muutakuin 4A asti.
Tabletit ja iPhonet latautuu myös.
Nyt kun minulla on vaunussa 12 USB latauspistettä, niin laitteet voi ladata missäpäin vain vaunua.


Tälläinen  toteutus kuulostaa tosi hyvältä ratkaisulta milestäni. USB mokkulan on vähän rasittavaa et joutuu jatkuvasti adapteria liikuttelee eri paikkoihin.Siinä mielessä et ollaan yhdessä paikassa keskusyksikkö oleva  integroitu laite on hyvä ja sieltä  asialliset oli piilossa johdotukset  olevat  kiinteät USB ulosotto pistokkeet tarvittavat kohdealueet. ^-^




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:21
  • Eipä turhia höttyillä :)
Itse kylvänyt noita hieman koteloidumpia pitkin vaunua, jokaiselle makuupaikalle omansa ja dineten ympäristöön. Lisäksi nuo johdot kestävät myös repimistä, jos joku sattuu vahingossa vaikka nyppäsemään siitä latausjohdosta => johto vain taittuu ko. vedon suuntaan => liitin irtoaa nätisti suoraan mitään rikkomati Thumb


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 21:23
Itse olen testaillut kaikennäköisiä USB latureita autoon ja vaunuun.
Testien perusteella olen rakennellut tämännäköisistä moduuleista useita latauspisteitä omaan ja kavereiden vaunuihin ja autoihin:
http://www.ebay.com/itm/DC-Car-Charger-12V-24V-40V-to-5V-Step-Down-USB-Step-down-Power-Supply-Module-/262890949365
Tähän sopii koteloksi mm 1/2 kokoinen minijakorasia.

Etuna näissä on, että 12V voi ottaa mistä pisteestä vain (esim valaisin) eikä tarvi olla minkään 12V tupsy -pistokkeen lähellä.
Moduuli lataa hienosti useaa, max 4 eri kännykkää samaan aikaan. Tälle luvataan 8A MAX virta, mutta en ole itse mitannut muutakuin 4A asti.
Tabletit ja iPhonet latautuu myös.
Nyt kun minulla on vaunussa 12 USB latauspistettä, niin laitteet voi ladata missäpäin vain vaunua.

Olisko noista kuvia, millainen on rakentelun lopputulos?

Minulle on tärkeää miltä homma näyttää lopuksi, joten oma toteutus on tällainen  ;)

https://karavaanari.org/index.php/topic,13623.msg262014.html#msg262014

Hyvin taas palveli viimeviikon reissussa kahden älykännyn tarpeet.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Käytössä viime kesän aikana tekstailin erilaisia USB latureita matkailuautossa .Itse ainakin kyllästyin noin halpa usb-latureihin. Päädyin kuitenkin pitkän harkinnan jälkeen tohon malliin Puro 5.1 A säätää automaattisesti  lataustehon laiteen mukaan .Itsellä ainakin on autossa samsungin anroid tabletti.Kyseinen tabletti on aika ronkeli   USB laturin kanssa,koska kyseinen tabletti vaatii 3,5 ampeerin lataustehon näköjään.Perinteise t usb-autolaturi ei toimi siinä alkavat lataus tapletissa herjaamaan.Puro 5,1A Laturi ja toimii vallan mainiosti ja loistava latausteho mielestäni android tablettia ladatessa .Koska latasi huomattavasti nopeammin kuin perinteinen 220v verkkovirta  laturi
mikä aikaisemmin en ole törmännyt. Ainoana miinuksena mielestäni aika kova hinta. 8)
Kuulostaa hyvältä....

Minua kiinnostaa, miksi i-laitteille pitää olla oma USB portti? Yleensä siinä lukee 2,1A.
Mitä on seurauksena, jos latausteho on liian suuri ja miten tuo laite tunnistaa ja säätää tehoa laitteen mukaan? Esim. korvanappi HF latausteho on aika pieni.
Ulkomaan elävillä näkyi olevan 26€ hintana. Sikäli, mikäli on sama laturi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:20
  • Autossa on pyörät
Kuulostaa hyvältä....

