rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho  (Luettu 16753 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #15 : 10.01.2017 kello on 22:58 »
Tehot mitattu, 1 asenolla 700W ja kakkosasennolla 1500W.  Eli vastukset on kunnossa.
Onko kenelläkään vastaavaa laitetta?   Onko normaalia, että puhallinnopeus on todella pieni sekä 1 että 2 asennolla? Puhallinnopeus ei muutu ollenkaan, vaikka kytkiman asennon muuttaa

On normaalia. 

Oletan, että muuttuu vasta kun kaasulla antaa 4kW tehoa. Luulen, että kaasu lisääntyy 2-4-6kW ja puhallus sen myötä.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.03.2022 kello on 20:11
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #16 : 10.01.2017 kello on 23:48 »
OK, eli voidaan todeta, että on kunnossa, mutta sähköllä teho ei riitä tuommoisen 7,5m pitkän vehkeen lämmittämiseen edes pikkupakkasella.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:40
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #17 : 10.01.2017 kello on 23:57 »
^
No, ei missään nimessä - varsinki, jos etuikkunoista näkee läpi.. hädin tuskin plussalle saa sisälämmön.  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #18 : 11.01.2017 kello on 00:09 »
OK, eli voidaan todeta, että on kunnossa, mutta sähköllä teho ei riitä tuommoisen 7,5m pitkän vehkeen lämmittämiseen edes pikkupakkasella.

Kävin ketjun nopeasti läpi, mutta en nähnyt mikä on vehkeesi merkki ja ehkä mallikin. Voisi auttaa vastauksiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:40
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #19 : 11.01.2017 kello on 00:16 »
Kävin ketjun nopeasti läpi, mutta en nähnyt mikä on vehkeesi merkki ja ehkä mallikin. Voisi auttaa vastauksiin.
Tosa https://karavaanari.org/index.php/topic,18149.msg354990.html#msg354990

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:41
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #20 : 11.01.2017 kello on 08:54 »
Minulla on kulkineessa samanlainen lämmitin, eli 6002 eh.
Pelkillä sähkövastuksilla se puhallus on todella pieni. On varmaan ajateltu niin, että jos lähtevä ilma on haaleaa, niin kova puhallus aiheuttaisi vedon tunnetta. Tämän huono puoli on se, että kauimmaisiin suuttimiin(jotka minulla edessä, joka muutenkin viilein paikka) ei riitä puhallustehoa lainkaan. Ei juurikaan auta, vaikka tukkisi takaa suuttimia. Asia on toinen jos ottaa kaasua lisäksi ja puhallus- ja lämmitysteho nousee.
Olen korjannut etupään kylmyyttä kahdella ecomatilla. Johan tarkenee ja kaksi lämmitintä ei pienillä tehoilla juurikaan ääntä päästä.
Joku voi ihmetellä, miksi en käytä kaasua. Olen laiska pulloa vaihtamaan, vaikka ne ihan näppärässä paikassa onkin. Maksan sähkön siirtomaksua ja sähkö tulee kotiin. Kaasun siirrosta en maksa, joten se on haettava erikseen liikkeestä. Tämäkin asia on paljon tietysti kulkineen käyttötavasta johtuva asia. Puskassa on lämmitettävä kaasulla, siellä ei Ecomatit auta.

Olen asennoitunut niin, että jos sähkövastukset eivät kovasti kulkinetta lämmitä, niin ne kuitenkin pitävät auton vesiputket ja harmaavesisäiiön ym. strategiset paikat sulana jos vaikka haluaa pitää peruslämpöjä päällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #21 : 11.01.2017 kello on 15:45 »
Tosa https://karavaanari.org/index.php/topic,18149.msg354990.html#msg354990

No niin, tuohan se. 

Kysymys auton ikkunoista. Onko ohjaamon sivulasit yksin- vai kaksinkertaiset?  Vaikka olisi ulkopuoliset peitteet,  niin uskon, että tuolla on huomattavasti suurempi vaikutus lämmönpitoon. Minulla oli integroitu Burstner Aviano,  jossa yksinkertaiset sivuikkunat ja nykyisessä integroidussa  Hymerissä kaksinkertaiset ja ero on huomattava. Tosin en tiedä kummankaan seinän rakennetta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #22 : 11.01.2017 kello on 15:54 »
Minulla on kulkineessa samanlainen lämmitin, eli 6002 eh.
Pelkillä sähkövastuksilla se puhallus on todella pieni. On varmaan ajateltu niin, että jos lähtevä ilma on haaleaa, niin kova puhallus aiheuttaisi vedon tunnetta. Tämän huono puoli on se, että kauimmaisiin suuttimiin(jotka minulla edessä, joka muutenkin viilein paikka) ei riitä puhallustehoa lainkaan. Ei juurikaan auta, vaikka tukkisi takaa suuttimia. Asia on toinen jos ottaa kaasua lisäksi ja puhallus- ja lämmitysteho nousee.
Olen korjannut etupään kylmyyttä kahdella ecomatilla. Johan tarkenee ja kaksi lämmitintä ei pienillä tehoilla juurikaan ääntä päästä.