Minua kiinnostaa, miksi i-laitteille pitää olla oma USB portti? Yleensä siinä lukee 2,1A.

Jotta i-mies voisi myydä isolla rahalla i-kaupasta sopivaa i-laitetta.  :laugh:
Mutta nekin on kai siirtymässä usb-type C liittimiin ja standardeihin ?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:21
  • Eipä turhia höttyillä :)
Mitä on seurauksena, jos latausteho on liian suuri ja miten tuo laite tunnistaa ja säätää tehoa laitteen mukaan? Esim. korvanappi HF latausteho on aika pieni.

Näissä USB-jutuissa ei se laite itse mitenkään "ylilataannu". Eli se powerissa mainittua esim. 2.1A virtaa ei saa ylitää, mutta mikä tahansa vähempi virtaa käyttävä on OK, oli se sitten korvanappi, kännykkä tai vaikka täbi. Ja taas noita ylikuormituksia varten esim. täbi joka voi hyödyntää esim. 3A latausvirtaa, mutta se kytketään 2A poweriin, niin se täbi kyllä haistaa sen ettei tuosta powerista enempää irtoa ja tyytyy siihen, lataa vain pikkasen pidempään Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Näissä USB-jutuissa ei se laite itse mitenkään "ylilataannu". Eli se powerissa mainittua esim. 2.1A virtaa ei saa ylitää, mutta mikä tahansa vähempi virtaa käyttävä on OK, oli se sitten korvanappi, kännykkä tai vaikka täbi. Ja taas noita ylikuormituksia varten esim. täbi joka voi hyödyntää esim. 3A latausvirtaa, mutta se kytketään 2A poweriin, niin se täbi kyllä haistaa sen ettei tuosta powerista enempää irtoa ja tyytyy siihen, lataa vain pikkasen pidempään Thumb
Ei mulle kyllä oikein auennu....

Voinko ladata HF korvanapin pientä paristoa 5,1A virtaa syöttävällä laturilla, tai edes 2,1V laturilla?
Ymmärsinkö oikein, että ei voi?
Mistä tiedän kuinka paljon eri USB ladattavat härvelit sietää virtaa? Ei noissa härveleissä oikein mitään lue.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2024 kello on 16:10
Justiinsa väsäsin omaan autoon muutaman lataustöpselit, pelkkä vain virrat päällä toimiva tupakansytytin kojetaulussahan ei oikein riitä kahteen puhelimeen ja navigaattoriin/tablettiin - etenkään kun se on niin löysä ettei siinä töpselissä kestä oikein mikään kiinnikään.

Aika monta halpaa enemmän tai vähemmän p*skaksi osoittautunutta suristinta on tullut ostettua, ja nyt aattelin että tilaan vaan sellasia kamoja missä ulkonäkö miellyttää ja speksit piisaa. Speksit=vähintään 2x2A per reikä eikä missään tapauksessa sinistä - tai muunkaan väristä - lediä. Lopulta päädyin seuraavaan yhdistelmään:

Motonetin valmistama Motonet merkkinen Motonet tupakansytkäripohja ja Saksasta pari leditöntä, tosi 'matalaprofiilista' USB laturia. Toisen asensin telkkarikaapin pohjaan joten sisuskalut eivät häiritse mitenkään, ja toinen tuli vähän käytetyn yläkaapin toiseen laitaan joten ei sekään siellä ketään haittaa.

Lopputulos näyttää tältä:



Olin varautunut myös ruuvaamaan noi USB:t kiinni tohon kuoreen etteivät lähde irti, mutta ovat niin piukkoja että kestävät kyllä nykiä piuhoista ja tarvittaessa saa jonkun tupakansytytinpisto kkeenkin kiinni. Ihan halvat reijäthän noi ei nyt ole, mutta latautuupa tabletti ja puhelimet rivakasti vaikka olisivat käytössä ja näytöt kirkkaaksi säädettynä. Henkilöautossa testasin myös, hieman heikentivät radiovastaanottoa kun oli heti siinä radion alapuolella mutta selvästi vähemmän kuin muut 2.xA laturit joita mulla on. Kusikopissa ovat sen verran kaukana että eivät aiheuta minkäänlaista häiriötä.