Puhaltimet on tietysti OK. kun ollaan piuhan päässä. Mutta jos ei isoa sähköä ole saatavissa.

Minulla oli Avianossa tuo sama ongelma. Ensiapua siihen sain pienellä 2,5 (?) tuumaisella 12V  tietsikan puhaltimella.  Laitoin sen ohjaamon lämpösuuttimeen imemään putkesta ilmaa. Tällä sain ohjaamon lämpötilaa nostettua 2 astetta. Se ei ollut mielestäni ihan tarpeeksi, mutta huomattavasti parempi kuin ilman.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.03.2022 kello on 20:11
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #23 : 11.01.2017 kello on 22:06 »
Läämityshommat on minun eura mobil 726 Hb integralissa hoidettu seuraavasti.
Edessä on Truma  E2400 joka toimiii ainoastaan kaasulla (kojelaudan alla)
takana on Truma 6002 eh (kaasu / sähkö) sekä asuintilan katossa
Elctrolux Blizzard B1500 , joka on yhdistetty jäähdytys / 800W lämmityspuhallin.

Eli Jos piuhan päässä on ja kaasut on loppu. Pystyy lämmittämään tuolla Truma 6002eh lla ja sitten tuolla kattopuhaltimella, se pitää vaan ihan hemmetinmoista puhinaa. Minulla on semmoinen tunne, että tuo 800W kattopuhallin on tehokkaampi asuintilan lämmittäjä kuin tuo 1800W Truma jos käyttää pelkkää sähköä. Taitaa Truma, menettää suurimman osan lämmöstään tuonne välipohjaan, jossa putkistot kulkee.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #24 : 11.01.2017 kello on 22:15 »
Läämityshommat on minun eura mobil 726 Hb integralissa hoidettu seuraavasti.
Edessä on Truma  E2400 joka toimiii ainoastaan kaasulla (kojelaudan alla)
takana on Truma 6002 eh (kaasu / sähkö) sekä asuintilan katossa
Elctrolux Blizzard B1500 , joka on yhdistetty jäähdytys / 800W lämmityspuhallin.

Eli Jos piuhan päässä on pystyy lämmittämään tuolla Truma 6002eh lla ja sitten tuolla kattopuhaltimella, se pitää vaan ihan hemmetinmoista puhinaa. Silti on semmoinen tunne, että tuo 800W kattopuhallin on tehokkaampi kuin tuo 1800W Truma jos käyttää pelkkää sähköä. Taitaa Truma, menettää suurimman osan lämmöstään tuonne välipohjaan, jossa putkistot kulkee.

Jos aamulla lähtiessä on tuulilasi huurussa sisäpuolelta, niin se katto tohotin on hyvä poistamaan huurteen.
Truma pyrkii saamaan lämpimäksi koko kulkimen, mutta kattotohotin tohottaa mihin on suunnattu, siksi tuntuu että se on tehokas. Jäähdytys asennossa se pyörii jatkuvasti, kompura vain katkoo tarpeen vaatiessa. Laita siihen syöttökaapeliin huone termostaatti, että meluaa vain kun on jäähdytys tarvetta.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.03.2022 kello on 20:11
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #25 : 11.01.2017 kello on 22:28 »
Lämmitysasennollaki n se puhaltaa kokoajan, ja pitää hemmetin moista puhinaa, tuo huone termostaatti syöttäkaapeliin on hyvä idea  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #26 : 12.01.2017 kello on 09:07 »
Lämmitysasennollakin se puhaltaa kokoajan,

Itse laitoin myös vaihtokytkimen, elikkä huonetermostaatti ohjaa joko lämmitystä tai jäähdytystä. No, lämmitys puoli on turha, koska sitä tulee käytettyä harvemmin.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #27 : 12.01.2017 kello on 10:35 »
Lämmitysasennollakin se puhaltaa kokoajan, ja pitää hemmetin moista puhinaa, tuo huone termostaatti syöttäkaapeliin on hyvä idea  Thumb

Tarkoitatko nyt ilmastointilaitteen puhallinta vai Truman?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #28 : 12.01.2017 kello on 12:19 »
Tarkoitatko nyt ilmastointilaitteen puhallinta vai Truman?

Hyppäs jutut nyt kattoilmastoinnin jäähdytys/lämmitys hommiin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 07:41
  • 400 cid, kauppakassi
Vs: Truma 6002eh sähkökäytöllä heikko teho
« Vastaus #29 : 20.01.2018 kello on 15:22 »
Meinasin jo kysellä samaa ko ketjun aloittaja,mutta täältähän se vastaus löytyikin. Eli laitoin aamulla pelkän sähkölämmön päälle,niin on yhtä tyhjän kanssa. Pakkasta 5 . Pojat on reissuun lähdössä,niin ajattelin pelkällä sähköllä nostaa lämmöt... Tarttee laittaa kaasut päälle,niin kyl lämpiää.... Tai irtopatteri lisäx  :)