Piuhoiksi tilasin vielä 3kpl 2 metrisiä pelkästään latauskäyttöön tarkoitettuja joten ei tule nyt jännitehäviötä vaikka on pitempikin piuha.

Vähän oli puuhaa ja rahaa meni mutta eipä tarttee enää taistella.

Viime vuonna kun meni vuokra-autoillessa hermot noijen em halpojen paskojen kanssa niin hain Gigantista muistaakseni viidelläkympillä tällaisen joka myös hoiti hommansa mallikkaasti, mutta ei tuollainen liittimien ja piuhojen sekasotku sovi ollenkaan mun pirtaan vakituisessa käytössä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:20
  • Autossa on pyörät
Eri laitteissa on erilainen laturi.
Korvanapeissa on tullut vastaan 300-550 mA latureita
Puhelimissa 550mA- 1,5A latureita
Tabletit 1,5-2A
Omassa puhelimessa on 3a usb-c liittimellä oleva laturi, sen voi laittaa kumminpäin hyvänsä
ja lataa 0,5h 75% akusta täyteen. Tosin aamusta otin laturista ja 52% on vielä jäljellä.
Nyt paiskaan luurin selälleen langattoman tyynyn päälle ja äänet pois. Aamuun mennessä ainakin on täynnä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:21
  • Eipä turhia höttyillä :)
Voinko ladata HF korvanapin pientä paristoa 5,1A virtaa syöttävällä laturilla, tai edes 2,1V laturilla?
Voit kummalla tahansa Thumb

Eli ne perinteiset akkulaturi-jutut EI näissä USB-jutuissa päde, vaan voit täysin huoletta kytkeä noita powereita ja ladattavia ristiin rastiin just ihan niin kuin mieli tekee. Se ladattava laite itse kyllä sitten chekkaa ihan autom. sen paljonko tuosta poweerista virtaa irtoaa ja tyytyy siihen, nou hätä. Voisi kenties sanoa jopa että mitä suurempi laturi sulla on, sen parempi, sillä se jaksaa puskea isoakin ladattavaa täydellä virralla mitä se ikinä vaan haluaa itseään ladattavan = lyhyimmät latausajat, oli siellä ladattavana sitten korvanappi tai täbi 8)

Omassa puhelimessa on 3a usb-c liittimellä oleva laturi, sen voi laittaa kumminpäin hyvänsä
Tiesit kai että noihin micro-USB:eihin on saatavissa myös sovitteita jolla sen saa tungettua USB-C -liittimeen? Suosittelisinkin pitämään tuollaista matkassa mukana, sillä koskaan ei tiedä milloin sen latauksen tarve iskee ja noita C-latureista ei ihan hirveästi porukoilla ole vielä tyrkyllä = tuon sovittimen kanssa voit kytkeä sen C-puhelimesi micro-laturiin, joiden tarjonta jo onkin ihan toista luokkaa 8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:20
  • Autossa on pyörät


Suosittelisinkin pitämään tuollaista matkassa mukana, sillä koskaan ei tiedä milloin sen latauksen tarve iskee ja noita C-latureista ei ihan hirveästi porukoilla ole vielä tyrkyllä = tuon sovittimen kanssa voit kytkeä sen C-puhelimesi micro-laturiin, joiden tarjonta jo onkin ihan toista luokkaa 8)

Juu, mulla ollut jo vuoden tämä. Ei ole vielä ollut pula, autossa langaton lataus, vaunulla myös ja on sielläkin piuhallinen laturi.
Mutt ostaahan ihmiset muutakin varmuuden vuoksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
Jos millään ei ole mitään väliä, niin miksei voisi olla sitten vaikka 10A latureita pelkästään....?

Mihin niitä vähätehoisia sitten tarvitaan?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Mihin niitä vähätehoisia sitten tarvitaan?
Ovat halpoja valmistaa ja kauppa käy.